jesper Postat 7 december 2012 Postat 7 december 2012 Hej. Jag fick hem phytoplankton i veckan. Det jag skulle vilja veta är hur man får phytoplankton koncentrerad?Det skulle spara både plats och tid om jag kan få fram koncentrat av phyto. Någon som vet hur jag ska göra?? Citera
StoffeSwe Postat 8 december 2012 Postat 8 december 2012 Om du ger den ljus och näring bör det ske en tillväxt i den om det är en levande kultur. Citera
Maglofster Postat 8 december 2012 Postat 8 december 2012 Ja exakt. Jag har odlat phyto och det sköter sig i princip själv. Men för att få den så där högkoncentrerad som i en del foder, då tror jag nästan att man måste processa phyton på något vis. Citera
stigigemla Postat 8 december 2012 Postat 8 december 2012 Det finns ju silar. Men med en så liten maskvidd är de väldigt långsamma. Proffsen använder centrifuger. Citera
Maglofster Postat 8 december 2012 Postat 8 december 2012 Proffsen använder centrifuger.Överlever phyton det? Kanske inte spelar någon roll iofs? Citera
stigigemla Postat 8 december 2012 Postat 8 december 2012 Jag tror att de går på måttligt varv. Jag tror också att om phyton är måttligt packad går det skaka ut den med lite vatten.Den överlever ju en natt utan ljus så ett par minuter borde väl gå bra om inte trycket är altför högt. Anledningen är nog att man inte vill ha ut växtgödningen man odlar phyton i till akvarievattnet. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.