Gå till innehåll

Salifert Mg Test


bjomat

Rekommenderade inlägg

Jag har precis testat Saliferts Mg Ca samt KH test mot referensvätska. Ca och KH stämde alldeles utmärkt men Mg blev 70 för högt. Jag testmätte 2ggr och allt var väl rengjort. Någon som varit med om liknande eller har jag haft otur och fått en dålig batch? Jag antar att man kan lita på referensvätskan?!

Mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis testat Saliferts Mg Ca samt KH test mot referensvätska. Ca och KH stämde alldeles utmärkt men Mg blev 70 för högt. Jag testmätte 2ggr och allt var väl rengjort. Någon som varit med om liknande eller har jag haft otur och fått en dålig batch? Jag antar att man kan lita på referensvätskan?!

Mvh Björn

jag har korrigerat mitt test med -40ppm, så jag blir inte förvånad.

vet att de korrigerade sitt KH-test för ett tag sedan, då de visade 0.3 fel. då bytte de bara ut avläsningstabellen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är ju många faktorer som påverkar testresultatet, det kan ju t.ex räcka att just din droppflaska har en pytteliten förträngning i pipen för att det ska bli lite off.

jag tror felmarginalen brukar uppskattas till +-5% på deras tester - det finns gott om andra tester med betydligt större avvikelser!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...