Gå till innehåll

375L + 100L sump. - Inredning?


RolfssonK

Rekommenderade inlägg

Tjenare.

Förhållandevis ny här på forumet, hoppas på fin gästvänlighet och mycket hjälp (;

Har precis ställt in mitt nya 375L saltvattenakvarium, måtten 150x50x50. Möbeln är byggd, kan slänga upp bild senare.

Sumpen på 100L är placerad under akvariumet, i möbeln. Skummaren och pumparna står i sina kartoner.

Nu undra jag då i vilken ordning, samt med vad jag ska inreda detta med? Tanken är att ja mjuka koraller till en början, samt fiskar då.

Ska man köra på levande sand, och hur mycket?

Levande sten, hur många? Döda stenar också?

Tacksam för lite grundläggande info inom själva inredningsämnet...

Hoppas ni är sugna på att hjälpa till!

/ Kristoffer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare.

Förhållandevis ny här på forumet, hoppas på fin gästvänlighet och mycket hjälp (;

Har precis ställt in mitt nya 375L saltvattenakvarium, måtten 150x50x50. Möbeln är byggd, kan slänga upp bild senare.

Sumpen på 100L är placerad under akvariumet, i möbeln. Skummaren och pumparna står i sina kartoner.

Nu undra jag då i vilken ordning, samt med vad jag ska inreda detta med? Tanken är att ja mjuka koraller till en början, samt fiskar då.

Ska man köra på levande sand, och hur mycket?

Levande sten, hur många? Döda stenar också?

Tacksam för lite grundläggande info inom själva inredningsämnet...

Hoppas ni är sugna på att hjälpa till!

/ Kristoffer

Ja,du behöver absolut levande sten,ingen död sten. Allt bygger ju på levande stenen,bästa filtreringen sker ju där osv. Du bör ha ca 1kg sten/10 liter vatten, så i ditt fall ca 35-40 kg levande sten. Har du fylly de me vatten redan? Och ja,du ska även köra på levande sand. Ang. i vilken ordning;så börjar du ju me vattnet så klart,sedan stenen och efter en stund den levande sanden....och sen blir det att använda ditt tålamod,dvs. att vänta och vänta tills det har blivit stabilt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det går köra hälften av vart. Men död sten brukar ha den otäcka egenskapen att ha en mängd döda djur och liknande på sig som behöver ruttna bort och brytas ned. Så det är bra om man kan köra de torra stenarna i vatten i någon månad iaf med kraftiga vattenbyten, vattnet ska lukta kalkhaltigt/cement och inte organiskt helst när det är klart. Annars kan man köra ett tag till.

Gör man inte detta kan man ha en lång och mycket tråkig alg blomning framför sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för hjälpen, bra tråd, kikade på den igår faktiskt.

Levande sten är ju svindyrt, kan man köra 50/50 levande och dry rock? Eller vilka tips kan ni ge...

Ja,de är en dyr hobbie men fan så intressant. Man behöver int köpa allt på en gång. Men de lönar sig i slutändan,så jag tycker ändå att de e värt att satsa på endast levande sten. De e förstås min åsikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man göra så att man kör 50/50, men som du sa, låter vattnet cirkulera och filtrera bort det man inte vill ha i det "riktiga" akvariumet? Dock med kraftiga vattenbyten då. Som en den av inkörningsprocessen...? Annars får jag väl börja med den levande sten jag köper, och sedan tillsätta de "döda" när de blivit rena från allt man inte vill ha. Sjukt intressant hobby, indeed.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man göra så att man kör 50/50, men som du sa, låter vattnet cirkulera och filtrera bort det man inte vill ha i det "riktiga" akvariumet? Dock med kraftiga vattenbyten då. Som en den av inkörningsprocessen...? Annars får jag väl börja med den levande sten jag köper, och sedan tillsätta de "döda" när de blivit rena från allt man inte vill ha. Sjukt intressant hobby, indeed.

Snåla int på fel grejer!! Tar ju ändå ganska eller väldigt länge innan du ha fått de stabilt (vattenvärdet) Och du köper ju bara sten 1 gång alltså en engångskostnad.Du behöver ju int ha de värsta som finns inom teknikväg,du klarar dig ganska långt på relativt billig teknik beroende på vad du ska ha i karet förstås,men om du bara vill börja med någe mjuk-koraller och tåliga fiskar (som du visserligen bör göra)

Så, de kommer nog att bli bra i slutändan om du följer dom oskrivna reglerna som finns.-Tummen upp Ska bli roligt att följa ditt projekt!! GOOD LUCK

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft lyckade resultat med DS samt levande. Men det är som sagt bra att "tvätta" den först så man får bort den värsta skiten.

Jag har precis startat upp mitt 360L med 112L sump där jag grundade med korallplattor samt död korallsten som legat i blöt några veckor med dagliga vattenbyten.

En idé är även att köpa begangnad LS.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt tacksam för alla svar. Alltid bra att få olika vinklar och erfarenheter på problemen, om det nu är problem. Men jag satsar på att köpa lite DS, låta den "tvättas", sedan när den är mogen nog så kompletterar jag med LS och kör igång inkörningen. Jag vill inte ha massa alger överallt bara, men det tar vi la i en tråd längre fram sedan. Räknar med ert stöd då också ;)

Tack!

post-7163-14468927280908_thumb.jpg

Här ser ni lite av framstegen. Det började med att akvariumet var 3 centimeter för brett. Eller utrymmet var 3 centimeter för smalt. BOrt med panelen och nya tapeter och det passar som handen i handsken. Stativet som det står på nu skall tas bort och byggas ett nytt. Fortsättning följer...

Ändrat av RolfssonK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 kilo levande sten hämtas imorgon. Ny lyckades övertala mig.

Bra val (me viss övertalning kanske) Du kommer inte att ångra dig. Snart får du börja me aquaskapingen,de e jävligt skoj tycker jag alla fall. Du måste lägga upp lite bilder sen vid tilfälle-haj-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska fylla på sand mitt nystartade P120 kar i helgen som då stått i 3v med LS i.

Känns som kaka på kaka med både LS och levande sand, men jag kommer att köra med huvuddelen aragonit 2-3mm och toppa det med levande sand för att få snäckskal och lite större korallkross blandat med aragoniten, rent estetisk alltså, samt att man får lite levande bakteriekultur i karet som extra boost.

Vet inte om mitt tänk är helt förkastligt men det kan ju inte leda till någon katastrof.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter vettigt. Jag kände också lite så, som du säger, kaka på kaka. Och att i ett 50 cm högt akvarium ha en sandbägg på 15 cm kändes inte så värt.

Just nu lutar det åt aragonit, och lite levande. Tack för övertygelsen, än så länge (;

Tänker du blanda de olika eller kör du först ett lager av det ena, och sedan ett med det andra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att lägga aragoniten först och strö ut levande sand ovanpå sedan får det stå så till Jul medan jag sakta ökar på belysningstiden, jag har sandvändande sjöstjärnor i lilla karet som skall flyttas över så småningom och de kommer att böka runt i sanden så det kommer att bli blandat, kommer att ligga på 2-3 cm djup sandbädd.

Glöm inte bort att köra med någon form av fosfatremover/absorber anpassat till din vattenvolym från dag 1 för att undvika framtida problem med fosfat då ny LS kan/kommer att släppa fosfat under inkörnigen

Ändrat av Hawkmoon
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

post-7163-14468927429973_thumb.jpg

Bänken byggd, sumpen på plats. Snart ska det stora karet upp, sedan är det bara att starta inkörningen. Har som sagt 55 kilo sten som väntar på att få sätta igång. Avrinningssystemet är komplett och redo att göra sitt. Vad rekommenderar ni, fisk eller inte under inkörningen? Vissa snackar om Chromis, andra inte... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...