Gå till innehåll

Behöver lite hjälp


StefanB

Rekommenderade inlägg

Hejsan svejsan

Körde igång mitt första saltvatten kar för exakt 6veckor sedan!

Ett 58liters JAD kar.

Körde dessa under uppstart:

118ml Microbe-lift Nite-out

118ml Special blend

118ml TheraP

Har även en tunze nanostreamer 6015 som går igång med timer 2*30min om dagen.

Ca 8kilo LS +levande sand

Ljuset är igång mellan 16-22 och mån ljuset går igång 15 min innan och lyser fram till kl 02.00.

Utblåset har jag ställt in så det blåser upp mot vatten ytan.

Kör på testerna salifert.

Satt i en snigel och en clown förra veckan och en korall den3/12 (euphyllia)

testerna:

grader mellan 25-27

PH:7,7-8,0

Nitrat: 10-25

nitrit:0

phosphate: 1

Magnesium: 1260

Ammonia: 0,25

Calcium 430-420

KH-ALK 9,3

Salthalt 1,023

Nu har jag lite frågor:

#1

Måste jag höja ph värdet på något sätt eller ska jag vänta och se vad som händer?

Hur gör jag med nitratet och ammonia.

kommer phosphaten ändra sig om jag får upp PH värdet?

(Känns som om jag haft lite för bråttom med att sätta i fisk och korall men alla tester var 100% för 2veckor sedan.)

#2

När ska man göra första vatten bytet? (25%)

#3

Clownen simmar inte i närheten av levande stenen eller korallen, den simmar mest in till glaset på framsidan av akvariet.

#4

Hade även för 2-3 veckor sedan, salthalt på 1,025 och nu har den sjunkit till 1,023 hur kan detta komma sig?

jag har knappt fyllt på med osmos vatten iheller, med tanke på att salthalten sjunker vågar jag ju inte fylla på med mer osmos vatten.

#5

Pumpen som blåser ut de renade vattnet är ställt mot vatten ytan blir där då för lite cirkulation nere i karet.

#6

Korallen (euphyllia)

Har jag satt uppe på en sten så den får bra med ljus och mycket cirkulation. jag kanske borde flytta ner den till sanden framför stenen så den inte får så mycket drag på sig?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Frågar man inget får man ingenting veta eller vad e de man säger!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfaten sjunker med hjälp av fosfatremover, skummare och vattenbyten. pH kan du höja med ökat luftutbyte över ytan, men eftersom du har en pump riktad mot ytan så kan det ha med att det sitter ett lock över karet att göra med. Även täta hus/hem där man inte får iun så mycket frisk luft kan vara grund till detta. Speciellt på vintern då man stänger igen alla fönster och ventiler i hemmet.

Första vattenbytet kan du ta ikväll om du vill.

Clowner har ibland den egenheten att de tar en liten del av karet i besittning, speciellt ifall de är ensamma så kan de hålla sig på samma plats rätt så länge.

Vad mäter du din salthalt med? Sjunker salthalten så har du antingen läckage eller skummar ut mycket via skummaren.

När du gör ditt vattenbyte kan du justera upp det med något förhöjd salthalt i bytesvattnet.

Ta bort timern på din Tunzepump så får karet tillräcklig cirkulation hela tiden. Finns ingen mening med att ha den på timer.

Ifall din korall trivs där den sitter så är det bara att låta den vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

#1

Måste jag höja ph värdet på något sätt eller ska jag vänta och se vad som händer?

Hur gör jag med nitratet och ammonia.

kommer phosphaten ändra sig om jag får upp PH värdet?

(Känns som om jag haft lite för bråttom med att sätta i fisk och korall men alla tester var 100% för 2veckor sedan.)

- Vänta lite med PH värdet och se vad som händer

- Riktigt högt PH, kanske 8,3 eller mer får fosfaten att fälla ut (minska) men den försvinner dock inte ut ur karet utan kommer tillbaka om PH minskar igen

- Nitraten bör du sträva efter att få ner

#2

När ska man göra första vatten bytet? (25%)

- Kör 10% vattenbyte varje vecka

#3

Clownen simmar inte i närheten av levande stenen eller korallen, den simmar mest in till glaset på framsidan av akvariet.

- Helt normalt

#4

Hade även för 2-3 veckor sedan, salthalt på 1,025 och nu har den sjunkit till 1,023 hur kan detta komma sig?

jag har knappt fyllt på med osmos vatten iheller, med tanke på att salthalten sjunker vågar jag ju inte fylla på med mer osmos vatten.

- Den kan inte ha sjunkit, måste vara mätfel

#5

Pumpen som blåser ut de renade vattnet är ställt mot vatten ytan blir där då för lite cirkulation nere i karet.

- En liten pump till?

#6

Korallen (euphyllia)

Har jag satt uppe på en sten så den får bra med ljus och mycket cirkulation. jag kanske borde flytta ner den till sanden framför stenen så den inte får så mycket drag på sig?

- Ser den ut att må bra så låt den vara kvar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mäter med en Refraktometer.

Kolla skummaren och de var lite för mycket tryck så den läckte ut skumm.

Jag köpte en ny streamer idag en 900l/h istället för den som sitter där idag som är på1800l/h.

Så den får gå 24/7.

imorgon blir de vatten byte jag blanda saltet innan idag och de ligger på 1.025.

Huset vi bor i är rätt tät så där e kanske ett fel, jag har riktat pumpen idag så vi får se vad som händer efter vatten bytet.

Hur fungerar fosfatremover? Och hur får jag lättast ner nitratet?

funderar på att ta en fläkt från en gammal data och montera på locket så den blåser mot vatten ytan, skulle de förhindra att ph värdet sjunker ?!

behöver jag höja några andra värden än ph

Hur e de med phosphate Ammonia behöver jag oroa mig för dem!?

Tack för ni tog er tid och svarade!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...