Hermanbrute Postat 15 november 2012 Postat 15 november 2012 Är ju inne på att starta ett nytt akvarium och det kommer att bli ett shallow reef om planerna går i lås.Just nu är jag inne på att skaffa rätt lampa till karet och vill självklart ha LED men vilken modell ska man välja?Som jag ser det har jag några alternativ.Ecotechmarine Radion 30Maxspect razor 120/160wattSen finns ju Rapidled.Eftersom att mitt akvarium kommer att bli ganska långt, lågt och djupt så vill jag ju ha en ramp som täcker hela akvariumet och dessutom kan ha spser.Om jag ska satsa på Radion så behöver jag troligen mer än 1? Kanske till och med 3 st?Maxspect Razor 160 verkar fin och hyfsat bra pris men klarar den sps?Hur klarar sig Rapidleds i jämförelse med dessa 2?Så vart får jag ut mest av pengarna helt enkelt? DIY känns ganska avlägset då jag är helt grön på allt det där.MVH Sohl Citera
ormet Postat 15 november 2012 Postat 15 november 2012 Jag sätter en tunna skit på Razor. Mest för pengarna, avlång och klarar sps. Pengar inget problem? Ett par, tre Radions.Men utan exakta mått är det svårt att säga nått säkert.Sent from phone Citera
pepo Postat 15 november 2012 Postat 15 november 2012 Köpt mina ramper direkt från Kina. 2st 120W kostade under 5000kr inkl frakt. Citera
Hermanbrute Postat 15 november 2012 Författare Postat 15 november 2012 En tunna skit? Menar du att den är kass?Dem från kina. Klarar dem spser? Och kan man liksom ändra ljuset lite hur man vill som man kan göra på rasor/radion? Citera
ormet Postat 15 november 2012 Postat 15 november 2012 Förlåt, det betyder att det är bra. Jag skulle inte köpa "noname" från kina om jag inte vore väldigt insatt i LED. Citera
Mr_Ewing Postat 15 november 2012 Postat 15 november 2012 Finns ingen anledning att handla nonameramper från kina längre.Razorn är såpass billig och bra att det inte är värt risken att få skräpdioder utan garanti.Mina fem cent iaf. Citera
Hermanbrute Postat 16 november 2012 Författare Postat 16 november 2012 Lutar nog åt razor just nu.Ingen som har något gott att säga om rapidleds? Citera
mamadubba Postat 16 november 2012 Postat 16 november 2012 Har mycket gott att säga om dem men jag har ingen erfarenhet av de andra.Köpte ett sånt här kit: http://www.rapidled.com/12-led-plug-n-play-retrofit-kit-dimmable/+ Snabb leverans+ Bra pris, blev drygt en tusenlapp med moms (eller importavgift som det stod på räkningen).+ Enkelt att sätta ihop, slapp lödning (nästan iaf, fick lödda lite för att få dit 10v på dimm kontakterna, har ingen akvariedator än)+ Väldigt bra ljus i Cree diodernaMen om man ska jämför med ett razor så måste man ju upp på detta kit: http://www.rapidled.com/copy-of-48-solderless-led-retrofit-kit/Och då är pris-skillnaden inte så stor längre och man tappar ju alla funktionerna för ljusstyrning som finns i razorn.Nästa köp för min del blir nog razor, men vill man bygga själv så är rapidled toppen. EDit: Ett plus med att bygga själv är väl att man kan sprida ut ljuset över karet lite mer som man vill också. Citera
HumAnyt Postat 16 november 2012 Postat 16 november 2012 Titta även på Aqua ilmumnationFinns dom i Sverige? Är lite sugen på deras vega. Citera
a.nilson Postat 17 november 2012 Postat 17 november 2012 Finns dom i Sverige? Är lite sugen på deras vega.Köpte mina på Håkanstorp zoo i Malmö. Är inte 100% på om det är dogman som tar in dom nu mera. Citera
Hermanbrute Postat 17 november 2012 Författare Postat 17 november 2012 Och nu är de extrapris på Mazzara p-serien men tror nog att jag inte väljer dem hur som. Dem där Ilumination hittar jag inga priser eller bra information om tyvärr. Är dem bättre sämre än tex Radion?Såg att i den nya Radion så är det också gula dioder. Vad är det dem har för funktion? Citera
HumAnyt Postat 17 november 2012 Postat 17 november 2012 Tror vegan är mer kraftfull än radion iallafall. Du kan kolla på http://www.aquariumspecialty.com/lighting/led-lighting/aqua-illumination/aqua-illumination/aqua-illumination-vega Citera
greger Postat 17 november 2012 Postat 17 november 2012 Mazarra´n är ju det mest flexibla LED systemet på marknaden - alla som försökt belysa en revpelare med en ramp hängande ovanför inser snabbt det geniala i konstruktionen.Men det är ju ett ganska kostsamt sätt att bygga på, eftersom varje modul är en helt fristående enhet - vi får se när Mazarra X dyker upp, den lär bli attraktivt prissatt eftersom den bygger på Master-slave koncept! Citera
a.nilson Postat 17 november 2012 Postat 17 november 2012 Och nu är de extrapris på Mazzara p-serien men tror nog att jag inte väljer dem hur som. Dem där Ilumination hittar jag inga priser eller bra information om tyvärr. Är dem bättre sämre än tex Radion?Såg att i den nya Radion så är det också gula dioder. Vad är det dem har för funktion?kolla reefgeek.com. Som sagt så tror jag att dogman (generalagent) har dom, är dock inte 100% säker. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.