Gå till innehåll

Tunze Wavebox vs. streampumpar - setup


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Hej,

Funderar på hur jag skall göra med streampumpar.

Om man har en Wavebox, skall/bör/kan man kombinera den med tex en ytterligare styrbar pump?

Kommer ett styrt system att bli stört av en passiv pump, eller kommer den inkännande förmågan att anpassa sig?

En tanke jag har är:

1x6045 (passiv)

1x6055 (styrs)

1x6208, Wavebox

Tar gärna del av era erfarenheter. Just u har jag bara beställt en 6045 att ha under inkörning, men jag ser gärna att den funkar väl tillsammans med två styrda enheter (2x 6055 eller setup enligt ovanstående)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, en vågmaskin bör kombineras med en "vanlig" pump. Det tycker jag absolut. Iaf en vågmaskin av den typen som Tunze erbjuder.

Vågmaskinen gör ganska statiska vågor. Hela vattenvolymen rör sig ja, det är kanon. Men det blir ingen vidare cirkulation. Pumpens egenskap att slå av och på hela tiden för att göra vågorna har tyvärr bieffekten att flödet den skapar bryts av konstant och når knappt ut i karet.

Jag tycker man behöver ha en streampump med, gärna flera. Då kommer vågorna se till att vattnet rör sig upp och ned hela tiden i hela karet medans streampumpen ser till att vattnet cirkulerar runt. En styrbar streampump blir ännu trevligare då den kan gå i intervaller tex. Att ha en icke styrbar också gör inget negativt, det förstör ingenting. Det är nog bara bra nästan, då får man ju ytterligare en pump med ett tredje flöde. Din setup med en vågmaskin, en styrbar pump och en statisk pump låter kanon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är 120x40x50 cm. Min avrinningsbox i ena bakhörnet är 190x90 mm (kortsida mot kortsida så att säga). 6208 är också 90 bred, så jag tänkte sätta den i förlängningen där. men frågan är om det gör nåt att den inte sitter helt mot ena kortsidan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser föga problematiskt ut. Hur höga vågor... Svårt att säga, kanske 2,5 cm kan vara en höjd du kan nå med en bra våg. 5 cm är det nog ingen risk att du får. Med min vågpump fick jag ungefär 1 cm våg i ett liknande kar, fast den är svagare än Tunzes med ganska stor marginal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...