Gå till innehåll

Hur mycket salt?


Blåbert

Rekommenderade inlägg

3,3 dl salt per 10 liter vatten brukar jag köra på. Då brukar man hamna något sånär korrekt och det är lätt att justera upp till korrekt nivå i efterhand. 4dl per 10 liter låter väldigt våldsamt, det låter som röda havet med de flesta salter. Med 3,5 dl salt per 10 liter vatten har jag fått 1.026 med de två salterna jag blandat sist(Aqualight och Red Sea) och det tycker jag är lite högt. Jag föredrar att ligga på 1.022 - 1.023, då har man marginal ifall ens refraktometer inte är helt korrekt kalibrerad och saltkoncentrationen stiger inte över till något för högt värde om man råkar vara lite för seg någon gång med att fylla på vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6894-14468927264448_thumb.jpg

23 timmar efter att saltet åkte i. Indikationslampan på ena värnaren syns rätt väl genom diset (precis bredvid blixtreflexen. Även bakgrunden kan skönjas. Är diset utfällt kalk?

Hade tänkt få i sten i morgon kväll. Bara jag inte förvärrar nåt med att ha i sten för tidigt så bryr jag mig inte om hur det ser ut de första dagarna....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket salt hade du i? Jag brukar hälla i saltet lite i sänder under en 10 minuter medans det vispas runt av pumparna. Oftast går det ganska fort. Att få en utfällning som du fått är inte regel men inte tokovanligt heller. Det bör lägga sig, jag tror inte det är farligt dock för eventuella invånare. Även om det är att föredra att kunna låta vattnet klarna upp innan man brukar det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så man kan inte ha i allt sAlt på en gång? Hur gör ni vid vattenbyten då? Kan man inte blanda saltvatten i en dunk bara? Hir länge mste den stå?

Vid vattenbyten har jag i allt salt på en gång och aldrig fått någon utfällning, därför trodde jag det var lugnt att göra så även vid större volymer vatten men det blev helt galet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade i allt salt för 172 liter, ca 5,7 liter, 1 liter i taget med kanske tee minuters mellanrum. Detesta la sig på notten och kag riktade streampumpen snet nedåt. När jag kom hem från jobbet tio timmar senare så var det minimjölk....

Så ni tror int på att ha i sten i detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går säkert bra fast fällningen kan ju lägga sig på stenen och täppa till porerna, men det kan säkert någon med mer erfarenhet kasta ljus över.

Jag satte i ett aqua clear 70 powerhead med quickfilter för att skynda på klarningen, fick byta filtret 3 ggr på en vecka som vart totalt igenkleggat av kalk, jag fick justera upp ca samt kh när vattnet klarnat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu böir jag nojjig, ska jag bli tvungen att filtrera nprt detta och sen tillsätta det igen, när man köpt dyrt salt!?

Fattar inte ens vad jag gjort för fel....

Kan det hjälpa att spä ut med mer osmosvatten och sen köra hela sumpsystemet? Det ska i mer vatten totalt sett nämligen.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt det vara någon dag och se vad som händer, det var någon som sa att utfällt kalk inte kommer att lösa sig igen det var därför jag satte i guick filtret, nu är allt frid och fröjd och är inne på andra veckan och har just börjat med att ha belysningen tänd 30 min om dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men du har ju filtrerat....

Så frågan är, skall jag slösa bort 75 l ps osvatten på att hoppas att utspädning löser det?

Förresten kanske bag fattar varför nu. Efterssom saltet lade sig på notten så blev väl koncentrationen lokalt väldigt hög, det löste väl ii kalk?

Så löser det in sig igen, eller bara att börja filtrera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte fått min refraktometer :(

Tempen är 26 grader lch har varit det hela tiden.

Tid har jag väl, bara att avvakta, men om det är så att utfällt kalk aldrig kan lösa in sig är det väl bara att ta tag i det tänker jag, dvs fylla upp så att jag får snurr på hela systemet. Nu har jag en 6045 i 170 l, borde vara lite snurr ändå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se till att ha bra cirkulation i karet så saltet/kalken löser sig, har haft likadant som dig (och vi har salt ifrån samma batch, och köpt av samma person), lite disigt direkt efter vattenbyte men dagen efter helt ok.

Håll temperaturen i karet på runt 26 grader (25-27 gör säkert ingenting heller). Kolla hur det ser ut imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...