Gå till innehåll

vattnet sjunker på fel ställe?


kvalle

Rekommenderade inlägg

okej. då måste jag kapa ner nödröret, för under dom veckorna som detta fungerat så har det röret stått torrt,för just nu ligger det i nivå med överkant kammen. därför jag blivit så fundersam varför detta händer nu och inte innan??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen hade det väl varit bättre tvärt om, det smalare till hävert och det större till evakuering. Om häverten skulle sättas igen och det är större kapacitet i det röret än katastrofröret så blir det förmodligen översvämning i karet.

Hävertröret är bäst om det slutar så långt ner i sumpen som möjligt, med kranen så långt ner som möjligt.

EDIT:

Och rakaste möjliga rör är bättre med, helst helt utan krökar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen hade det väl varit bättre tvärt om, det smalare till hävert och det större till evakuering. Om häverten skulle sättas igen och det är större kapacitet i det röret än katastrofröret så blir det förmodligen översvämning i karet.

Hävertröret är bäst om det slutar så långt ner i sumpen som möjligt, med kranen så långt ner som möjligt.

okej.försöka läsa mig till innan hur långt ner häverröret skulle vara,många skrev dom hade det ca 10c undervatten nivå,så jag körde på det jag med

sant..en det stora röret jag andvänder idag satt när jag köptekare och va förlågt för mig reden då.därför valde jag denna lösning.

sen e returen på 5000L/h - höjdförlust..och vid 5000l/h så rekomenderar RC 3,8cm rör och nöden e 32 så borde funka ett tag jalla fall*hoppas jag*

men jag får väll helt enkelt göra som er andra och kapa ner röret och låta nån procent rinna i nöd röret

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ungefär såhär har jag planerat till mitt nästa bygge, troligtvis blir det ett rör till som extra katastrof.

Rördimensionerna får man anpassa efter returpumpens kapacitet.

Du får prova dig fram till en bra lösning till ditt system helt enkelt.

post-2410-14468927206173_thumb.jpg

I det förra systemet hade jag bara en durso ner till sumpen, det var ett evigt rattande för att få det tyst och med rätt flöde.

Hade då samma bekymmer som dig, det varierade i avrinningen i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ungefär såhär har jag planerat till mitt nästa bygge, troligtvis blir det ett rör till som extra katastrof.

Rördimensionerna får man anpassa efter returpumpens kapacitet.

Du får prova dig fram till en bra lösning till ditt system helt enkelt.

[ATTACH=CONFIG]85272[/ATTACH]

I det förra systemet hade jag bara en durso ner till sumpen, det var ett evigt rattande för att få det tyst och med rätt flöde.

Hade då samma bekymmer som dig, det varierade i avrinningen i karet.

:woooow:härligt tack för det svaret, då vet jag att inget är konstigt jalla fall.det bara funkar så när man kör med ett rör.

bara det inte kommer surpla i lilla röret med de som kommer där i sen men de är ett senare problem.

som du säger sista dagarna nu.så har jag ratta ihjälmig får lagom, på morgonen dagen efter, så är nivån låg igen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så som Marko ritat är perfekt. Jag vill dock göra två tillägg,

- använd en flervarvig kran för att strypa "häverten". Den är lite dyrare, men värt sina pengar.

- Det spelar igen roll om du inte har "hävert röret" rakt ner eller i några böjar, det är ändå vattenfyllt till 100% ovanför kranen. Du bör dock låta det gå ner under vattenytan nere i sumpen (precis som på bilden) för att få det riktigt tyst.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så som Marko ritat är perfekt. Jag vill dock göra två tillägg,

- använd en flervarvig kran för att strypa "häverten". Den är lite dyrare, men värt sina pengar.

- Det spelar igen roll om du inte har "hävert röret" rakt ner eller i några böjar, det är ändå vattenfyllt till 100% ovanför kranen. Du bör dock låta det gå ner under vattenytan nere i sumpen (precis som på bilden) för att få det riktigt tyst.

MVH

/Janne

jo det där med flervarvig hade ju varit någe..men nu sitter man där man sitter..tänker inte undernågra om ständigheter bygga om rördragningen bara för att sätta in en flervarvig kran tyvärr..för mycke vatten och jobb, så vida man inte skulle hitta en som passa i jängorna på den beffinliga men tveksam man kan göra det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att om man bara har ett akvarium som sump så har du inget fack där du har konstant vattennivå.

Vilket många skummare behöver osv.

Grejen med sump är just att man ska kunna ha olika nivåer för teknik bubbelfällor osv

Så du menar att jag som bara har ett vanligt akvarium som sump inte har konstant vattennivå i sumpen?

Det jag menar är att flera fack med med div bubbelfällor och olika vattennivåer skapar mera problem än mitt simpla akvarium till sump.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så du menar att jag som bara har ett vanligt akvarium som sump inte har konstant vattennivå i sumpen?

Det jag menar är att flera fack med med div bubbelfällor och olika vattennivåer skapar mera problem än mitt simpla akvarium till sump.

Patrik

Nja, tror inte riktigt att han menar att det blir "problem" i den bemärkelsen.

Men en helt konstant nivå kan man inte få i sumpen om man bara har en avdelning, utan att man fyller på flera gånger om dagen då, det är där nivån sjunker när vatten dunstar.

Många skummare mer eller mindre kräver en konstant nivå för att fungera optimalt, +/- 1 cm typ.

En sump med två avdelningar löser detta problem, en för teknikstuff och en för enbart returpumpen, då det är returpumpsfacket nivån skiftar i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, tror inte riktigt att han menar att det blir "problem" i den bemärkelsen.

Men en helt konstant nivå kan man inte få i sumpen om man bara har en avdelning, utan att man fyller på flera gånger om dagen då, det är där nivån sjunker när vatten dunstar.

Många skummare mer eller mindre kräver en konstant nivå för att fungera optimalt, +/- 1 cm typ.

En sump med två avdelningar löser detta problem, en för teknikstuff och en för enbart returpumpen, då det är returpumpsfacket nivån skiftar i.

Det e klart att jag har en konstant nivå i min sump det enda som skulle få den att ändras är skummaren.

Om jag skulle räkna bort arean på tekniken jag har i min sump blir det inte mycket till yta över och på den lilla ytan fylls det på automatisk vilket gör att ytan e konstant.

Om det skulle ändras i nivå så kan det endast vara vattnet i skummar röret och inget annat för på något annat sätt går inte om man har 1 st kammare.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när ni nu har eran diskution..så ska jag trycka in en fråga..hur kapar man bäst ett pvc rör utan att det hamnar för mycket skit i akvariet..kommer bara åt med dremmel.

ska man tejpa med silver tejp runt? eller ska man försöka någon form av skål?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när ni nu har eran diskution..så ska jag trycka in en fråga..hur kapar man bäst ett pvc rör utan att det hamnar för mycket skit i akvariet..kommer bara åt med dremmel.

ska man tejpa med silver tejp runt? eller ska man försöka någon form av skål?

Tejp borde väl funka skapligt och kapa mitt i tejpen, frågan är bara vad limmet på tejpen innehåller, kanske går att tvätta bort med t-röd eller nått. Sätt en damstrumpa i änden på röret nere i sumpen med som fångar upp det dom trillar ner i röret, låt vattnet cirkulera genom strumpan ett tag när det är klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder en rörkap, liten sak man annars delar tex kopparrör med inom vvs, funkar kanon. Inga spån och jämna kanter. Man vrider runt, drar åt skäret, drar ett varv till, drar åt ytterligare osv. Efter en tio-tals varv har man kapat röret.

jo jag känner till.men för trångt..har moment rör kap och den lilla kapen oxå. men

men jag lyckades med dremmel och lite damm. men fan det lät ju som en toa lätt som knappen va intryckt på..

glad att jag kapa högre än planerat..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så dumt att ha sista biten (1 dm) på reserven monterad med en skarvmuff där man inte limmar översta delen.

Lite beroende på muffens passform kan man få ta lite gängtejp runt röret (har jag hört, har inte använt det själv).

Då kan du enkelt ta ur röret och justera längden. Kanske tom dra det lite upp o ner om det rör sig om någon millimeter.

Själv sned-kapar jag reservröret i toppen så att flödet börjar i en liten punkt.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så dumt att ha sista biten (1 dm) på reserven monterad med en skarvmuff där man inte limmar översta delen.

Lite beroende på muffens passform kan man få ta lite gängtejp runt röret (har jag hört, har inte använt det själv).

Då kan du enkelt ta ur röret och justera längden. Kanske tom dra det lite upp o ner om det rör sig om någon millimeter.

Själv sned-kapar jag reservröret i toppen så att flödet börjar i en liten punkt.

MVH

/Janne

okej.då ska jagleka ännu mer med vattnet senare idag;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...