Gå till innehåll

Salt och salt...


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Jag köpte en låda (oöppnad) reefers best av en forummedlem som jag har haft vid uppstart, men jag blev lite besviken för att det fällde ut så mycket olösligt. Förde saken på tal med min handlare och fick en lite påse reefers best för att göra lite motmätningar.

Ikväll har jag så blandat 19g salt av vardera i 0,5 l osmosvatten och rört om med sked, och jag ser inga utfällningar i någon av dem faktiskt.

Sen mätte jag salinitet och fick följande:

Egna: 1027,5, fick spä med 0,7 dl för att nå 1025

Handlarens: 1028,5, fick spä med 0,85 dl för att nå 1025

Övriga mätvärden vid 1025 i salinitet:

Egna:

Ph: 8,4

Kh: 8,8

Ca: 390

Mg: 1200

Handlarens:

Ph: 8,4

Kh: 8,4

Ca: 385

Mg: 1200

Som ni ser är det bara kh som har en signifikant skillnad, men stökigast tycker jag är att slthalten blev så olika - dock har jag bara mätt upp salt med digital köksvåg som mäter hela gram, så felet kanske ligger där.

Detta gjorde mig inte särskilt mycket klokare. Resultaten är för lika och jag luclades inte få någon utfällning nu. Hur kan det ha blivit så fel första gången? :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har väl tagit 2/3 ur kartongen, så hyfsat omrörd var den. Fukt kan väl vara en förklaring, men jag såg ingen skillnad i struktur på saltet, borde ha klumpat sig mer tycker jag om det varit fuktigt.

Förklarar ändå i te skillnaden i kh. Rb skall ju vara tokstabilt i värdena mellan batcherna....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste på om just att blanda salt. Värdena är ett genomsnitt på en viss minimum mängd salt och att om man blandar för lite så kan det skilja en del även från samma burk salt. Detta läste jag om Red Sea salt men jag antar att samma gäller för alla märken. 0,5L låter som att det är långt under de gränser som jag läste om.( kommer tyvärr inte ihåg exakt min för att få ett bra snitt värde)

Red.

Jag får utfällning på mitt red sea vid 24-25 grader men inte vid 25-26 ( det är min teori just nu)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall blåsa på med en doppvärmare i dunken när jag blandar till vattenbyten i framtiden. Detta är mest för att utreda lite, samla erfarenheter och öppna lite ögon.

Det är klart att på 0,5 l så är mängden salt så liten att det inte är särskilt exakt att vare sig väga upp på köksvåg (19 g med 1 g upplösning) eller att blandningen ens är helt homogen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Blandade en duk för vattenbyte på följande sätt i helgen:

- Fyllde 30l RO-vatten i en dunk som jag värmde över natten med doppvärmare ställd på 28 C och tog ur 7-8 l i smådunkar. Löste upp ca 1,5 dl salt i 1 l vatten (med visp i bunke) i omgångar (5l) tills jag hade löst den mängd jag trodde skulle räcka.

- Hällde tillbaka i stora dunken och pumpade runt nån timme.

- Mätte salinitet och hade för lågt - korrigerade på motsvarande sätt.

- Körde runt med pump nån timme till tills jag var nöjd med salthalten.

- Lät stå över natten igen med doppvärmare, nu på 26 C

- Gjorde vattenbytet.

Resultat: kunde notera viss grumlighet i några timmar (fyra, sen slocknade lyset, men då var det nästan klart). Dagen efter (idag) såg det helt klart ut på morgonen, dock med släckt lyse, endast rumsbelysningen att tillgå.

Det var ingen bottensats i dunken.

Antar att viss grumlighet är naturligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blandade en duk för vattenbyte på följande sätt i helgen:

- Fyllde 30l RO-vatten i en dunk som jag värmde över natten med doppvärmare ställd på 28 C och tog ur 7-8 l i smådunkar. Löste upp ca 1,5 dl salt i 1 l vatten (med visp i bunke) i omgångar (5l) tills jag hade löst den mängd jag trodde skulle räcka.

- Hällde tillbaka i stora dunken och pumpade runt nån timme.

- Mätte salinitet och hade för lågt - korrigerade på motsvarande sätt.

- Körde runt med pump nån timme till tills jag var nöjd med salthalten.

- Lät stå över natten igen med doppvärmare, nu på 26 C

- Gjorde vattenbytet.

Resultat: kunde notera viss grumlighet i några timmar (fyra, sen slocknade lyset, men då var det nästan klart). Dagen efter (idag) såg det helt klart ut på morgonen, dock med släckt lyse, endast rumsbelysningen att tillgå.

Det var ingen bottensats i dunken.

Antar att viss grumlighet är naturligt?

1,5dl salt till 1L vatten, vad fick du för koncentration på det vattnet? Det blir för hög salthalt och kalcium fäller ut.. Sen även om du späder ut det med mer vatten så har det redan fällt ut..

Fyll upp vatten i en hink/balja tillsätt den mängd salt som ska vara under någon minut medans en pump blandar runt, låt stå med pump 1/2 till en dag, färdigt!

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...