Gå till innehåll

temporär belysning


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Vill få till en billig temporär belysning innan jag har fått till mitt Dream Chip-bygge. Den skall mest lysa på LS under inkörningen... kanske komplettera Dream Chips om det blir bra.

Tror ni man kan köpa en T5-ramp på jula fast man slänger i riktiga akvarierör? Rampen är specad 2x14W och rören 24 W. Vad kommer att hända? Kommer de att tändas? Skall man ha andra glimtändare? Överbelastar man armaturen? (känns ju som att det är låga effekter ändå)

Taksam för lite elexpertis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tror jag inte stämmer alls. Har du belägg för det? :-)

Jag var på Biltema idag och de har faktiskt tagit in några egna HO rör för deras armaturer. Jag kan inte se någon som helst vits för om de skulle sälja både 54 och 28W rör till samma armatur om båda ändå drivdes som 28W.

En HE ramp ska inte kunna starta ett HO rör normalt sett, av allt jag undersökt på mina biltema ramper säger att de faktiskt har ballaster som klarar båda typerna av rör och slår över till korrekt typ beroende på röret.

Riktigt bra grejer! Enkla, smidiga och riktigt billiga. Går iofs inte fästa en normal reflektor på dock och de bör skyddas från en allt för fuktig miljö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga andra belägg än att jag labbat en hel del med detta.

Drivdonet gör ingen skillnad på på HO/HE rör.

Ett HE don kan tända ett HO-rör och tvärtom.

HE-rör på ett HO don lyser mycket starkare och slits mycket fortare.

Jag har själv kört biltemas HE-rör på en HO ballast - det funkar alldeles utmärkt förutom att rören slits grymt fort.

Jag körde i 6 månader innan byte.

Likaså funkar det att köra HO-rör med ett HE-don - men donet driver bara med specad effekt. - dvs att det lyser inte lika starkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte testat mäta på armaturen med en effekt mätare? Jag har inte gjort det själv tyvärr men det borde ju bara ett bra sätt att ta reda på om armaturen drar mer effekt med ett HO rör än ett HE rör. En par mätare skulle ju med vara användbart för att göra en jämförelse.

Jag lyssnar på dig men jag tror dig inte :-) Det är inte min erfarenhet att HE ballaster klarar av att ens tända HO rör, det här kräver mer testande.

Men vill du även hävda att inga ballaster kan byta mellan de två effekterna? Här är en snarlik armatur från OSRAM som säger att den tänder både 14 och 24W: http://www.osram.com/osram_com/products/luminaires/indoor-luminaires/batten-luminaires/osram-ecopack/osram-ecopack-t5/index.jsp?productId=ZMP_1004201

Säger du att även den skulle bränna av HE rör fortare än normalt eller att den driver HO rör med för låg effekt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är vissa nya ballaster som kan klara både HO och HE med full styrka enligr rörets specifikation. Ballaster som är några år gamla funkar inte för annat än vad de är specifierade för - HO eller HE. För några år sedan var det ett företag som imoprterade kineiska armaturer för akvarier men då för HE rör. Det var en ordentlig cirkus innan de flesta fick klart för sig att det inte gick att köra HO i en HE-armatur. Vi har ett hundratal HE armaturer på jobbet (industristandard) och förväxlingar har skett med icke fungerande armaturer som följd.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...