Gå till innehåll

Bästa LED monteringen!


mikoto

Rekommenderade inlägg

Tyvärr har jag inte lösning på trådens titel men jag undrar om någon annan kanske har? Det här gäller väl främst för små enskilda dioder och inte de större multi chippen.

En av charmerna med de små 3,5 och 10W dioderna tycker jag är färgutbudet, att man kan välja mellan ett stort urval av färger och skapa sitt eget ljus i princip. Skräddarsy sin lösning.

Jag funderar över själva monteringen och placeringen av dioderna dock. Jag har blivit mer och mer förtjust i att montera dioderna i tjocka kluster för att skapa punkter över karet, likt en MH armatur till exempel. De stora multi chippen fyller väl denna funktionen med till viss del men jag är inte såld på de för då blir man låst pga att man inte kan välja dioder själv utan blir låst till en färdig lösning, jag tycker inte det är helt lyckat att supplementera dessa dioder heller då multichippen bör monteras en bit ifrån varandra av praktiska skäl när man närmar sig de högre effekterna.

Så jag är mer inne på att bygga mina kluster, men hur bygger man sitt kluster bäst? Jag såg Vega armaturen i en annan tråd nyligen, de har en spännande lösning med flera små kluster. I varje kluster har de fem dioder placerade som ett kors. Det blir inte så stora kluster men det har ju en fördel i att värmen blir mer utspridd, nackdelen blir väl att det blir inte så mycket effekt i det, 15W om alla dioderna har effekt på 3W var.(Vega rampen har en XM-L diod så det blir mer effekt)

post-5646-14468927313815_thumb.png

Jag har en prototyp ramp här jag bygger nu. Den har jag ett ganska stort kluster i på 11 dioder totalt, denna lösning har jag inte hunnit testa ännu helt men de känns bra. Jag har de i den här formationen.

post-5646-14468927313448_thumb.png

En ganska vanlig lösning här annars bland våra hemmabyggen tycker jag är att montera de ganska utspridda från varandra istället och försöka få en täckning över nästan hela karet, mer lik en lysrörsbelysning kanske än MH.

post-5646-14468927313554_thumb.png

Detta får fördelen att man får mindre skuggor i karet då det blir jämnare belyst men det borde samtidigt istället göra att det lättare blir "disco" effekten dvs att man kan få olikfärgade skuggor om man blandar färger på dioderna. Jag personligen föredrar klusterlösningen för att den är enklare att bygga och man får ett mer dramatiskt ljus med kraftigare skuggbildning och mörkare partier i karet med.

En rent teknisk fördel med att sprida ut de är att värmen fördelas mer jämt vilket gör att man kanske inte behöver kyla de lika starkt. En nackdel blir att man behöver fler eller större kylflänsar.

Vad är egentligen den bästa lösningen, och hur löser man det bäst med blandningen av färgerna egentligen? Nu har vi ju lockande lösningar med nästan alla våglängder man kan vilja ha. Men en nackdel tycker jag blir att det är svårt att placera ut dioderna när man har för många färger på samma gång, det bästa vore om det fanns bara tre eller kanske fyra bra färger, då kan man bygga täta fina mini kluster där dioderna ändå hamnar ganska nära varandra. Men tyvärr är ju inte livet så enkelt...post-5646-14468927313755_thumb.png

post-5646-14468927313635_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sju stjärns kluster kanske kan vara något. Där skulle man kunna skrämma in tre XML dioder för varm, neutral och kallvit ljus som ger en ganska bra färgåtergivning och täcker upp det mesta av spektrumet, samtidigt kan man smälla in fyra royalblue LEDs för extra skjuts åt korallerna, eller kanske en royal blue och någon lite lägre våglängd av de sorterna som funnits vara effektiva för korallerna.

post-5646-14468927313929_thumb.png

Ca 6 cm tar dioderna upp i så fall tvärs över. Går nog hitta tjocka fina kylflänsar i den storleken för humana priser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja just det, de har jag ju sett med. De är roliga, fast den ena är väl med en vit och två blå snarare, två plus två blir ju fyra :-)

Det jag gillar mest med de är hålet i mitten! Perfekt hål att borra och skruva fast dioden med, bästa och lättaste LED monteringen där ute. Tyvärr har de ju fått för sig att det är jättekul att placera linsen i det hålet med, grr! Annars limmar jag mina LEDs som regel, jag står inte ut med alla skruvar, jag måste hitta en bra lösning för jag är ändå en modul människa i grunden....

De chippen är intressanta men färgutbudet är ganska begränsat, fast det vore kul att testa bygga med de. Ett trippel kluster skulle kanske bli ok, även om det udda tre diods chippet kommer hamna lite för långt ifrån de andra två...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det värsta med 3 wattarna är att man får discoeffekter. De små punktkällorna bryts mot vågorna och sedan blir det 80-tal. Ditt första kluster med en vit XM-L diod driven till 6-7 watt och olika blå runt om är nog det bästa. 60 graders linser på de blå och 90 - 100 graders lins på den vita. Alla XM-L ger i mitt tycke för gult ljus.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Disco effekterna är och förblir Akilles hälen med 3W chippen. Frågan är om det går lösa på något vis alls. Höjer man upp rampen en bit minskar effekten men det går inte bli av med den. Man kan sätta lite suddig eller på gränsen till frostad plexi eller glas framför dioderna, det har jag testat över ett kar faktiskt(mitt kalla 375) och jag har nog faktiskt aldrig sett någon disco effekt över det, får undersöka det imorgon mer noggrant. Det hemska med detta är ju dock att man förlorar ju ljusstyrka och intensivitet av detta, och det är ju inte kul.

Man kanske kan lysa diodrampen mot en reflektor med tex man lyser rakt upp på en reflektor som sedan riktar ner ljuset i akvariet. Det kanske kan ge en salig färgblandning? Men det lär nog också ge otroliga förluster potentiellt sett...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Disco effekterna är och förblir Akilles hälen med 3W chippen. Frågan är om det går lösa på något vis alls. Höjer man upp rampen en bit minskar effekten men det går inte bli av med den. Man kan sätta lite suddig eller på gränsen till frostad plexi eller glas framför dioderna, det har jag testat över ett kar faktiskt(mitt kalla 375) och jag har nog faktiskt aldrig sett någon disco effekt över det, får undersöka det imorgon mer noggrant. Det hemska med detta är ju dock att man förlorar ju ljusstyrka och intensivitet av detta, och det är ju inte kul.

Man kanske kan lysa diodrampen mot en reflektor med tex man lyser rakt upp på en reflektor som sedan riktar ner ljuset i akvariet. Det kanske kan ge en salig färgblandning? Men det lär nog också ge otroliga förluster potentiellt sett...

En av de bästa spottar som finns för affärsbruk bygger på denna princip. sitter ett LED chip i glaset som är förbundet med kylflänsarna på baksidan med två små heat pipes. Strållarna reflekteras mot en parabolisk reflektor och ut. Suveräna spottar. Sitter i butiken på Universeum om du vill titta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...