Gå till innehåll

1 eller 2


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

då nya karet kommer beställas efter årskiftet så ställer jag frågan . 1 eller 2 returpumpar? karet kommer bli 165 långt 90 brett 70 högt. så ska man borra 2 returhål på 35 mm och köra med 2 st pumpar på 4000l styck och sedan lägga rören längst med karet på åvansidan till andra sidan från där hålen är borrade då karet kommer vara rummsavdelare. sen sätta flow axellerator på utloppet . motsvarande kortsida 2 st mp40

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja sant men 2 st mellan3-4000 och3-4 90 graders böjar tappar nog en hel del sen blir det 1 t kors i på ena avrinningen så jag kan reglera vart i sumpen allt vatten skall komma ner så inte allt behöver gå genom hela sumpen

efter som jag bara kommer ha stresmers på ena sidan vill jag få ett ganska bra motflöde från returen som mina vortechs kan jobba " imot"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är övertygad om att du skulle klara dig med endast en pump ändå.

Jag har en returpump på 5000l/h, den kör jag på 80%, annars tömmer den min sump direkt. Jag kör med 5st 90-graders vinklar och ca 2,5m 32mm rör, tryckhöjd ca 1,5m, utblåsen fördelade på 2st 32mm. Jag kör 25mm hävert ner och ett 32mm som nödrör.

Vill du ha lite mer flöde i karet kan du sätta en pump kopplad på ett eget rör, utan att det vattnet går ner i sumpen. Det räcker att intaget sitter under ytan, genom ett slitsat rör tex, sen låter du utloppet gå ner i andra änden av karet. Bygger du in det slitsade röret i lite levande sten så kommer det att försvinna och inte störa insynen i karet. Eller, om du har tillräckligt med kam som kan ta in vattnet, sätt pumpen i boxen i karet och dra upp ett rör bredvid ditt andra returrör. Har själv funderat på den lösningen i mitt kar, men då jag inte har tillräckligt med kam hade jag fått ta in vattnet från karet istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det bra tryck i utloppen du har? Tycker min aquabee 2000 är fruktansvärt klen räknar den inte ens som cirkulation därför jag misstänkte jag behövde dra på ordentligt för att ens kunna räkna med. Så om man kör ett t e jag orolig att ena kommer få mestadelen av flödet då vattnet väljer lättaste vägen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med på 5000l/h på returen, blir ett jäkla flås på det, betydligt mera än vad tunze 6065 som ger 6500l/h kan bero på att det är genom ett mindre utlopp, 32mm. Och på returen har jag 360mm kam som är fylld ca 15mm. Tryck höjden är ca 1,5m Och returen är massa olika rör, men bara ett rör sista biten med 32mm. men det är tyst på skvalet som jag hade innan, som höll på att göra mej tokig i vardagsrummet. och bra rörelse både hos skummare och akvarium och båda sumparna :)

Kan lägga ut en liten film ifall det är intressant?

//Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur bred är sumpen till trådägaren? Jag har en 6000 liters pump i mitt akvarie, nu kör jag den på 4000 liter i timmen upp och genom hela sumpen ungefär. Problemet jag har är att när vattnet måste göra ett fall på över 1 cm blir det ett våldsamt oväsen. Det blir vattenfall direkt. Det är över ren glaskant då, ingen kam. En kam vet jag inte hur den skulle bete sig. Min balkong i karet är på 45 cm. Sumpen är 35, det är toklite. Man behöver breda avskiljningsskivor och och mycket bred avrinningsbalkong för att kunna hantera så här höga flöden med låg ljudnivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv kör 3400 liters pump, med tryckfall kanske den levererar strax under 3000L. Jag har bara ett 50mm rör med en uppsågad muff på. Har funkat perfekt och hade likadant på mitt förra kar (800L). Totalt ljudlöst med två biobollar hängandes på en fiskelina. För att få flås går en deltec 6000L på en closed loop när den inte går genom uvc. Själv anser jag att man inte bör ha för högt flöde genom sumpen då det vatten som passerar den hinner behandlas av skummare, biofilter etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara ett påpekande från mr pump som de flesta säkert redan känner till.

Angivet flödeför en pump är oftast max, dvs med noll tryckhöjd. Dessa typer av pumpar brukar ha relativ dålig kapacitet i tryck. Tyvärrr det ovanligt att tillberkarna publicerar en pumpkirva, men som exempel kan jag nämna min 2000 l tunze som vid 1 m bara flödar ca 1200l. Tryck/flödes-kurvan brukar vara rekativt linjär, och ja tror att det är få akvariepumpar som kan pumpa något alls över 2,5 m.

Intressant fråga till er som har sump i källare, hur löser ni returfdet? Har nån koll på hur stort det faktiska flödet är?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
Jag kör med på 5000l/h på returen, blir ett jäkla flås på det, betydligt mera än vad tunze 6065 som ger 6500l/h kan bero på att det är genom ett mindre utlopp, 32mm. Och på returen har jag 360mm kam som är fylld ca 15mm. Tryck höjden är ca 1,5m Och returen är massa olika rör, men bara ett rör sista biten med 32mm. men det är tyst på skvalet som jag hade innan, som höll på att göra mej tokig i vardagsrummet. och bra rörelse både hos skummare och akvarium och båda sumparna :)

Kan lägga ut en liten film ifall det är intressant?

//Rasmus

bättre sent än aldrig va? ;)

http://youtu.be/bBc68aAM6T0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...