Gå till innehåll

Kiselalger och silikatfilter?


AffeAlien

Rekommenderade inlägg

Sitter på jobbet mitt i natten och funderar lite angående detta.

I sötvatten har man samma problem vid uppstart med kiselalger men med lite tålamod och kanske hjälp av fiskar som äter dessa brukar man kunna få bort det och sedan är man utan dem när man har balans i karet.

Har inte startat upp mitt första saltkar ännu men funderar om varför man kör silikatfilter, alltså att silikat och kiselalger har ett samband är ju självklart men slutar inte dessa uppkomma i saltvatten också när man får upp balansen?

Är det i så fall de låga närisgsnivåerna i saltkaren som gör att man inte får rätt balans för att hålla dem borta?

Hoppas någon som har en förklaring.

Mvh

Alf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man problem med kisel i vattenledningen så tillför man ju nytt hela tiden.

Dom flesta kör nog silikatfilter efter osmosen för säkerhets skull, lika bra att eliminera en möjlig felkälla.

Och biologin är ganska annorlunda i saltvatten, finns säkert någon som kan förklara detta närmare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ganska gott om kisel i den levande stenen och den löses ständigt ut som silikat. I ditt akvarievatten har du i de allra flesta fall mer silikat än vad du har i ditt kommunala kranvatten. Det finns undantag - framförallt med egna brunnar och i områden som liknar Småländska höglandet. Men för de allra flesta av oss så får vi ut mer silikat från vår inredning än vad vi får från vårt kranvatten. Detta är min absoluta mening men jag är medveten om att jag svär i kyrkan genom att säga på detta sätt.

Vad är det då som gör att man får en kiselalgblomning i början - jo jag tror att den enkla sanningen är att kiselager är kända för att vara mycket snabba när det gäller låga fosfatnivåer - det har man normalt i ett nystartat kar. Fosfatnivåerna är inte så höga så de konkurerande algerna kan tillgodogöra sig fosforn utan under några dagar är kiselagerna herrarna på täppan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressanta funderingar kring algerna. Kan nog mycket väl stämma som du säger.

Så ett silikatfilter är egentligen lite overkill med andra ord, har tänkt köra utan ett sådant eftersom jag har till gång till oändlig mängd totalavsaltat vatten på jobbet så kommer inte köpa en osmos. Därför frågan och funderingarna kring detta uppkom.

Hur länge har folk använt silikat filter till sina osmoser inom denna hobbyn, fått för mig att det är relativt "nyligen" det börjat användas men det kan vara nått jag fått om bakfoten bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig lyckats mäta silikat i saltvatten. Inte ens när jag ser i karen att det är dags att byta jonbytare i silikatfiltren. Däremot i vattenledningsvattnet har jag alltid höjda värden. Och detta stämmer rätt bra med vad jag läst på nätet. Vid flodmynningar är silikathalten förhöjd och ju längre bort från sötvattnet man kommer desto lägre är silikathalten. (I ytvatten) Och så låg att hobbytester visar noll. I Oceanografiska rapporter ser man silkatförekomst vilket beror på att man där räknar med det kisel som är bundet i svävande kiselalger. Om det skulle finnas lagrad kiselsyra i levande sten är den plockad nära en flodmynning vilket jag inte håller för vanligt. Enligt min åsikt blir det fria kislet i ytvattnet snabbt bundet av kiselalger och hamnar inte i stenen.

Man skall också komma ihåg att kiselsyran är en udda kemisk förening. Väldigt svag som syra och dessutom nästan olöslig i vatten. Den sand vi har i naturen består till största delen av kiselsyra så vore det lättlösligt i vatten skulle det ha varit bortspolat när inlandsisen försvann.

@ affe: Det är ungefär fem sex år sedan jag började med silikatfilter. Jag tror det var ungefär då det började bli vanligt. Och jag ser i karen när det är dags att renovera filtren.

Du har exakt samma jonbytare som tredje steg på jobbet så två silikatfilter efter varann tycker jag också är total overkill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...