Gå till innehåll

Någon som kan mäta...


patrikk

Rekommenderade inlägg

Finns det någon här på forumet som kan mäta hur många PAR man får med ett eller fleraT5/MH rör på 60cm djup rakt under samt i en höra så långt ifrån som möjligt och sedan göra samma sak med en DIY Led ramp?

Vad jag försöker Få fram med detta är hur pass många LED man behöver för att motsvara ett T5/MH rör.

Eller så finns det någon som redan har testat och vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon här på forumet som kan mäta hur många PAR man får med ett eller fleraT5/MH rör på 60cm djup rakt under samt i en höra så långt ifrån som möjligt och sedan göra samma sak med en DIY Led ramp?

Vad jag försöker Få fram med detta är hur pass många LED man behöver för att motsvara ett T5/MH rör.

Eller så finns det någon som redan har testat och vet?

Så sjukt mycket faktorer, Gult ljus ger i regel högre PAR värde, stor skillnad på MH / T5 lampor mellan märken, samma mellan leds.

Bara mellan Cree's XR-E och XT-E så ger det ~50% högre par på 1x 3w led. Sen gör ju linser ännu mer.

kanske finns någon som kan ta mätningar, men ta dem med en nypa salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så hur räknar folk ut hur många leds man ska ha? Det är ju slöseri på pengar att köpa leds på gissning visst någon borde ha gjort det men sedan mört att de har för mycket eller för lite leds. Visst är det visuella en sak att man tycker det ser snyggt ut. Men att köpa för mycket leds och "elda" till fåglarna är ju inte kul. Så ska man kanske bara jämföra lumen rakt av istället?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall definitivt inte jämföra lumen - det säger ingenting för en revakvarist.

Börjar man med LED så bör man göra dessa dimbara av många olika skäl. Då gör det inget om man överdimensionerar - man behöver inte elda för kråkorna utan man avstämmer ljusmängden efter vad korallerna behöver. Man kan också variera ljusstyrkan i olika delar av akvariet. En LED belysning kommer att hålla i några år och du vet aldrig om du skaffar ett större kar längre fram. Det är också lite beroende på vilken typ av LED du vill ha, hur du fördelar våglängder så det finns ingen enkel formel. Det kostar en del med en LED ramp - bygger man själv så kan man avgöra vad man vill ha. I mitt Percula 120 kommer jag att köra 3 * dream chip 100 LED. De går att tillföra 250 watt per styck och ger då ut (mätt på 60 cm avstånd i luft och med en 60 gradig lins) ca 600 i PAR Matar man in i samma chip ca 100 watt så får man under samma omständigheter ca 310 i PAR. De här siffrorna gäller epiled och epistar baserade chip med en storlek på 45 mil. Stenkoraller av de mer ljuskrävande sorterna brukar vilja ha ca 200 i PAR. Jag kommer ju givetvis inte köra dessa för fullt, de olika chippen kommer ju också att överlappa varandra.

Här under ser du en graf baserad på 50 LED chip och 100 LED chip av de som går att "överdriva" de säljs som 50 resp 100 watts LED men är i verkligheten 50 resp 100 stycken 2,5 watts LED. Just denna mätningen är gjord på ett Dream Chip (100 LED chip) och värdena för 50 LED chippet är uträknade. Y axeln visar inmatad effekt och x axeln vilken PAR du får på 60 cm avstånd i luft och en 60 gradig lins. i vatten brukar det faktiskt bli så att man i våra kar läser ett högre PAR värde än i luft. Vattenytan funkar som en lins och koncentrerar strålarna.

attachment.php?attachmentid=37602&d=1353276198

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall definitivt inte jämföra lumen - det säger ingenting för en revakvarist.

Börjar man med LED så bör man göra dessa dimbara av många olika skäl. Då gör det inget om man överdimensionerar - man behöver inte elda för kråkorna utan man avstämmer ljusmängden efter vad korallerna behöver. Man kan också variera ljusstyrkan i olika delar av akvariet. En LED belysning kommer att hålla i några år och du vet aldrig om du skaffar ett större kar längre fram. Det är också lite beroende på vilken typ av LED du vill ha, hur du fördelar våglängder så det finns ingen enkel formel. Det kostar en del med en LED ramp - bygger man själv så kan man avgöra vad man vill ha. I mitt Percula 120 kommer jag att köra 3 * dream chip 100 LED. De går att tillföra 250 watt per styck och ger då ut (mätt på 60 cm avstånd i luft och med en 60 gradig lins) ca 600 i PAR Matar man in i samma chip ca 100 watt så får man under samma omständigheter ca 310 i PAR. De här siffrorna gäller epiled och epistar baserade chip med en storlek på 45 mil. Stenkoraller av de mer ljuskrävande sorterna brukar vilja ha ca 200 i PAR. Jag kommer ju givetvis inte köra dessa för fullt, de olika chippen kommer ju också att överlappa varandra.

Här under ser du en graf baserad på 50 LED chip och 100 LED chip av de som går att "överdriva" de säljs som 50 resp 100 watts LED men är i verkligheten 50 resp 100 stycken 2,5 watts LED. Just denna mätningen är gjord på ett Dream Chip (100 LED chip) och värdena för 50 LED chippet är uträknade. Y axeln visar inmatad effekt och x axeln vilken PAR du får på 60 cm avstånd i luft och en 60 gradig lins. i vatten brukar det faktiskt bli så att man i våra kar läser ett högre PAR värde än i luft. Vattenytan funkar som en lins och koncentrerar strålarna.

attachment.php?attachmentid=37602&d=1353276198

MVH Lasse

Tack Lasse!

det var mycket intressant.

vet du hur dreamLED:en förhåller sig till cree leds:en 3W XM-L/5W XP-G i kombination med XT-E ( royalblue). Vad jag menar är hur många PAR kan man få för samma antal W och man kör med samma/snarlik mix? Det borde ju finnas någon som har gjort en jämförelse eftersom man väljer att köpa dreamLED:en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...