Gnarkill Postat 13 december 2012 Postat 13 december 2012 Tjenare alla, sitter nu i min slutfas av teknik inhandling och har hamnat på skummar avdelningen, jag har kikat runt och läst en massa.Den här gången kommer jag över dimensionera skummaren något och har kommit ner till 2 skummare men vet inte riktigt vilken ja ska välja=PSkummarna är : Bubble Magus Curve 7 Protein Skimmer eller så Aqua Excel AECH ae-ch Protein Skimmer Vad Tror ni? =D Citera
Laggeman Postat 13 december 2012 Postat 13 december 2012 Är det ditt hörnakvarie du ska ha skummaren till? Alltså ca 180 liter? Citera
Gnarkill Postat 13 december 2012 Författare Postat 13 december 2012 jo det är mitt hörn kar på 185 liter plus 80 liter sump =) Citera
ormet Postat 13 december 2012 Postat 13 december 2012 Ingen av dem till ett sånt litet kar, om du nu inte skall ha fisk som i en sardinburk. Kolla på BM Curve 5, NAC5.5 eller varför inte 3.5 Cone istället eller någon av de mindre Tunze. Citera
Gnarkill Postat 13 december 2012 Författare Postat 13 december 2012 ja dom jag sa kanske är lite väl overkill, men jag vill ha lite overkill så det kanske passar bättre med en skummare som tar upp till 5-600 liters akvarium och då är det ju dessa som du sa ormet helt klart bra=) Annars så finns ju den här ja hitta Aqua Excel AE Mini2 Cone Skimmerja eller varför inte BM NAC6 skummaren den verkar ju vara rätt lämplig också Citera
Gnarkill Postat 14 december 2012 Författare Postat 14 december 2012 Det som är ett måste med skummare nu idags läget är att den måste vara "TYST", alla de andra skummarna jag haft genom tiderna har brummat oc haft ett sånt jäkla resonans och ett jäkla liv av sig, så tyst är ett måste, sen att man kanske inte kommer ifrån luft insugs ljudet det må väl då vara. Citera
Gnarkill Postat 15 januari 2013 Författare Postat 15 januari 2013 En fråga jag har är det någon som beställt skummre från fish street? minns ni iså fall hur mycket allt gick på ink frakt? jag har kommit fram till att jag vill ha någon av dessa 2, Bubble magus NAC6A eller Aqua Excel AECH. Citera
Laggeman Postat 15 januari 2013 Postat 15 januari 2013 På sidan där du klickar på Köp på FS så finns även en Shipping Calculator. Väljer man Sverige på BM-skummaren så får du siffran $66.80 i frakt. Citera
Gnarkill Postat 15 januari 2013 Författare Postat 15 januari 2013 hmm jo jag såg det nu samma pris i frakt på Aqua excelen, vilken skam man välja, undrar vilken som kan ha bäst kvalla å så Citera
ormet Postat 15 januari 2013 Postat 15 januari 2013 Jag har haft båda. Aqua Excel har mycket bättre byggkvalitet. Tjockare akryl. /sent from phone Citera
mikoto Postat 15 januari 2013 Postat 15 januari 2013 Är Aqua Excel bättre? Gäller det generellt mot BM eller bara just här? Jag har hela tiden trott att Aqua Excel var budget märket av de två. Citera
ormet Postat 15 januari 2013 Postat 15 januari 2013 Jag har inte haft alla men 2 av varje. Aqua excel är likvärdig eller bättre i kvalite på material och hopsättning. Har inte klämt på bm's senaste curve mm så jag kan inte uttala mig där. Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera
Gnarkill Postat 16 januari 2013 Författare Postat 16 januari 2013 okej, nå jag ska ta och testa BM Curve 5 skummaren till mitt system, den borde räcka till den vatten volymen jag skall köra. =) Den var ju rekomenderad upp till 500 liter och jag kommer ju att ha en total volym på runt 234 så det borde va lagomt, eller ska man slå till på en lite större modell Aqua Excel AECH =P fan svårt å välja. Citera
ormet Postat 16 januari 2013 Postat 16 januari 2013 Maglofster kör en Curve 5 på sitt Elos 120, det är 340L + sump. Han säger sig vara mycket nöjd. Jag väntar ivrigt på lite mer info från honom. Citera
Kiwi Postat 16 januari 2013 Postat 16 januari 2013 har själv beställt en BM curve 5 till mitt kar. det är på 350L + sump.Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Citera
Gnarkill Postat 16 januari 2013 Författare Postat 16 januari 2013 okej, vart har ni beställt era curve 5 i från? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.