Wigge Postat 17 november 2012 Postat 17 november 2012 Tjenare. jag skulle vilja ha ett tips på vart jag kan få tag i en sump till mitt juwel lido 120L. ska man gå till glasmästaren? eller vad blir bäst?. sumpen ska vara 40x28x25 eller mindre.kom gärna med tips!/Wigge Citera
Hermanbrute Postat 17 november 2012 Postat 17 november 2012 Glasmästaren eller så kollar du begagnat kar på blocket som är litet som kanske går o pruta på Citera
Wigge Postat 17 november 2012 Författare Postat 17 november 2012 okej=)jag tänkte göra så här: sumpen kommer vara 25cm hög och ha 4 fack. det första facket kommer ha en sida som kommer vara 21 cm hög så att vattnet rinner ner i nästa fack och nästa fack kommer ha en sida som är 19cm hög och en sida som är 17 cm hög. så vattnet kommer lixom rinna fack till fack om ni förstår. och i dessa fack kommer jag ha filtersvamp, LS, aktivt kol ,fosfat remover och skummare(MCE300)=) går det att göra så? och vad tror ni det kommer kosta om glasmästaren ska tillverka det till en?/Wigge Citera
Hermanbrute Postat 17 november 2012 Postat 17 november 2012 Be glasmästaren göra själva akvariumet och köp en tub silikon och fixa väggarna själv hade jag gjort iallafall. Citera
Wigge Postat 17 november 2012 Författare Postat 17 november 2012 Okej:) ska man be de skära ut bitarna som ska vara som väggar i sumpen? Och limma de själv menar du? Citera
Hermanbrute Postat 17 november 2012 Postat 17 november 2012 Det hade jag gjort iallafall. Då kan man lära sig de om man aldrig gjort det förut samtidigt som man har lite kontroll över hur man vill ha det så allt får plats Citera
Wigge Postat 17 november 2012 Författare Postat 17 november 2012 Aa:) men hur ska man få retur pumpen att pumpa upp så mycket som det rinner ner i sumpen? Citera
Wigge Postat 18 november 2012 Författare Postat 18 november 2012 hur många fack behöver man? hade tänkt köra LS bara=) Citera
mikoto Postat 18 november 2012 Postat 18 november 2012 Har du en automatisk vattenpåfyllare? Om du inte har det så bör du göra facket där pumpen står så stort som möjligt, annars kan returpumpen gå torrt väldigt fort då en så liten sump kommer ha en väldigt liten volym som snabbt minskar pga avdunstning. Har du inte automatisk påfyllning skulle jag nog nästan överväga att inte dela upp sumpen i flera fack. Utifall att du någon dag skulle glömma fylla på vatten. Citera
_Manne_ Postat 18 november 2012 Postat 18 november 2012 Innan du gör något så sitt o räkna hur mycket liter vatten som rinner ner vid ett strömavbrott, så du VERKLIGEN vet att det inte rinner över.. Med vänlig hälsning, Manne Citera
Wigge Postat 18 november 2012 Författare Postat 18 november 2012 du menar så mycket det rinner ner tills vattnet går under kammen?isf hur räknar jag det? Citera
Wigge Postat 18 november 2012 Författare Postat 18 november 2012 men då beställer jag pvc rör och alla kopplingar och överrinnings box först och sedan räknar jag ut hur mycket överrinningsboxern rymmer+ hur mycket vatten det måste kunna rinna ner innan vatten nivån sjunker under kammen så det inte rinner ner mer.hade tänkt mig att ha ca 25L i sumpen i vanliga fall. så säg att det är 20 liter som måste kunna rinna ner. så då ska jag göra sumpen på 50 L? Citera
Hermanbrute Postat 18 november 2012 Postat 18 november 2012 Har du tänkt att köpa en överriningsbox? isåfall tar du reda på hur mycket den klarar av alltså hur många liter vatten i timmen.Sen skaffar du en returpump som klarar av lite mindre än vad överrinningen klarar.Jag skulle nog försöka någon annan bubbelfångare än skiljeväggar eftersom att det blir så litet. tex filter utanför röret etc.Men sen om du får strömavbrott så måste du veta hur mycket som kommer rinna ner i sumpen innan häverten stoppar. Det kan jag inte hjälpa dig med tyvär.Om sumpen rymmer 25L så ska du nog inte kunna få plats med mer än 10L vatten i den tror jag! Citera
mikoto Postat 18 november 2012 Postat 18 november 2012 Ditt räkne exempel fungerar ja, fast det är ändå lite liten flexibel volym på 5 liter bara som är från att sumpen överfylls. Det är lite synd för det är nästan omöjligt att räkna på hur mycket som kommer att rinna ned i slutändan då ytspänningen lever sitt eget liv och dessutom kammen gärna sätter igen lite och höjer ytan något. Det kan verka lite men kan göra stor skillnad, för om du sedan plockar bort kammen för att göra rent den så kommer kanske sumpen bli mer fylld än vanligt.Högst troligtvis kommer allt gå bra, men det är bättre att räkna på det värsta än det bästa. För klarar man det värsta så kommer det bästa fallet med automatiskt :-) Citera
Wigge Postat 19 november 2012 Författare Postat 19 november 2012 Måste man ha överrinningsbox? Citera
cheva Postat 19 november 2012 Postat 19 november 2012 nej du kan borra i dit kar men om jag föreslå nåt så hade jag besökt några som har salt kar innan och tittat på deras sumpar och deras lösningar Citera
Wigge Postat 19 november 2012 Författare Postat 19 november 2012 Nä jag vill helst inte borra. Jag vill ha så liten överrinningsbox som möjligt:D hur liten kan man skaffa:) Citera
mikoto Postat 19 november 2012 Postat 19 november 2012 Du kan göra på ett annat sätt med, du kan ha din sump högre än ditt akvarie. Om du gör så behöver du inte borra eller ha någon ytavrinnings balkong öht. Det enda du behöver ha är ett pump insug och en retur från sumpen. Om man kan lösa det så fungerar det bra. Nackdelen blir att du får inte konstant ytnivå i ditt akvarie och du får ingen ytavrinning i ditt akvarie. Men du verkar ju inte vilja ha så stor ytavrinningsbox i alla fall, större box är bättre box för det innebär att den kan ta mer vatten och därmed få bättre fart på ytan. Citera
Wigge Postat 19 november 2012 Författare Postat 19 november 2012 Jag skulle vilja ha ytavrinning och sump i mitt skåp. Men utan attborra. Jag vill kunna ha avrinning utan att borra. Jag menar inte att avrinningen ska vara jätte liten. Men vill ju inte att halva karet ska bestå av ytavrinning:P du förstår säkert vad jag menar? Citera
cheva Postat 19 november 2012 Postat 19 november 2012 är det bara stenkistan du är ute efter så finns det andra lösningar du kan ha en golv pump istället för filter så kan du fylla den med sten Citera
Wigge Postat 19 november 2012 Författare Postat 19 november 2012 Nä vill ha bort min skummare från kanten på karet och ha någonstans att ha kol och fosfat remover osv:) Citera
Wigge Postat 19 november 2012 Författare Postat 19 november 2012 Finns det något tummått på hur många % av karets volym avrinningen ska svälja? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.