kiwi11 Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Kan man bara lägga strumpan i akvariumet vid någon pump eller måste man snickra ihop något?Borde väl annars vara rätt simpelt att bygga ihop någon reaktor liknande sak? Citera
loopmannen Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Har min fosfatstrumpa ligger vid inloppet i sumpen där vattenflödet är ganska högt, verkar fungera fint. Kolet ligger även det i sumpen där vattnet är mera stilla. Citera
kiwi11 Postat 20 november 2012 Författare Postat 20 november 2012 Har ju iförsig ingen sump. På skummaren, där vattnet rinner ut, Sitter det en ytavrinningsbox. Där kanske man kan lägga en strumpa eller två? Citera
Laggeman Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Vad skulle du använda för att ta bort nitrit? Citera
kiwi11 Postat 20 november 2012 Författare Postat 20 november 2012 Jag vet inte riktigt vad man kan stoppa i strumpan? Sett massa olika pellets mm.. kanske är nitrat jag menar? Citera
DaTrucka Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Fosfat remover (typ RowaPhos) och aktivt kol är väl det som i regel brukar/kan blandas i samma strumpa.För nitrit finns mig veteligen ingen remover på det viset.För nitrat finns ett par metoder men dom kräver en reaktor. Citera
kiwi11 Postat 20 november 2012 Författare Postat 20 november 2012 Givetvis är det fosfat och kol jag menar. Blandar ihop allt. Tack för rättelsen Var sätter man strumpan?Där jag skulle handla grejerna sa han att jag behöver reaktor trots att jag har strumpa. Så är det väl inte riktigt? Citera
loopmannen Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Klart att du inte behöver en reaktor för fosfat och kol. Det är ju bra om det finns lite vattengenomflöde där du sätter strumpan. Citera
kiwi11 Postat 20 november 2012 Författare Postat 20 november 2012 Då borde det gå att lägga den i ytavrinningsboxen i skummaren?, är ju flöde där hela tiden. Kan ju göra något med slangen med så det blir starkare flöde om det nuvarande inte räcker till Citera
loopmannen Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Det skulle nog passa fint att lägga den i ytavrinningen det är nog den mest logiska platsen för dig. Citera
kiwi11 Postat 20 november 2012 Författare Postat 20 november 2012 Är det bara fosfat och kol jag ska ha, eller beror det lite på omständigheterna? Citera
ormet Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Börja så. Jag läste på advancedaquarist (tror jag) att i strumpa får man ca 50% effekt mot reaktor. Jag hittar inte artikeln nu dock. Sent from phone Citera
loopmannen Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Sköter man vattenbyten och ser till att ha bra och jämna värden så finns det oftast ingen större andledning att använda sig av tillsatser. Kör själv balling, kol för säkerhetsskull och nu även fosfatremover men först efter ca 1 år. Dessutom väldigt lite kol och fosfatremover. Ta det lungt och håll koll på värden och matning så kommer det att funka fint. Citera
kiwi11 Postat 21 november 2012 Författare Postat 21 november 2012 Jag kom på en annan idé nu också!Det finns ju olika innefilter med uvljus i. Man kan ju tömma den på innehållet och lägga ner strumpan (och någon bio boll kanske?)Vad tror ni om de? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.