Gå till innehåll

Akvarium bygge


petrol

Rekommenderade inlägg

Ibland tror jag vi inom denna hobby tar oss själva på för stort allvar. Idag så är ju stereotypen av ett akvarium fullspäckat med sps koraller och massor med levande sten och sen i med standard fisk. Det är ju inte många akvarier uti detta land som skiljer sig speciellt mycket från det vanliga. Här räknar jag även in mig själv! Jag har ju även gått i den fällan, dvs bara SPS och kejsare som huvud tema i mitt kar!

Så njut av att andra törs gå emot strömmen!

Här är ett ordspråk som jag själv tycker är bra och jag försöker att följa det!

"Gläds du åt lite så har du mycket att vara glad åt"

Allt gott i sommarregnet!

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det är alltid kul att se andras akvarie, det är nog rätt Norberg, det är fyrkantigt i akvarievärlden,gjorde själv misstaget att köpa några Kejsare det var de tråkigaste fiskar jag haft,men jag tror att om en trestrimmig fröken kostar 1500kr så skulle alla köpa sådana, ibland verkar det som priset avgör om det är fint.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp,tyvärr är det ju så att de flesta följer strömmen när det gäller saltvatten, vill minnas att Anthony Calfo skrev en rätt bra artikel om det i RK för några månader sedan,främst då inriktad på hur vissa koraller blir hypade och alla ska ha dem...givetvis hänger handlarna på och höjer priset på den typen.

Måste säga att enda anledningen till att jag inte gillar fartyget i akvariet är att det inte är skalenligt, tyvärr lite svårt att få ner ett riktigt slagskepp i karet men det hade varit fräckt annars =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jisses!!! Jag trodde att vi vill ha ett litet minirev hemma men tydligen så ska vi fylla upp med vrakmodeller och annan skit som inte hör hemma i ett revakvarium. jag själv vill försöka att eftersträva ett korallrev där bara naturliga material ingår det är ju därför jag håller på med den här hobbyn annars kunnde jag lika gärna ha ett 60l med plastdykare och vrak med lite barber och tetror som det finns så många hemska exempel på. När jag nämde plastkoraller till fish only kar så tog det hus i helvete här inne men plastbåtar duger tydligen bättre! Och Nej jag tror inte någon skulle köpa en

trebandad frökenfisk om den kostade 1500:- Priset på fisken har ett samband med hur tålig, Lätt att fånga,Tillgång mm, Inte om den har en färg eller 10 färger då skulle ju en P. diacanthus vara 5 - 10 ggr dyrare än en P. Annularis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag trodde vi försökte inreda ett akvarium som man själv blir nöjd med. Om nu någon här hade tyckt mitt kar var skitfult hade jag struntat i det, för jag trivs själv med det. Han kanske tycker det är hur fräckt som helst, även om alla inte tycker det. Jag tror inte någon här hade ändrat om en massa folk kom och sa att vo skulle slänga i plastbåtar

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det är alltid kul att se andras akvarie, det är nog rätt Norberg, det är fyrkantigt i akvarievärlden,gjorde själv misstaget att köpa några Kejsare det var de tråkigaste fiskar jag haft,men jag tror att om en trestrimmig fröken kostar 1500kr så skulle alla köpa sådana, ibland verkar det som priset avgör om det är fint.Mvh Stefan

tycker oxå kejsare är tråkiga,tacka vet jag kirurger,sen är det ju upp till var och en att stoppa i vad man vill,vi blandar ju själv hej vilt med fiskar och koraller från olika delar som inte stämmer biotopiskt,men sjäv skulle jag aldrig stoppa i nåt sånt i mitt kar,inte heller plastkoraler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som om det här är ett hett ämne! Men jag tycker inte man behöver bry sig så mycket om vad andra har för smak. Men vara glad för att det finns de med annorlunda smak.

Själv skulle jag aldrig vara utan stora kejsare och sps i mitt akvarium då jag tycker mycket om dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...