Gå till innehåll

Dålig koralltillväxt


jhjelm

Rekommenderade inlägg

Hej,

Ny här och behöver lite råd. Jag har haft igång mitt kar på ca 120 L (typ RSM) i ca 5 månader. Allting lever, men börjar inse att koralltillväxten inte är så dramatisk som jag hoppats på. I karet har jag lite knappar richordeor, LPS och SPS. I karet finns 5 st små fiskar, några eremiter och en massa små snäckor. Frågan är, vad gör jag för fel? Eller är det bara så att jag har för bråttom och har inget att jämföra med? Jag har tom ingen tillväxt av alger.

Alla värden är ok enligt de rekommendationer som finns här och jag har inga problem att hålla dessa världen. Tillsätter VÄS (ca 0,5 ml/dag) så jag har låga nitratvärden och fosfat är runt 0.03. Byter ca 10 % vatten varje vecka och tillsätter Balling light. Karet belyses ca 7 h med en 150 w MH, 14000 K (ålder på lampan vet jag inte riktigt).

Alla tips uppskattas.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ifall du inte vet åldern på lampan så kan det vara en idé att byta den snart då det kan vara den som sätter begränsningarna i ditt kar.

I övrigt låter det ju som att du gör det som behövs göras och sköter karet bra. Kanske är du hemmablind och inte ser förökning/tillväxt på korallerna?

Koraller växer generellt långsamt, men ju större de blir, desto mer blir den synliga tillväxten.

Ta lite bilder på samma koraller med en veckas mellanrum så är det lättare att se eventuell tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej' date='

Ny här och behöver lite råd. Jag har haft igång mitt kar på ca 120 L (typ RSM) i ca 5 månader. Allting lever, men börjar inse att koralltillväxten inte är så dramatisk som jag hoppats på. I karet har jag lite knappar richordeor, LPS och SPS. I karet finns 5 st små fiskar, några eremiter och en massa små snäckor. Frågan är, vad gör jag för fel? Eller är det bara så att jag har för bråttom och har inget att jämföra med? Jag har tom ingen tillväxt av alger.

Alla värden är ok enligt de rekommendationer som finns här och jag har inga problem att hålla dessa världen. Tillsätter VÄS (ca 0,5 ml/dag) så jag har låga nitratvärden och fosfat är runt 0.03. Byter ca 10 % vatten varje vecka och tillsätter Balling light. Karet belyses ca 7 h med en 150 w MH, 14000 K (ålder på lampan vet jag inte riktigt).

Alla tips uppskattas.:)[/quote']

Om du haft karet i 5 månader och inte bytt lampa, råder jag dig att göra det :) kanske inte är "problemet" men det kan helt klart ha påverkan på karet då MH rekommenderas att bytas var 5-6 månad...

Kalcium och magnesium är alltså ok? Koraller använder dessa för att växa, så de behöver ha ordentligt (utan att vara för högt!) cirkulationen, är den okej? Hämmar också tillväxten om den är för låg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen! Som jag skrev så köper jag ny lampa. Värdena på Mg (ca 1400) och Ca (ca 440) är ok (tror jag), och jag har också ganska bra cirkulation. Idag har jag ca 4000 l/h (på papperet) vilket kanske är i överkant men jag varierar flödet mha timers.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när du byter lampa, tänk då på att du kanske får höja upp armaturen en bit då korallerna riskerar att bli lite chockade annars. Sedan kan jag tycka att 7 timmars belysning är på tok för kort tid. öka den med 3-4 timmar. i naturen är ju solen framme 12 timmar/ dygn i stort sett året runt. Jag kan rekommendera Reef Lux 12k lampan. Väldigt bra lampa i mina ögon och korallerna gillar den med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en hel del olika åsikter om vad som maximerar tillväxt, ibland går dom rakt emot varandra vilket ytterligare försvårar det hela.

Jag har ett "odlingskar" som egentligen är mer en experimentverkstad på 200 liter där jag testat lite olika metoder och riktningar för ökad tillväxt/färg.

Fördelen med detta kar är att jag kan ändra dom grundläggande förutsättningarna relativt enkelt, jag saknar dock belastning (har en lite blenid och ett par donerade clowner).

Lite kort vad jag "testat".

Näringsvärden, provat köra zeovit och biopellets för att få fram ultra låga näringsvärden, det gick efter ett litet tag men tillväxten var inte så imponerande(generellt väldigt instabilt och känsligt system överlag).

Vodka och Red Sea Nopox(med deras foder och tillsatser) var ungefär samma, hög påverkan på nitrat och lite på fosfat men ingen kraftig förbättring på tillväxt (Cyano och sämre färger jämtemot zeo).

Provade med lite högre näringsvärden på både fosfat och nitrat, karet var stabilt men tillväxten var lite sisådär(tidvid bra) och färgerna trista.

Nu kör jag med vanlig fosfatremover(järn), och en liten tillsats av nitrat(1ppm/24h) samt matning med DD korallfoder och frysmat för fiskarna.

Hittills bäst resultat med nitraten på en konstant 2-6ppm och fosfaten är knappt mätbar med ett bättre fosfattest, färgerna kan bli vassare men det blir nästa projekt.

Flöde

Har man SPS så är flödet helt klart en av dom viktiga parametrarna, när man tror dom fått nog så behövs det mer ;)

Jag har en omsättning på 55ggr volymen i karet just nu och planen är att öka lite frammöver(din omsättning ligger på 33ggr volymen).

Man bör dock inte stirra sig blind på siffrorna utan kolla på hur flödet är i karet.

Ljus

Svårt område generellt då det finns massor med fakta som baserar sig på gamla "sanningar" som ibland överförts direkt från växtodlig och andra mindre relevanta områden.

Du har dock nog med ljus för att dom flesta typer av lampor skulle funka, jag skulle välja nåt med ett rätt högt K tal för estetikens skull.

Reeflux är ett bra tipps, jag kör 12k lampan i mitt stora kar(den har dock sämst prestanda för tillväxt av deras 3 lampor, 10k, 12k, 20k).

Jag kör 8h fullt ljus, mer naturligt och allt som verkar behövas för bra tillväxt(då solen stiger och går ner så reflekteras det mesta ljuset).

Tillsatser.

För SPS så är det nog de mest kritiska att ha stabila värden, även om det är lite fel så är det bättre än stora variationer.

Kh variationer är nåt som kan stanna tillväxt och trigga vävnadsdöd.

Mitt bästa tipps är att inte stressa så mycket över det hela och bara försöka hitta ett stabilt underhållsschema som du orkar följa, tillväxten kommer sen.

Lycka till!

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack igen för alla och tips. Ny lampa är beställd och jag skall börja med att ha armaturen lite högre när jag får den nya lampan. Skall nog öka belysningstiden lite också.

Det låter klokt att försöka att ta det lugnt och jag får helt enkelt ”coola ner mig lite” och försöka hålla det hela så stabilt som möjligt. Hade trott att jag skulle få mer problem nu i början, även om jag köpte ett begagnat kar, och då trodde jag att tillväxten skulle vara bättre. Har man inte problem så skapar hjärnspökena problem…

NiXon, tack för en pedagogisk genomgång av de olika metoder du testat. Som nybörjare vet jag inte om jag vågar experimentera så mycket än. Jag skall dock testa med lite fosfatremower och minska mängd kolkälla sakta för att öka produktiviteten i karet. Har sett noll-nitrat som ett mål utan att reflektera över vad det innebär. Vet dock inte om jag går så långt att jag skulle tillsätta nitrat. I vilken form tillsätter man nitrat – KNO3? Eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört KNO3, mest då det inte är rimligt att mata upp värdena i fraggkaret och det besparar mig lite remover.

Om du skippar kolkällan och kör lite remover så kommer du få ett mer balanserat förhållande mellan nitrat och fosfat utan extra tillsatser.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tack för alla tips igen. Har under två veckor dragit ner på VÄS och nu pytsar jag bara i 0.5 ml varannan dag. Kör med fosfatremover (järn), och en liten tillsats av nitrat (KNO3). Detta har resulterat i att jag börjat få en del alger i akvariet, främst kiselalger, men också sett en stor förbättring av tillväxten på främst SPS:erna. Planen var att byta lampa också men jag beslutade att endast testa förändring i mängd kolkälla innan lampbyte för att kunna se denna effekt först - och en effekt blev det. Nu skall jag minska VÄS ytterligare samtidigt som jag skall byta lampa och försiktigt hålla nitratnivåerna med KNO3. En annan effekt av denna reduktion av VÄS är att jag nu måste hålla koll på både KH och Mg.

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...