Gå till innehåll

Gammalt kar


spoix

Rekommenderade inlägg

Halloj alla.

Har fått ett gammalt kar med måtten 150x50x50 375L

Karet är inte använt på många år och säkert runt 20 år gammalt.

Ett hemmabygge av en gammal akvariefantast.

Det har varit förvarat svalt och mörkt i fuktig källarmiljö.

Har läcktestat det i 2 omgångar i ett par dygns intervaller utan en droppe i läckvatten.

Karet är i övrigt väldigt fint utan en enda repa.

Nu till min frågeställning.

Hade ni vågat använda det?

Någon annan som kör med gammalt kar?

MVH

C.S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser fogarna välgjorda ut så hade jag nog vågat köra det' date=' är jobbet välgjort ser jag ingen anledning till att karet skulle haverera pga ålder.[/quote']

Har för mig att silikon torkar ut efter ett par år och förlorar fäste... Inte säker, men jag har aldrig hört om någon som fått problem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mej att silikon INTE torkar ut å släpper. Känns som våra uppfattningar bygger mer på en känsla än på 5 vetenskapliga granskade artiklar i ämnet.. Skulle man inte kunna kolla saken med en sakkunnig å få ett "riktigt" utlåtande?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå och tack för alla svar.

Karet är även rejält stagat i överkant med 3 st 8mm x 80mm glas som nog har avlastat en del tryck genom åren.

Ballsam du har inte lust att länka till dom dära artiklarna?

Menade inte att jag hade några artiklar utan syftade till att vi bygger våra antagande på känslor/gissningar än på fakta..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har råkat ut för kar som verkligen havererat så det händer. Jag tror dock att det då handlar om dåligt silikon eller klumpskaft som hållt i silikontuben, normalt håller det länge. Jag har dessutom sett att även om fogarna knappt sitter fast så håller akvariet i det längsta ändå.

Vad som är att göra om man är skeptisk är att kolla fogarna och det är inte allt för avancerat. Skrapa med nageln mot fogarna där de är som tunnast, det skall sitta ordentligt, går det lätt att dra lös silikonet är det inte bra. Känn på fogen där den är tjock med nageln, silkonet skall kännas spänstigt och fjädra. Känns det torrt och hårt är det inte bra.

Är silikonet spänstigt och sitter ordentligt och fogarna ser välgjorda ut, då är det lugnt, använd burken och var inte orolig. Dyker det upp nåt tveksamt vid en undersökning så ta för all del och limma om burken, havererade akvarier är inte nåt av livets större glädjeämnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar köra med smörkniv i plast och dra den längs alla fogar släpper det någonstans limma om. Farsan har ett kar som är ca 30 år och fungerar kanon ej om limmat. Tror inte man kan säga att en fot fungerar si och så länge. limmer fungerar säker i 50 år men sedan är det många parametrar luftfuktighet när det limmats hur det limmats osv. men känns fogarna bra kör

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att mycket av detta med torkande silikon kommer ifrån äldre tiders akvarier som kittades ihop och kunde just torka och börja läcka, silikonet borde inte ha det problemet, jag tror hållbarheten när det kommer till det är väldigt beroende på underarbetet så att silikonet får bra fäste, så som många andra sagt, det beror på hur det ser ut...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...