Gå till innehåll

LS - rengörning


jojjen

Rekommenderade inlägg

Nu äntligen efter ett antal månader har jag kommit så långt att jag tänkt starta upp mitt eget kar.

Jag har lite LS som ligger här och väntar på att hamna i karet men det växer lite blandade saker på dem. Och jag undrar vad man skall låta vara och vad man skall plocka bort?

Newbie som man är så ha man dålig koll på vad saker heter och är.

Först är det de vanliga gröna algerna som bildar ett ludd, de kan man kanske borsta bort så mycket som möjligt av.

Röda kalalger... inte så mycket att göra åt ;)

Sen har jag gröna små "ärtor" som sitter på stenen, är de något bra eller skall de bort?

Sist, det finns även röda smala trådar som hänger ut från stenen och förgrenar sig. Är detta ngn form av trådalger och kan tas bort?

"Masken" som finns i stenen, som ser ut som ljusbruna tusenfotingar, är de schyssta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska ha algätande djur, typ kirurger el salarias, är det bra om låter grönalgerna vara kvar till dem. (du kommer ändå få ge dem algtillskott sen)

Röda kalkalger ska du ha så mycket som möjligt av!

De röda trådarna kan vara svårt att säga utan att se.

Det kan vara rödalgen "Rhodimenia" som är på G. Den kommer isf kirurgerna också att mumsa i sig sen. (lite synd för de är väldigt fina tycker jag)

Men du talar om "smala trådar", så det kanske är den typ av röd kalkalg (bra) som just växer som små trådar.

Har en liten buske av dem själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försökte ta en bild på dem med mobilen, men det blev bara skräp. När jag säger "liten buske" så menar jag liten, typ några cm, det är bara smala trådar. De sitter bak på stenen med Furcatan så de är lite svåra att fota också.

Om jag kommer åt med en bättre kamera så lägger jag in en bild.

Det finns annars en förstorad bild på dem i "korallrevsakvariet 2" på sid 48.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...