Gå till innehåll

Byta ut osmos filter patroner.


Aquario

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag tänker byta ut mina filter patroner till nya. Jag har en Aquatic Nature system. #1. Vad är det i den stora mittersta behållaren? och var införskaffar man den?

2# Går det att skruva loss de mindre behållarna och byta ut mediat inuti med "refil"? eller är de förslutna och måste bytas ut?

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AN har/hade två varianter av förfilter, antigen "helgjutna" ca 25cm långa - dessa byter man.

Alternativ två är 5" behållare med utbytbara filter - problemet är att hitta filtren...

i vilket fall som helst - om du ska byta membranet(det som sitter i mitthuset) så är det billigare att köpa en ny osmos!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok tack! Jag har de 25cm långa helgjutna. Men som jag förstår det på de (och även på den jag har) kompletta osmosen man köper så är det 2st "odor and taste" reducering. Jag har set att man kan köpa aktivt kol förfilter till dem, är det något att ha?

Jag har fått ciano och bruna hår alger i karet och jag tror att det beror på mitt osmos bör bytas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förfiltren (kol och sediment) brukar jag rekommendera byte på årsbasis, medan membranet håller 2-3ggr så länge - detta beror naturligtvis på kvaliteten på inkommande vatten samt hur många liter som körs igen...

Förfiltren kostar några hundringar och finns hos de flesta som säljer osmoser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...