Gå till innehåll

sump till mitt juwel lido 120!


Wigge

Rekommenderade inlägg

okej=)

jag tänkte göra så här: sumpen kommer vara 25cm hög och ha 4 fack. det första facket kommer ha en sida som kommer vara 21 cm hög så att vattnet rinner ner i nästa fack och nästa fack kommer ha en sida som är 19cm hög och en sida som är 17 cm hög. så vattnet kommer lixom rinna fack till fack om ni förstår. och i dessa fack kommer jag ha filtersvamp, LS, aktivt kol ,fosfat remover och skummare(MCE300)=) går det att göra så? och vad tror ni det kommer kosta om glasmästaren ska tillverka det till en?

/Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du en automatisk vattenpåfyllare? Om du inte har det så bör du göra facket där pumpen står så stort som möjligt, annars kan returpumpen gå torrt väldigt fort då en så liten sump kommer ha en väldigt liten volym som snabbt minskar pga avdunstning. Har du inte automatisk påfyllning skulle jag nog nästan överväga att inte dela upp sumpen i flera fack. Utifall att du någon dag skulle glömma fylla på vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men då beställer jag pvc rör och alla kopplingar och överrinnings box först och sedan räknar jag ut hur mycket överrinningsboxern rymmer+ hur mycket vatten det måste kunna rinna ner innan vatten nivån sjunker under kammen så det inte rinner ner mer.

hade tänkt mig att ha ca 25L i sumpen i vanliga fall. så säg att det är 20 liter som måste kunna rinna ner. så då ska jag göra sumpen på 50 L?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du tänkt att köpa en överriningsbox? isåfall tar du reda på hur mycket den klarar av alltså hur många liter vatten i timmen.

Sen skaffar du en returpump som klarar av lite mindre än vad överrinningen klarar.

Jag skulle nog försöka någon annan bubbelfångare än skiljeväggar eftersom att det blir så litet. tex filter utanför röret etc.

Men sen om du får strömavbrott så måste du veta hur mycket som kommer rinna ner i sumpen innan häverten stoppar. Det kan jag inte hjälpa dig med tyvär.

Om sumpen rymmer 25L så ska du nog inte kunna få plats med mer än 10L vatten i den tror jag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt räkne exempel fungerar ja, fast det är ändå lite liten flexibel volym på 5 liter bara som är från att sumpen överfylls. Det är lite synd för det är nästan omöjligt att räkna på hur mycket som kommer att rinna ned i slutändan då ytspänningen lever sitt eget liv och dessutom kammen gärna sätter igen lite och höjer ytan något. Det kan verka lite men kan göra stor skillnad, för om du sedan plockar bort kammen för att göra rent den så kommer kanske sumpen bli mer fylld än vanligt.

Högst troligtvis kommer allt gå bra, men det är bättre att räkna på det värsta än det bästa. För klarar man det värsta så kommer det bästa fallet med automatiskt :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan göra på ett annat sätt med, du kan ha din sump högre än ditt akvarie. Om du gör så behöver du inte borra eller ha någon ytavrinnings balkong öht. Det enda du behöver ha är ett pump insug och en retur från sumpen. Om man kan lösa det så fungerar det bra. Nackdelen blir att du får inte konstant ytnivå i ditt akvarie och du får ingen ytavrinning i ditt akvarie. Men du verkar ju inte vilja ha så stor ytavrinningsbox i alla fall, större box är bättre box för det innebär att den kan ta mer vatten och därmed få bättre fart på ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja ha ytavrinning och sump i mitt skåp. Men utan att

borra. Jag vill kunna ha avrinning utan att borra. Jag menar inte att avrinningen ska vara jätte liten. Men vill ju inte att halva karet ska bestå av ytavrinning:P du förstår säkert vad jag menar?:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...