Gå till innehåll

nano undringar


slarvid

Rekommenderade inlägg

Välkommen till guiden!

Det första jag tycker att du ska göra är att bestämma dig mer precist vilken storlek på karet du vill ha! Detta gör allting mycket enklare och jag tror du kommer få fler tips då!

Och vad vill du ha i karet? Mjuk koraller som är lite lättare? Bara fisk? Hårda koraller som kräver lite mer "läsa på" ?

Cirkulation finns massor med olika skolor på, men ett råd man brukar ge till nybörjare är "ca 10x akvariets volym" det vill säga 500l/h för ett 50l kar! Detta är däremot väldigt individuellt och jag själv tycker det är bra med mer än så!

Skummare, ja det finns ett stort utbud... Vad har du tänkt för budget? Har du några krav på ljudnivå? Tunze 9002 är en skummare som brukar fungera bra. Relativt tyst, och inte jättedyr heller.

Det finns många skolor, men majoriteten struntar i innerfilter då detta helt enkelt medför fler negativa delar än positiva! Bättre att bara köra filtermaterial i sumpen om man vill... Även många struntar i detta!

Hoppas du fick svar på några frågor! Annars hojta till så är jag säker på att andra (eller jag) förklarar för dig! :)

-B

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort den resan med nano och ytterfilter, ej sump, skummare inne i karet, skummare hängandes utanpå, osv osv. Jag har spenderat 5-10 tusen på hopplösa idéer. Mitt tips är hoppa över det på en gång :)

Argument

- skummare i karet eller hängandes på kanten = microbubblor i vattnet / fult med synlig teknik, hängandes på kanten är ju inte så fult men dock ofta bubblor ut i karet

- ytterfilter = jobbigt, men visst kan det användas, ladda med levande sten osv, men nej, helst inte

- urvalet av fisk = i kar under 80-90 liter är det begränsat till gobis och clowner typ

- utan skummare, ja funkar men algsporer och annat bös blir kvar i vattnet, mer alger på rutorna och på sanden, svårt hålla stenkoraller

- ej sump = ytavrinning är A och O i saltvatten, annars hinna direkt, finns prylar för ytavrinning men det blir slangar och jox i karet, man vill ha en vägg bara med ett galler

Slutsats

- RSM 130D, JAD 128L eller ett Aqua Medic Blenny, alla har inbyggd sump bakom skiljevägg, där man har skummare, pumpar etc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ingen klar idé av vad du vill ha och saknar erfarenhet så är färdiga plug-n-play kar ett bra alternativ. Många av dem är så billiga på andrahandsmarknaden att de är billigare att skaffa än ett hälften så stort kar som du plockar ihop själv.

Som Freguz skriver så kan man lägga ner stora pengar på att lösa små problem. Om det är ditt första kar så rekommenderar jag att du skaffar ett RSM130 istället. De brukar gå för runt 1500-3000 kr utan levande. Då ingår all utrustning du behöver.

Men för att svara på¨dina frågor:

Cirkulation: 10-20 gånger karets volym är en bra början. Jag skulle satsa på runt 1000L/H för ett 60L kar. Men det slutar inte där, då det finns olika typer av pumpar som ger olika typer av flöden. Den pump sort som rekommenderas till saltvatten är streamerpumpar som ger ett bredare flöde.

Skummare: Behövs inte i ett så litet kar för att hålla bra vattenvärden om man sköter sina vattenbyten. Jag gillar att ha skummare i små kar också då skummare inte bara avlägsnar skit från vattnet utan syresätter det också.

Öppet kar: Det beror på vad du ska ha i karet, finns hopprisk så kan det vara en dålig idé. Alla mina stora kar (över 150L) har varit öppna, men de har också haft höga kanter, 6-10cm högre än vattenytan. Trots detta har en fisk lyckats hoppa ur.

Innerfilter/ytterfilter: De flesta använder inte inner- eller ytterfilter i saltvatten. Innerfilter är bra om man sköter dem, men väldigt fula. De flesta ersätter dem med filter i sump eller liknande. Ytterfilter är som en liten sump, så om man inte redan har ett ytterfilter man ska använda är det bättre att satsa på sump, då sumpar har mycket större möjligheter. En annan risk med ytterfilter är att plastslangar hårdnar i saltvatten och riskerar att släppa från fästet om den inte sitter bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aqua medic har även sitt yasha akvarium. Kanske något som hade passat? 30x40x30 med bakre sump. Levereras komplett precis som storebror Blenny. Har själv ett yasha och det funkar sjuka bra. Jag valde att komplettera med ner ljus då jag ville ha lite acroporor samt blåare nyans på ljuset, men original funkar det väldigt länge. Ligger nog på 2500kr nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...