Lasse Postat 28 augusti 2016 Postat 28 augusti 2016 Jag skulle stoppa vid det värdet någon månad innan jag funderade på att gå lägre (vilket jag troligtvis inte gjort om allt såg bra ut). En tanke bakom ditt höga jodvärde. Din Xenia växer som ogräs - det sägs att den kräver mycket jod. Observera sägs. MVH Lasse Citera
Petter N Postat 29 augusti 2016 Författare Postat 29 augusti 2016 23 timmar sedan, Lasse sa: Jag skulle stoppa vid det värdet någon månad innan jag funderade på att gå lägre (vilket jag troligtvis inte gjort om allt såg bra ut). En tanke bakom ditt höga jodvärde. Din Xenia växer som ogräs - det sägs att den kräver mycket jod. Observera sägs. MVH Lasse Jag kommer att aktivt sluta med att sänka fosfatvärdet från och med nu. Akvariet ser bra ut och jag har tidigare fått lite problem med brunt i sanden när fosfatvärdet varit lågt (dock med värden som enligt de flesta ändå är för höga). Vill dock försöka hålla fosfatvärdet hyggligt stabilt på den nivå jag har nu. Jag har ju lite för höga aluminiumvärden. Jag såg att det hamnat en bit aluminiumfolie från frysmat bakom den levande stenen (kommer inte åt denna utan att riva allt). Kan detta vara förklaringen till det något för höga aluminiumvärdet? Citera
Lasse Postat 29 augusti 2016 Postat 29 augusti 2016 Har du användt Al baserad fosfatfällningsmedia? MVH Lasse Citera
Petter N Postat 29 augusti 2016 Författare Postat 29 augusti 2016 Jag använder Seachem Seagel. För tillfället använder jag även Phosphate-E, men det uppmätta aluminiumvärdet är från tiden innan jag började med detta. Citera
Petter N Postat 4 september 2016 Författare Postat 4 september 2016 Lite bilder från helgen: 1 Citera
Petter N Postat 6 september 2016 Författare Postat 6 september 2016 (ändrat) Ja då har man fyllt upp max med de antal bilder som jag har utrymme för här på SVG. Det blir således inga fler innan jag lyckats radera några. Problemet är bara att jag inte vet hur. Ändrat 6 september 2016 av Petter N Citera
Petter N Postat 17 september 2016 Författare Postat 17 september 2016 Lite bilder tagna under september månad: 2 Citera
Petter N Postat 18 september 2016 Författare Postat 18 september 2016 Ägnade dagen åt ett 40-liters vattenbyte. Bytte också ut mitt Seachem Seagel som jag har i en strumpa i sumpen mot en blandning av ROWAphos och Grotech ActiveCarbon. Jag bytte även ut mina tre lysrör som utgör mitt akvariums belysning och det lysrör jag har i UV-filtret. Lite bilder en timme efter vattenbytet: 2 Citera
Petter N Postat 2 oktober 2016 Författare Postat 2 oktober 2016 Tog lite vattenprover och skickade iväg till TritonLab. Gjorde därefter ett 40-liters vattenbyte. Lite bilder två timmar efter vattenbytet. 1 Citera
Petter N Postat 10 oktober 2016 Författare Postat 10 oktober 2016 Resultat från Triton har kommit. provet togs 2016-10-02. http___www.triton-lab._Okt-2016pdf.pdf Citera
Petter N Postat 10 oktober 2016 Författare Postat 10 oktober 2016 (ändrat) Sammanställning av prover och tester som gjordes 2016-10-02: Temperatur: 25,5 grader Salthalt: 1.025 (Refraktometer) Nitrat (NO3): 50 (Salifert) Fosfat (PO4): 0,468 (TritonLab) KH: 7,616 (Hanna) pH: 8,0 (Salifert) Kalcium (Ca): 476,00 (TritonLab) Strontium (Sr): 5,54 (TritonLab) Magnesium (Mg): 1390,00 (TritonLab) Kalium (K): 400,00 (TritonLab) Natrium (Na): 10339,00 (TritonLab) Jod (I): 30,93 (TritonLab) Aluminium (Al): 23,17 (TritonLab) Koppar (Cu): 0,00 (TritonLab) Zink (Zn): 10,77 (TritonLab) Fosfatvärdet har minskat sedan senast provtagningen. Även aluminiumvärdet är lägre liksom Zinkvärdet som var på rött senast. Sammanfattningsvis är jag nöjd. Ändrat 10 oktober 2016 av Petter N Citera
Petter N Postat 16 oktober 2016 Författare Postat 16 oktober 2016 Min svarta Clownfisk-honas vänstra öga har blivit svullet och dubbelt så stort som det högra. Popeye antar jag. Citera
Petter N Postat 16 oktober 2016 Författare Postat 16 oktober 2016 Lite bilder 2 timmar efter ett 30-liters vattenbyte, bl a på Clownens stora öga: Citera
Petter N Postat 18 oktober 2016 Författare Postat 18 oktober 2016 (ändrat) På väg hem från jobbet blev det ett inköp bestående av tre pyjamaskardinalabborrar. Ändrat 18 oktober 2016 av Petter N Citera
Petter N Postat 24 oktober 2016 Författare Postat 24 oktober 2016 Min svarta clownfisk med det utstående ögat ser sämre ut. Ögat är ännu större och börjar bli grumligt. Han ser även ut att fått vita lite större parasiter som hänger från huden och en del fjäll som sitter löst. Har nu fått igång mitt karantänsakvarium och har stoppat ner honom i detta. Jag har dock inga större förhoppningar. Citera
izfisk Postat 24 oktober 2016 Postat 24 oktober 2016 1 hour ago, Petter N said: Min svarta clownfisk med det utstående ögat ser sämre ut. Ögat är ännu större och börjar bli grumligt. Han ser även ut att fått vita lite större parasiter som hänger från huden och en del fjäll som sitter löst. Har nu fått igång mitt karantänsakvarium och har stoppat ner honom i detta. Jag har dock inga större förhoppningar. Jag hade samma sak på en av mina sadleback clowner, ögat var riktigt stort och grått innan det började bli bättre och efter någon månad så var det helt bra. Idag 2 år senare mår fisken aldeles utmärkt och har 2 normala ögon :). Så tappa inte hoppet än. /Peter 1 Citera
Petter N Postat 27 oktober 2016 Författare Postat 27 oktober 2016 (ändrat) Lysrörsarmaturen i det lock/kåpa som ligger på mitt 54-liters karantänsakvarium gick sönder. Jag kollade upp vad ett nytt lock med lysrörsarmatur kostade. Detta kostade 575 kr. Ett motsvarade komplett akvarium med pumpar, lock med lysrör, termometer och doppvärmare kostade 499 kr. Ni kan själva gissa vad jag valde. Ändrat 27 oktober 2016 av Petter N Citera
Petter N Postat 12 november 2016 Författare Postat 12 november 2016 Ägnade dagen åt ett 40-liters vattenbyte. Foton tagna ca 2 timmar efter vattenbytet: 2 Citera
Petter N Postat 27 december 2016 Författare Postat 27 december 2016 Har idag gjort ett nytt inköp bestående av 2 st scooterblennider (Synchiropus ocellatus) Citera
Petter N Postat 31 december 2016 Författare Postat 31 december 2016 Lite bilder från 2016-12-30: Citera
Petter N Postat 3 januari 2017 Författare Postat 3 januari 2017 Min svarta Clownfisk som drabbades av att vänstra ögat svullnade upp till dubbla storleken, och när det var som värst såg det ut som att ögat skulle ploppa ut, har nu fått komma tillbaka från karantänsakvariet. Ögat ser nu helt bra ut. Samtidigt fick två par Endlers-guppy också följa med till visningsakvariet. I karantänsakvariet finns nu endast ett par Endlers-guppy samt tre små guppyngel. Även en bild på min räkgoby som sällan visar sig. 1 Citera
Petter N Postat 4 januari 2017 Författare Postat 4 januari 2017 (ändrat) Nytt år, så en liten sammanfattning av akvariet kan vara på sin plats.Akvarium: Akvastabil Mark II 275 liters (100 x 50 x 55 cm)Sump: 84 liters sump med tre fack (90 x 30 x 40 cm)Skummare: Deltec SC1455Cirkulationspump: Eheim Universialpump 1250 (1200 liter/h)Streamer: 2 Tunze Nanostream 6020 (2500 liter/h)UVC: Deltec T5 20WLjus: Tre 39W T5 Lysrör (1 Red Sea Reef-Spec BlueWhite 15000K/2 Red Sea Reef-Spec Actinic) Doppvärmare: Jäger 150WDet levande består av:FISKAR2 Amphiprion percula2 Amphiprion polymnus (1 par)2 Poecilia wingei (2 honor) 1 Pterapogon kauderni5 Sphaeramia nematoptera 1 Ecsenius bicolor 2 Synchiropus ocellatus 1 Amblyeleotris aurora KRÄFTDJUR1 Lysmata amboinensis 1 Lysmata debelius 1 Stenopus hispidus 5 Calcinus laevimanus2 Clibanarius antillensis1 Paguristes cadenatiMysidaceae spGammarus spBLÖTDJURTrochus radiatusCollonista costulosaEngina spNassarius spTAGGHUDINGAR 1 Diadema setosumAsterina sp Små ormstjärnorMASKAREurythoe spCirratulidae spBispira spSerpula spSpirobis spEunice spSVAMPDJURCarteriospongia foliascensHaliclona spKORALLERSarcophyton spSinularia spXenia spDiscosoma spEuphyllia paraancoraPavona cactus Ändrat 4 januari 2017 av Petter N Citera
Petter N Postat 16 januari 2017 Författare Postat 16 januari 2017 Två nyinköp gjordes idag; två Valenciennea puellaris. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.