Gå till innehåll

Tribianis DIY 5 kanals 100W Dreamchip


Tribiani

Rekommenderade inlägg

  • Svar 228
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hmmm....det tändes inte. Felsökning följer.....

Bara en liten fundering:

Du har koll på hur du använder de "timers" som finns? Om det nu är de som du vill ska tända upp det hela.

Det har förkommit många missförstånd där när man tror att kortet ska ställa in sig i "rätt" läge även när det inte pågår någon ramp upp eller ned vid given tidpunkt.

Så är det ju dock inte, när det inte finns någon ramp som pågår så kan man istället justera timers utsignal manuellt på "live"-fliken.

Finns en fundering på att man ska kunna välja att den hoppar till "rätt läge" vid en omstart/strömavbrott, men inget jag infört ännu.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska titta på det Janne. Jag hann inte undersöka det så bra innan för jag fick ett regeringsuppdrag :rolleyes:. När man uppdaterar firmwaren i styrkortet ska den väl ändra versionsbeteckningen? Min står kvar på v.2.0.1 och inte 2.0.6 Beta.

Mvh Tribiani / Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog en liten bild på bygget när allt var klart för test. Locket och upphängningen är ju provisorisk och ska bytas ut mot en 2 eller 3mm aluminiumplåt. Hade inte så mycket tid att felsöka idag så ska försöka göra det imorgon. Behöver lära mig Jannes program också. :)

Mvh Tribiani / Daniel

post-6674-14468928986191_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50lapp på att det är användarfel ;)..

Uppdatera både driv o styr kort..

Sen prova o skriv in manuellt värde på "live" fliken..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja det är det säkert hehe. Öppnade upp allt igen för jag fick ingen kontakt med drivkortet. Jag fick inte in den nya firmwaren i styrkortet fast det står att allt gick bra.

Mvh Tribiani / Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå

Det kan ju vara lite olika saker.

Men först och främst så gör ett nytt försök att uppdatera styrkortet: Gjorde du båda knapptryckningarna och sedan väntade du tills det kom en ruta som sa att det gått bra? Hade du rätt version vald?

Du kan använda vilken RJ-45 du vill på drivkortet.

Blinkar den gula LEDen på drivkortet?

Om du inte gjort något med adresserna tidigare så ska du ha alla ikryssade i utgångsläget. Alla kort levereras med den adressen.

MVH /Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå

Det kan ju vara lite olika saker.

Men först och främst så gör ett nytt försök att uppdatera styrkortet: Gjorde du båda knapptryckningarna och sedan väntade du tills det kom en ruta som sa att det gått bra? Hade du rätt version vald?

Du kan använda vilken RJ-45 du vill på drivkortet.

Blinkar den gula LEDen på drivkortet?

Om du inte gjort något med adresserna tidigare så ska du ha alla ikryssade i utgångsläget. Alla kort levereras med den adressen.

MVH /Janne

Ja jag tryckte på båda knapparna när jag skulle uppdatera styrkortet. Valde v2.0.6. Det kom upp en ruta att allt gått bra.

Jag vet inte om LEDen på drivkortet lös men ska kolla det imorgon. Jobbar till kl06 imorgon bitti. Det kan vara adressen nu när jag tänker efter. Jag följde ju Lasses manual innan jag kopplade in drivkortet så då fick ju drivkort 1 adress A0 (det var den första väl?). Där e säkert felet. :)

Mvh Tribiani / Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att inte styrkortet uppdaterats är märkligt, men gör ett nytt försök i så fall.

Med adressen till drivkortet så är det ju så (gäller LD5CH-MCi kort) att om du ändrar adressen när du har "not connected" så ändrar du bara vilken adress som styrkortet försöker kommunicera med.

Ändrar du när du är "connected" med drivkortet så ställs båda om.

Ändringen lagras då direkt permanent i drivkortet,

dock måste man välja "Store" för att lagra alla sina inställningar i styrkortet (inklusive adressändringen).

Så jag misstänker att du fått "fel" adress i styrkortet i jämförelse med vad du har i drivkortet.

När du väl får "connect" se då till att du har senaste firmwaren där också, det kan till och med vara så att du har en så tidig version att det inte stöder adressbyte, så då blir det bara styrkortet adress som ändras hur du än gör.

Lite lurigt det där så jag ska försöka förbättra det på något sätt!

Gör ett försök efter jobbet så får vi se hur det går :)

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska göra det Janne. Jag meddelar dig hur det gått :)

Jag kan kanske smita iväg från jobbet o testa mellan klockan 2 och 3 inatt :rolleyes:

Mvh Tribiani / Daniel

Funkar det då så ring Janne direkt o tacka för hjälpen , det uppskattar säkert Janne, alltid trevligt med lite beröm för sitt arbete ;).

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar det då så ring Janne direkt o tacka för hjälpen , det uppskattar säkert Janne, alltid trevligt med lite beröm för sitt arbete ;).

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Hahaha ja precis även om det är mitt i natten :D. Fast risken är att all support upphör sen o det vill jag ju inte.

Mvh Tribiani / Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha ja precis även om det är mitt i natten :D. Fast risken är att all support upphör sen o det vill jag ju inte.

Mvh Tribiani / Daniel

Janne är trevlig, har haft honom på mobilen ett par ggr på mitt förra bygge.. Alltid lika hjälpsam.. Chansa....

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne är trevlig, har haft honom på mobilen ett par ggr på mitt förra bygge.. Alltid lika hjälpsam.. Chansa....

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Nää då, så elak är jag inte även om avsikten är god. :P

Det här kommer bli bra och jag gillar verkligen Jannes kort och deras potential.

Mvh Tribiani / Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte bara säga att, nu går jag och lägger mig ;)

Sen blir det nog en tur till Triton imorgon så jag kommer inte vara till så mycket hjälp under dagen tyvärr, men hinner väl något på morgonen...

MVH /Janne

Bra att du sa till där Janne hehe. Jag testar inte förrän imorgon eftermiddag, måste sova lite också för jag har ett 12 timmars pass kvar imorgon natt. Skickar ett pm. Tack för hjälpen så länge :)

Mvh Tribiani / Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att du sa till där Janne hehe. Jag testar inte förrän imorgon eftermiddag, måste sova lite också för jag har ett 12 timmars pass kvar imorgon natt. Skickar ett pm. Tack för hjälpen så länge :)

Mvh Tribiani / Daniel

OK, då hinner jag hem igen :)

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Användarfel ??

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Japp :smiley5:. Adresseringen var fel. Läste nog inte Lasses manual riktigt så bra som jag borde gjort :(. Missade drivkortets "default address".

Nu ska jag bara få koll på det här med timers så jag kan börja optimera FV.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp :smiley5:. Adresseringen var fel. Läste nog inte Lasses manual riktigt så bra som jag borde gjort :(. Missade drivkortets "default address".

Nu ska jag bara få koll på det här med timers så jag kan börja optimera FV.

Inte värre än så.. Då får du snart påbörja pressa kylningen lite , så du får veta dess möjligheter..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...