Gå till innehåll

PVC rör


Davidm

Rekommenderade inlägg

Undrar om jag kan använda mig av samma rör som eletrikerna använder sig av till ett sump bygge. Eftersom karet bara är på runt 100L så tycker jag det borde funka. Böjde till ett på skoj och testade i badkaret, hur bra som helst. Det jag oroar mig över är om de släpper ifrån sig något medel i saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går bra med VP-rör men du har två stora fördelar med riktiga PVC-rör.

Det går att sätta på rktiga kopplingar som håller tätt i många år. VP-rören får du koppla med slangar och slangklämmor för att det skall sitta kvar.

Det växer alger i VP-rören eftersom de inte är ljustäta. Det gör det inte i PVC-rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK. Eftersom jag har ett så litet kar och en MYCKET liten budget så kanske man skulle kunna testa med vp-rör en stund och vad hur resultatet blir samt hur stor algtillväxten är i rören. VP-rören är ju annars väldigt lätt att böja till som man vill ha den. Funderar på om man skulle böja till ett system och sedan testa i ett kar med bara sötvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Istället för 32mm skulle det funka bättre med 25mm

vad skall du ha det till.

Jag har lite PVC rör du kan få både 25mm och 32mm

Jag har 4m 32mm och 4m 25mm

Bättre att någon kan använda de än att det bara står på vinden:x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bygga en överriningsbox samt retur från sump. Vad ska du ha för detta. Tror ni det blir för grovt med en returdiameter på 25mm, hade tänkt att få mellan 800-1200L/H i själva karet, returpumpen blir antingen en med 2000L/H eller en på 3000L/H.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tyvärr ingen 16mm men har 32mm rör/krökar & Muffar i Blå tryck pvc. PVC kommer från Chile och där är det en annan färgkod bara annars är det samma material och inget farligt alls. Jag kör med dessa rör själv och de är bra mycket snyggare än de gråa

Rören är i 1 meters längder

Pris rör 25:-st kan sälja 5 meter

Krök 12:-st kan sälja 10st

Muff 10:-st kan sälja 9st

Har också en 32mm ventil men den är inte blå utan grå med röd kran 195:-

5st 20mm ventiler 50:-st

Med bussgods kostar det 86:- om jag tyder deras prislista rätt för max ett kilo och 93:- för 3 kilo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

David har du räknat med förlusterna som du kommer få med alla dessa 90 graders böjar.

Friktions förlusten är ganska stor i en 90 gradersböj. Se om du inte kan designa om och använda mera gradersböjar då dessa har mindre friktionsförlust eller så kan du använda långa 90 gradersböjar som också har mindre friktionsförlust

Sen en sak till bara, skall du använda överrinningskamm. Fall du skall göra det så är det ofta de som begränsar vilket flöde du kan ha ner i sumpen så överringingsfacket kan inte vara för litet.

//Torbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

frankerd, ja jag har räknar med förlusten. Att antalet 90 grades börningar blir så många är att jag hade tänkt mig att använda mig av två utblås på vadera sida. Karet är ju bara på ca 100L så jag tror att det blir ganska lagom om man väljer en returpump på 3000L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog valt att använda mig av mindre böjar ...samt ...mjuka 90 böjar ...ungefär 3-4 ggr så lång böj sedan kan det vara en idé att sätta på någon kran vid returerna ...samt minska till 16 mm retur ...annars kommer din 3000 L pump inte ens flytta vattenytan ...

Du kan inte lägga upp en bild på hur du tänkt göra ?

/P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...