Marvin Postat 28 november 2012 Postat 28 november 2012 Såsom rubriken lyder så håller min gröna stjärnpolyp att dö.Från att ha varit jättefin, med alla polyper utslagna till att knappt slå ut några samt att den släpper från stenen den sitter på.Mina värden igår sg 1,023 temp 26 Ph 8,0 No3 5 Po4 0.Kalcium är lite lågt, så det ska jag börja dosera idag. Lyset står på 9h.Vad gör jag för fel? Citera
Vidofner Postat 28 november 2012 Postat 28 november 2012 Om du lyckats rensa ditt kar helt på fosfat så har jag hört att det kan få koraller att dö eftersom de behöver lite granna för att bygga upp sitt skelett Citera
Ludde Postat 28 november 2012 Postat 28 november 2012 Mina gröna stjärnpolyper brukar dra in alla polyper i någon vecka ett par gånger per år. Dessa koraller är ganska stryktåliga.Är du säker på att den släpper? Det är inte bara en tillväxt? Citera
Marvin Postat 28 november 2012 Författare Postat 28 november 2012 Ok, men jag har börjat få brun algtillväxt på mitt bottensubstrat, och det är väl ett tecken på att det inte är noll fosfat? Jag har testat med saliferts test. Tyvärr Ludde, den släpper från sin sten, jag har plockat upp bitar från den från botten. Citera
Ludde Postat 28 november 2012 Postat 28 november 2012 Testa att flytta på den, mer/mindre strömt, mer/mindre ljust. Citera
Marvin Postat 28 november 2012 Författare Postat 28 november 2012 Tack Ludde, jag ska flytta på den.Någon som her ett bra tips på djur som käkar alger på bottensubstratet. Jag har turbos idag. Citera
stigigemla Postat 28 november 2012 Postat 28 november 2012 Den kan fara illa av gift från större mjukkoraller. Har du haft den i flera månader så kan det vara för svagt ljus. Den är inte särskilt ljuskrävande - brukar gå bra på botten i väl belysta revkar. Den är också känslig om det växer cyano under polyperna. Men jag tror inte det är för stark ström. I och för sig finns det gröna stjärnpolyper i minst tre olika korallsläkten med lite olika växtsätt men enligt min erfarenhet har de ungefär lika krav. Citera
Marvin Postat 28 november 2012 Författare Postat 28 november 2012 Tack för alla bra svar! Jag ska testa att flytta ner den till botten, där det är lite mindre strömt, så hoppas jag att den ska klara sig. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.