Gå till innehåll

vattnet sjunker på fel ställe?


kvalle

Rekommenderade inlägg

nu e det så här..

har jag har ett kar med avrinning del.

sump med 3fack. med skummare i mitten.

men nu på senare dagar så sjunker nivån bak vid avrinningen och inte vid returfacket där det va tidigare.

har funkar par veckor.men nu sista 5dagarna har det börja sjunka där bak i ställe? är jag bara korkad eller varför har det blivit så.

vill ne ha mer ingående info så säg det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlite vatten i systemet?

men det har funkat 4veckor..och vattnet har sjunkit i returfacket och jag har fyllt på i det.

just nu sista dagarna som det sjunker i avrinningen.med samma nivå i returfacket.

har inte provat att fylla på någe än

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda jag kan tänka mig är att du av någon anledning fått ett lägre flöde genom systemet vilket då skulle kunna ge en lägre nivå i första facket än tidigare.

Men vidare sänkning pga avdunstning bör ändå ske i returfacket.

Har du kanske fått något i returpumpen som gör att den presterar sämre?

Tog nyss isär min Deltec hlp 4040 som ska var i princip underhållsfri (en omgång kalklösare en gång om året rekommenderas enligt intruktionen), men jag hade fått en hel del mini sniglar som satt sig i impellern och med tiden halverat flödet.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda jag kan tänka mig är att du av någon anledning fått ett lägre flöde genom systemet vilket då skulle kunna ge en lägre nivå i första facket än tidigare.

Men vidare sänkning pga avdunstning bör ändå ske i returfacket.

Har du kanske fått något i returpumpen som gör att den presterar sämre?

Tog nyss isär min Deltec hlp 4040 som ska var i princip underhållsfri (en omgång kalklösare en gång om året rekommenderas enligt intruktionen), men jag hade fått en hel del mini sniglar som satt sig i impellern och med tiden halverat flödet.

MVH

/Janne

svårt att tänka mig..kan de fastnat lite luft i den?? som inte pumpas ut..fick en liten virvel här om dagen som slurka lite.

den har bara gått ca6veckor en Mini Red Dragon 5000(ca6veckor gammal)

Lite svårt att svara på när man inte vet hur sumpen är byggd

post-5882-14468927202_thumb.jpgom det ger någe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför krångla till sump bygget med massor av fack?

Den enklaste sumpen har 0% i fel marginal.

Själv har jag en med måtten 600x600x500 en BK 250,Red Dragon returpump,ett filter och en nivågivare och det strular aldrig.

Patrik

För att om man bara har ett akvarium som sump så har du inget fack där du har konstant vattennivå.

Vilket många skummare behöver osv.

Grejen med sump är just att man ska kunna ha olika nivåer för teknik bubbelfällor osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vattnet rinner över kanten vid avrinningen och nivån sjukner där så beror det enbart på läck i silikonet vid den skiljeväggen

:xlåter kanske troligt.-sjuk-.

men tycker ändå det låter lite orimligt

borde det inte stiga igentligen? med tanke på att större delen i karet är högre än avrinnings delen? har jag inte något kant glas så står väll nivån ändå ganska stabilt? och bara sjunka i returfack..

kan det vara så att ventilen öppnar sig på grund av vatten trycket/flödet????

kanske försöka hitta en "rattventil" iställe för vanliga vrid

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:xlåter kanske troligt.-sjuk-.

men tycker ändå det låter lite orimligt

borde det inte stiga igentligen? med tanke på att större delen i karet är högre än avrinnings delen? har jag inte något kant glas så står väll nivån ändå ganska stabilt? och bara sjunka i returfack..

kan det vara så att ventilen öppnar sig på grund av vatten trycket/flödet????

kanske försöka hitta en "rattventil" iställe för vanliga vrid

Antar att jag läst din ritning fel om du säger att avrinningen är lägre än dom andra skiljeväggarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH=CONFIG]85247[/ATTACH]om det ger någe

Så det är alltså i facket där vattnet kommer in i sumpen som nivån sjunker?

Vattnet rinner alltså inte över kanten till andra facket där skummaren står?

Det enda sättet det kan sjunka där i är en läcka mellan första skiljeväggen till det andra facket, det måste vara en skaplig läcka med.

Om du stänger av returpumpen, vad händer med vattennivån i sumpen då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det är alltså i facket där vattnet kommer in i sumpen som nivån sjunker?

Vattnet rinner alltså inte över kanten till andra facket där skummaren står?

Det enda sättet det kan sjunka där i är en läcka mellan första skiljeväggen till det andra facket, det måste vara en skaplig läcka med.

Om du stänger av returpumpen, vad händer med vattennivån i sumpen då?

hursäkta min dåliga formulering..saken e asså den att vattnet sjunker uppe i karetpost-5882-14468927205989_thumb.jpg

den av rinningen som man alltid försöker få tyst

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...