Gå till innehåll

vilken modell av LED?


Hermanbrute

Rekommenderade inlägg

Är ju inne på att starta ett nytt akvarium och det kommer att bli ett shallow reef om planerna går i lås.

Just nu är jag inne på att skaffa rätt lampa till karet och vill självklart ha LED men vilken modell ska man välja?

Som jag ser det har jag några alternativ.

Ecotechmarine Radion 30

Maxspect razor 120/160watt

Sen finns ju Rapidled.

Eftersom att mitt akvarium kommer att bli ganska långt, lågt och djupt så vill jag ju ha en ramp som täcker hela akvariumet och dessutom kan ha spser.

Om jag ska satsa på Radion så behöver jag troligen mer än 1? Kanske till och med 3 st?

Maxspect Razor 160 verkar fin och hyfsat bra pris men klarar den sps?

Hur klarar sig Rapidleds i jämförelse med dessa 2?

Så vart får jag ut mest av pengarna helt enkelt? DIY känns ganska avlägset då jag är helt grön på allt det där.

MVH Sohl

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har mycket gott att säga om dem men jag har ingen erfarenhet av de andra.

Köpte ett sånt här kit: http://www.rapidled.com/12-led-plug-n-play-retrofit-kit-dimmable/

+ Snabb leverans

+ Bra pris, blev drygt en tusenlapp med moms (eller importavgift som det stod på räkningen).

+ Enkelt att sätta ihop, slapp lödning (nästan iaf, fick lödda lite för att få dit 10v på dimm kontakterna, har ingen akvariedator än)

+ Väldigt bra ljus i Cree dioderna

Men om man ska jämför med ett razor så måste man ju upp på detta kit: http://www.rapidled.com/copy-of-48-solderless-led-retrofit-kit/

Och då är pris-skillnaden inte så stor längre och man tappar ju alla funktionerna för ljusstyrning som finns i razorn.

Nästa köp för min del blir nog razor, men vill man bygga själv så är rapidled toppen.

EDit: Ett plus med att bygga själv är väl att man kan sprida ut ljuset över karet lite mer som man vill också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och nu är de extrapris på Mazzara p-serien men tror nog att jag inte väljer dem hur som.

Dem där Ilumination hittar jag inga priser eller bra information om tyvärr. Är dem bättre sämre än tex Radion?

Såg att i den nya Radion så är det också gula dioder. Vad är det dem har för funktion?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mazarra´n är ju det mest flexibla LED systemet på marknaden - alla som försökt belysa en revpelare med en ramp hängande ovanför inser snabbt det geniala i konstruktionen.

Men det är ju ett ganska kostsamt sätt att bygga på, eftersom varje modul är en helt fristående enhet - vi får se när Mazarra X dyker upp, den lär bli attraktivt prissatt eftersom den bygger på Master-slave koncept!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och nu är de extrapris på Mazzara p-serien men tror nog att jag inte väljer dem hur som.

Dem där Ilumination hittar jag inga priser eller bra information om tyvärr. Är dem bättre sämre än tex Radion?

Såg att i den nya Radion så är det också gula dioder. Vad är det dem har för funktion?

kolla reefgeek.com. Som sagt så tror jag att dogman (generalagent) har dom, är dock inte 100% säker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...