Gå till innehåll

Första saltet för mig


jacs

Rekommenderade inlägg

Tack Genne,

Det är som ni kanske har märkt mitt första salt och min vanliga inställning med det mesta jag håller på med att det inte skall kosta. Min andra hobby är modellflyg så då handlar vi från hongkong pga priset. Vilka även har led blåa på 1.35w 12v små söta saker som man funderar på om det funkar som månljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, refraktometern har kommit och man fick gjort sina första 10L vatten. Fick iofs 1.026 då jag ej ville fylla 10L hinken till kanten. Stapeln hoppas jag verkligen skall komma imorgon då grossisten "glömde" att skicka den under nästan två veckor fastän en massa tjöt från återförsäljaren (känner återförsäljaren väl).

Om stapel nu kommer imorgon så skall vi lägga in stenen först och sedan sanden lr tvärtom? Sanden låg visst i en plastpåse med vatten i, känns som att man vill lägga sand först för att sedan ta stenen och bygga med. Men man kanske skall fylla akvariet med typ 60L vatten först istället, nu blev det tre variabler som ställer till det i huvudet förutom att det svider på fingertopparna nu när man har pillat med "saltvatten".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalibrerat och kalibrerat, provade med kranvatten som sade "noll". Tog vatten (9.1kg) och 348gram salt och fick 1.026. Tog 5kg vatten och 172gram salt fick 1.024 vatten temp vet jag ej. Är det destillerat vatten som man skall kolla med så har jag en flaska nere i hobbyrummet till batteri lr strykjärn, får kolla när jag kommer hem ikväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte kom den med någon referensvätska med denna sak, batterivatten var avjoniserat och avmineraliserat, ledningsförmåga max 5us/cm och dessa visade noll också. Kh-test är 11dkh i de 6L som står på golvet. Hoppas nu att stapel kommer imorgon så en kan få startat upp sakerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick köpa ny doppvärmare och den är ju helt knäpp. Temp i akvarie 26grd och värmare inställd på 24grd då stiger tempen till 27.1 i vattnet går ju inte att lita på den. Blir att prata med dem imorgon om det skall vara så här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stoppade ned den igen och ställde den på 22grd, klickade igång direkt och blev glödhet nu när tempen är 26.1grd i vattnet. Kommer att reklamera denna och ta en annat fabrikat istället. Justerade ned till 18grd och termostaten klickade inte ur så jag litar inte på denna helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elite från Hagen.com står det att den heter, skall vara kalibrerat vid 21grd enligt bruksanvisningen. Kunde inte sova så bra inatt då jag ej hade värme i tanken. Så vid 05.00 ungefär så stoppade jag tillbaka värmaren inställd på 22grd. Kl 08.00 när jag var uppe igen var det 27.5grd i vattnet och när jag kollade på värmaren så hade vredet ändrat sig till 26grd pga små små vibrationer från vatten pumpen. Kan ju sätta en gummisnodd runt vredet men detta skall ju inte man behöva göra på ett helt ny doppvärmare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick skottat en massa snö för att sedan åka och byta, inga problem och den nya var trögare i vredet så mera tro på denna. Den klickade inte igång varjefall nu när vatten är 26.1grd och inställd på 24grd så det är ett bra tecken. Fick köpt lite kh/ph plus då kh var bara 9.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...