Gå till innehåll

Söker tips om typ spotlight belysning


Linnex

Rekommenderade inlägg

Jag har ett 500 l HÖRNKAR 70 högt och har en 250 w Geisemann Nova II och kollade just upp den på deras hemsida. Enligt datan så är det i grunden en ok belysning till mitt kar då den skall klara 90*60*70. Höjd och bredd är rätt i mått och jag har en överdel som slår ner ganska mycket av ljuset som annars hade reflekterats bort samt jag även har två T5 39 W.

Men.. Jag skulle behöva förstärka i ytterhörnen på hörnkaret och har försökt hitta någon lämplig spotlihts eller liknade som skall vara IP klassad som jag skulle kunna montera inne i huven samt då ha rätt kelvin för karet.

Jag hittar Halogenlampor som hade passat med vanlig E-(något) fot men ingen lämplig amatur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får räkna med att vanlig metalltrådhalogen bara kommer att märkas på att det bir lite gult i skuggan från MH:n Det finns ju 70w MH, men då är det väl lika bra att ta två 250w eller byta till en 400 och höja armaturen en bit.

Höja amaturen är inte intressant och kollar jag vad en 400 klarar i brädd så är det inte mycket mer än en 250 utan då främst djupet.

Visst får man en del gratis pga starkare ljus men i så fall hade nog två 250 varit bättre... men jag vill gärna inte dra på mer värme än nödvändigt. Igår gick kylsystemet princip i max under tre-fyra timmar. Jag funderar och funderar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm... googlade in detta.

http://www.blv-licht.de/redsys/prod/showProdVar.asp?langid=2&grpid=1&prodid=7

6500K 12° spridning.

5300K 36° spridning.

Dimbara :-D

Lite åsikter... Vad tycker korallerna om kelvintalet? Grönsaker gillar tydligen 5300K men... korraller är ju inte precis en grönsak.. Är komplement till 250 W MH och två 39 W T5 osram 67 i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jeg har ihvertfall god erfaring med disse pærene, på 6500K i et kaldt saltvannskar. 6500K er en fargetemperatur som ikke skal gjøre noen skade i noen slags akvarieium, kanskje det nærmeste man kommer en "universalfarge"....

Et annet alternativ som også gir en god effekt er å bruke LED lamper med vanlig "halogen sokler" (GU 5,3) Jeg bruker blå slike som nattlys, og de har samme flimrende effekten som HQI pærer, ganske virkningsfullt. De kommer i alle slags farger, men jeg vet ikke hvilke fargetemperatur de hvite har, tipper rundt 5000K.

Whitestar pærene fås kjøpt for en rimelig penge både i Danmark og Norge, så jeg antar det burde være mulig å få tak i dem i Sverige også, uten å måte bestille fra utlandet.

mvh

Per-Kristian

http://aquawest.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...