Gå till innehåll

Henriks 720 Liters


henriksmalinl

Rekommenderade inlägg

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • 2 veckor senare...

Äntligen är det lite liv i akvariet!!

Har hållt på att flytta lite sten och koraller i taget, och för någon dag sen flyttade jag två clownfiskar!!

Väntar på att den döda stenen ska lakas ur, är väl klar om ca en vecka. Sen blir det att flytta runt lite sten tills jag blir nöjd med scapen.

Några bilder kommer här, inga bra bilder dock. Bättre bilder kommer senare :-)

post-5472-14468928866769_thumb.jpg

post-5472-14468928866535_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

När man ser på paletterna så ser karet stort och rymligt ut men sedan kommer segelfens kirurgen och blåser bort alla sådana tankar :-) Haha, vad stora de blir. Den där lär ju ha en bit kvar med...

Fint kar! Det är trevligt med de stora öppna sand dynerna, du borde försöka hitta en kul grupp djur som lever just i sanden. Pistolräka är en personlig favorit och kanske en stor grupp sand eremiter.

Är det en annan lampa till vänster i akvariet? Ser mycket gulare ut där på den ena bilden och blåare på den högra sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man ser på paletterna så ser karet stort och rymligt ut men sedan kommer segelfens kirurgen och blåser bort alla sådana tankar :-) Haha, vad stora de blir. Den där lär ju ha en bit kvar med...

Fint kar! Det är trevligt med de stora öppna sand dynerna, du borde försöka hitta en kul grupp djur som lever just i sanden. Pistolräka är en personlig favorit och kanske en stor grupp sand eremiter.

Är det en annan lampa till vänster i akvariet? Ser mycket gulare ut där på den ena bilden och blåare på den högra sidan.

Segelfenskirurgen är stor, palettkirurgerna lär växa ganska mycket till...

Tog bilderna nu ikväll, så det han börja dimma ner lite i högra delen av karet, annars är det samma ljus i hela karet :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har fått lite problem på vägen.....

Har börjat med balling, ca och kh har jag fått rätt på däremot har jag misslyckats lite med mg. Antagligen är det jag som gjort fel vid mgtestet.

Hade 1610 mg/l när det var som högst......

Har även fått problem med cyano, har försökt störa den så mycket som möjligt. Sugit upp så mycket jag har kunnat och rört runt så resten har släppt från stenen. Har en del kvar i sanden nu som jag fortsätter att suga upp,

viket innebär en del vattenbyten så att mgvärdet blir bättre!!

Har någon nått annat bra förslag att få bort cyano är det bara att berätta, tacksam för alla förslag!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst på något amerikanskt forum om någon som påstod att högt Magnesium skulle kunna hålla cyano borta... men så verkar ju inte vara fallet... Personligen hade jag nog ändå inte stressat iväg med vattenbyten, utan låtit det förbrukas på naturlig väg samtidigt som jag hade försökt störa cyanon så mycket som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det började nästan samtidigt så jag misstänker att jag har satt igång något, men det kan ju vara en tillfällighet...

jag stressar inte iväg med vattenbyten, jag bytar bara det jag suger upp av cyanon varje dag blir ca 15-20 liter så det är inga stora vattenbyten...

Hoppas det ger med sig så småningom!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej... hoppas det funkar!

Jag menade inget nedlåtande när jag skrev "stressa iväg", så jag hoppas att du inte uppfattade det så... Såg nu att det kanske kunde tolkats så.

Har du tillsatt något annat än Ballingsalterna och mat i systemet det senaste?

Cyano verkar kunna komma från ingenstans...

Har du silikatfilter till din osmos? Det kan också vara ett sätt att begränsa dem på, sägs det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Äntligen har mina Moorish Idols kommit!

Fick hem 3 st idag plus en vitbröstad kirurg. Moorishen är en av anledningarna till att jag byggt detta akvariet så det har varit en lång väntan sen jag beställde dom för någon månad sen!

En annan god nyhet är att cyanon är borta, har kämpat en del med den, men den gav sig till slut. Får se hur länge den är borta. Har dock lite bruna alger på sanden så jag köpte en sandvändare till så får jag se om det hjälper.

Skickar med några bilder.

post-5472-14468929693961_thumb.jpg

post-5472-14468929693508_thumb.jpg

post-5472-14468929693732_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen har mina Moorish Idols kommit!

Fick hem 3 st idag plus en vitbröstad kirurg. Moorishen är en av anledningarna till att jag byggt detta akvariet så det har varit en lång väntan sen jag beställde dom för någon månad sen!

En annan god nyhet är att cyanon är borta, har kämpat en del med den, men den gav sig till slut. Får se hur länge den är borta. Har dock lite bruna alger på sanden så jag köpte en sandvändare till så får jag se om det hjälper.

Skickar med några bilder.

[ATTACH=CONFIG]97263[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]97264[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]97265[/ATTACH]

Ladda på med mycket fosfat remover nu när du stoppat i 5 st fiskar på en gång och du måste mata mera.

Vad jag kan se på stenen din så ser den ut att va laddad med mycket näring då den ser helt brun ut.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De va fina! Hoppas du lyckas bra med dom!

Vet du vad du gjorde som fick cyanon att gå tillbaka till sist?

Vet inte riktigt varför den försvann, sög upp och störde den så mycket som möjligt. På stenen försvann den fort den i sanden tog lite längre tid....

gratis jag hopars att det går bra

Tack Denny!! Hoppas oxså det ska gå bra!!

Min Mirish har ätit:

fryst mysis , fryst Marin Mix, levande copepods och Aquatic Nature pellets

Mina äter Mysis utan problem, har inte provat så mycket annat än.....

Ladda på med mycket fosfat remover nu när du stoppat i 5 st fiskar på en gång och du måste mata mera.

Vad jag kan se på stenen din så ser den ut att va laddad med mycket näring då den ser helt brun ut.

Patrik

Fosfatremover har jag så det ska inte vara några problem, mäter lite oftare bara :-)

Ser grymt ut!

Tack ska du ha Johan!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...