Gå till innehåll

Små reaktorer - finns det?


freguz

Rekommenderade inlägg

Tänkte om jag skulle peta ner en reaktor i sumpen, för att få lite effektivitet på i första han fosfat remover men även om man vill köra BP osv

Men sumpen är tämligen trång...

Någon som har tips på en liten reaktor? dvs i höjdled inte så noga men mera med footprint ytan, och att anslutaningar är i toppdelen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har förmodligen guidens billigaste reaktor:)

En 50 cl petflaska (Ramlösa) som jag borrat ett 30-tal hål i i de nedre regionerna. Borrat ett hål i kapsylen där jag pumpar in vatten från en Powerhead, som i sin tur driver en fluval ytavrinnare. I rekatorn kör jag med BP sedan en tid tillbaka. Snacka om hemmabygge:nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har förmodligen guidens billigaste reaktor:)

En 50 cl petflaska (Ramlösa) som jag borrat ett 30-tal hål i i de nedre regionerna. Borrat ett hål i kapsylen där jag pumpar in vatten från en Powerhead, som i sin tur driver en fluval ytavrinnare. I rekatorn kör jag med BP sedan en tid tillbaka. Snacka om hemmabygge:nöjd:

Kör du den upp och ner då alltså? eller hur flöder det igenom de små hålen i botten? jag tänker att mediat ska snurra runt lite kanske så det blir liggandes stilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, jag har den halvliggandes men pumpar in vattnet upptill och så flödar det ut i de nedre regionerna. Bara en del av pelletsen tumlar runt, men jag har å andra sidan BP som inte behöver tumla runt. Det bästa vore ju att ha den stående uppochner och pumpa in vattnet i botten så att allt verkligen tumlar.

Men fosfatremover måste ju inte tumla, räcker att ha det hängandes i en strumpa där det finns cirkulationen. Om det bara är fosfat du skall ha den till så skulle du ju kunna överväga flytande fosfatremover. Jag har aldrig testat det men tycker det låter väldigt intressant och smidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, jag har den halvliggandes men pumpar in vattnet upptill och så flödar det ut i de nedre regionerna. Bara en del av pelletsen tumlar runt, men jag har å andra sidan BP som inte behöver tumla runt. Det bästa vore ju att ha den stående uppochner och pumpa in vattnet i botten så att allt verkligen tumlar.

Men fosfatremover måste ju inte tumla, räcker att ha det hängandes i en strumpa där det finns cirkulationen. Om det bara är fosfat du skall ha den till så skulle du ju kunna överväga flytande fosfatremover. Jag har aldrig testat det men tycker det låter väldigt intressant och smidigt.

Har strumpa men jag gillar effektivitet, och sen går tankarna mot BP, Zeo, osv. Tror att det kan vara bra att ha en reaktor helt enkelt, och det verkar, hur korkat det än kan låta, som en rolig grej att fixa och dona med :)

Ok, ja då förstår jag, helt klart värt att prova, o kul att bygga lite, men kanske att man för ner slangen ner till botten, så vattnet får strömma uppåt, o sen ut via små hål upptill under korken... hmmm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det kanske lättare att använda en flaska "MER" som har dubbel så stor kork och lättare att stoppa i mediat?? korken kan man limma på en bit plexiglas och ha flaskan upp-o-ner? borra precis under korken och limma en bit slang så att vattnet snurrar runt i flaskan.

Hur stora hål har du i flaskans botten Ingemar? 3.5mm borde vara ok?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har förmodligen guidens billigaste reaktor:)

En 50 cl petflaska (Ramlösa) som jag borrat ett 30-tal hål i i de nedre regionerna. Borrat ett hål i kapsylen där jag pumpar in vatten från en Powerhead, som i sin tur driver en fluval ytavrinnare. I rekatorn kör jag med BP sedan en tid tillbaka. Snacka om hemmabygge:nöjd:

Upp med en bild! :)

Har själv gått i dessa tankar om att snickra ihop något

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns en reaktor i DIY-forumet som jag byggde efter. Körde remover i, med lagom lågt flöde blir det lite fluidiserande och mediat åker inte med ut genom hålen i toppen. (jag körde utan filtermatta)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?39400-Bio-pellets-reaktor

Funkar, men jag längtar efter en riktig reaktor.

Tror jag köper den jag tipsade om på direkten, skatteåterbäringen brinner i fickan ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Upp med en bild! :)

Har själv gått i dessa tankar om att snickra ihop något

Går tyvärr inte att fixa bild på detta, allt är dålt bakom min revvägg i karet.

Vad kan man köra förutom aktivtkol o fostfat removver i en sån tror du?

Dum fråga kanske, men ser man om det inte fungerar? :smiley9:

Någon slags reaktor som man pumpar vatten igenom måste enligt min åsikt vara många gånger effektivare än en strumpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aktivt kol skall ligga still i reaktorn. Kommer det kolpulver ut i akvariet är det risk att fiskarna (framför allt kirurger) får hål i huvudsjuka eller problem i sidolinjen.

Tumlar man järnbaserad fosfatreducering kommer det ut små järnpartiklar som kan ge problem för en del koraller.

För ett måttligt stort akvarium fungerar ett vanligt silikatfilter som det före osmosen. Man grenar av en 6 mm slang från returslangen till akvariet från sumpen och sätter en luftkran på utloppet från filtret. Blir det strömavbrott töms returslangen så det blir ingen översvämning. Man måste naturligtvis byta filtermedium i filtret.

Flödet bör vara en akvarievolym per några timmar till ett dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...