Gå till innehåll

Roberts 250


Blåbert

Rekommenderade inlägg

  • 4 veckor senare...
  • Svar 162
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det går halvknackigt. Jag har bruna alger överallt som avger bubblor.

Kiselalger?

Väs-filmen har övergått till att varje dag vara en brun beläggning.

Även vissa acroporor ser ut att bli bruna i topparna, hysterix slår inte ut, nya BTAn kröp in helt i en skreva.

Teorier;

1) min nya sandvändre har rivit upp mycket skit. Fruktar att det gömts nåt i sanden som orskat problem. No3 ligger på 2 och po4 på0,06, inte direkt alarmernde änen om po4 stigit något. Låga värden altså (ivattnet)....

2) hängigheten har varit extra påtaglig det senaste dygnet. När jag kom efter två dagars påskfirande hade en flakväxande echinopora vält och öagt si på en acroporafragg. Gud vet hur mycket kemi de utsöndrat, men det var fullt av trådar överallt, så det kan ha påverkat välmåendet. Redan innan dett så har jag haft en del stök med atenkoraller och de har nog krämat ur sig en del...

Vad ska jag ta mig till? Läge att slänga i lite kol mot korallgift? Vill inte öka väs, tror inte näringsnivåerna är boven riktigt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går halvknackigt. Jag har bruna alger överallt som avger bubblor.

Kiselalger?

Är det bubblor i tror jag att det är dinoflaggelater.

http://www.advancedaquarist.com/blog/how-i-beat-dinoflagellates-and-the-lessons-i-learned

Teorier;

1) min nya sandvändre har rivit upp mycket skit. Fruktar att det gömts nåt i sanden som orskat problem. No3 ligger på 2 och po4 på0,06, inte direkt alarmernde änen om po4 stigit något. Låga värden altså (ivattnet)....

Jag kan inte tro att sanden är gammal nog för att ha ackumulerat något skadligt. Däremot tror jag att partiklarna kan störa dina SPS. En av de största aneledningarn till högt flöde är för att se till att ingen skit fastnar på korallerna. Du har hyffsat lågt flöde med 4500L/h på 250l. Plus returen men jag tror inte den bidrar så mycket till flödet i akvariet.

2) hängigheten har varit extra påtaglig det senaste dygnet. När jag kom efter två dagars påskfirande hade en flakväxande echinopora vält och öagt si på en acroporafragg. Gud vet hur mycket kemi de utsöndrat, men det var fullt av trådar överallt, så det kan ha påverkat välmåendet. Redan innan dett så har jag haft en del stök med atenkoraller och de har nog krämat ur sig en del...

Vad ska jag ta mig till? Läge att slänga i lite kol mot korallgift? Vill inte öka väs, tror inte näringsnivåerna är boven riktigt....

Kemisk krigföring är mig veterligen ett problem mellan mjukkoraller och sps. Mängden gifter som frigörs i karet när två stenkoraller kommer åt varandra är försumbar. Med det sagt tillhör jag den skara akvarister som alltid har en mindre mängd aktivt kol i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:) Jag funderade lite på om förhållandet mellan nitrat och phosphat har skevat? Jag får väldigt lätt brun slämig alg med bubblor i jag kör kolkälla. och när jag mäter så är det väldigt ofta lite väl låg nitrat vs phosphat. Min lösning jag drar ner lite på kolkällan samt viftar bort slemalgerna som brukar vara ganska så lite sedan är det lugna gatan igen. en notis jag har lite trådalger och det ofta i dessa den bruna skiten blommar upp. Tänkte om det är något liknande? För kan ju skevat innan du mätte är min tanke.

Jag har inte heller värdens flås i karet ca 6000l/h karet är på 250 vatten som är i ca 160l jag har väldigt mycket sten i karet.

Hoppas innerligt att du får snurr på detta. Det är/har iaf varit väldigt fint vet ej hur det ser ut nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan väl säga att anemonsäkring medelst strumpbyxa inte var särskilt lyckat. Tror banne mog att aölt är ledaet nu utom euphyllia. Tom min sarcophyton var ihopdragen.

Nu är strumpbyxorna bort (hoppas anemonen håller sig i schack) och aktivt kol isatt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sammanfattnigsvis är man en notorisk klant. Man vet saker, men ändå gör man misstagen eller undviker att inse uppenbara ting.

Min hyperion har upöenbarligen gått i ett mode den inte borde kunna gå i, gud vet hur mycket den eldat på, men uppenbarligen mer än vad nya känsliga avroporafraggar klarat - i kombination med att ja ställt den för högt och centralt från början.

Resultat:

För mycket ljus är troligen skälettill att jad har problem med dinos, det börjar dock gå tillbaka lite.

En djuplevande, dyr, acrofragg är stendöd.

En annan fin blå kom i kontakt med en echibipora och ser allt hängigare ut, nu står den på botten i ena hörnet.

En fin guld/grön millepora har tappat vävnad i topparna och hår på foder hos ormet (som fö har en grymt fin burk nu)

Resten verkar komma igång nu... Kan det ha varit döende acros som dragit ned stämningen i karet.

Lessons learned:

- var försiktig med ljuset

- var försiktig med bya fraget map ljus

- köp inte dyra fraggar innan du lärt dig!!!

Nå lärpengar, synd på djuren, hoppas milleporan kommer igen iaf!

På måndag borde min doserpump samt 6095 dyka upp. Skall göra ett 25% vattenbyte samt damsuga botten pch stenar i morrn också....

Nu ska ja steka biff - tjing!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sammanfattnigsvis är man en notorisk klant. Man vet saker, men ändå gör man misstagen eller undviker att inse uppenbara ting.

Min hyperion har upöenbarligen gått i ett mode den inte borde kunna gå i, gud vet hur mycket den eldat på, men uppenbarligen mer än vad nya känsliga avroporafraggar klarat - i kombination med att ja ställt den för högt och centralt från början.

Resultat:

För mycket ljus är troligen skälettill att jad har problem med dinos, det börjar dock gå tillbaka lite.

En djuplevande, dyr, acrofragg är stendöd.

En annan fin blå kom i kontakt med en echibipora och ser allt hängigare ut, nu står den på botten i ena hörnet.

En fin guld/grön millepora har tappat vävnad i topparna och hår på foder hos ormet (som fö har en grymt fin burk nu)

Resten verkar komma igång nu... Kan det ha varit döende acros som dragit ned stämningen i karet.

Lessons learned:

- var försiktig med ljuset

- var försiktig med bya fraget map ljus

- köp inte dyra fraggar innan du lärt dig!!!

Nå lärpengar, synd på djuren, hoppas milleporan kommer igen iaf!

På måndag borde min doserpump samt 6095 dyka upp. Skall göra ett 25% vattenbyte samt damsuga botten pch stenar i morrn också....

Nu ska ja steka biff - tjing!

Tack :)

Alla är vi klantar i början, med erfarenhet så är man klant lite mindre ofta. Jag har grillat minst 1 acropora och blekt ett par till gränsen. Det är lurigt det där med ljuset, svårt att mäta sig till och lätt att tro att mer är bättre.

Nu när du får en doserpump så skall jag dela med mig av min största klantning hittils. Var nogrann med decimalerna. Var inte stressad när du gör förändringar. Som jag som ändrade från 10ml Ca till 8ml. Fast jag ändrade till 80ml. Sen åkte jag på fiskeresa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har du fått nys pumpen enu? Jag slängde i en som pumpar 12000L/ sedan har lite annan så som pump till uvc tror totalen ligger på runt 15000L/H Vilken skillnad. Uber svårt att ställa in så lpserna inte stogs sönder men efter det spserna gillart jag gillart massor med bös som jag hade lite små problem med innan är nu i filtret och avsköljt i handfatet.

Ser bra ut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6095an är i, stooor skillnad! Nu lägger sig böset inte lika mycket och dinos eller vd det nu var är i prkncip borta, det som dyker upp kan jag hålla efter med tandborste.

Doserpumpen också up an running, så snart har jag alla värden helt under kontroll med :)

Går åt rätt håll! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Ska väl posta här kanske.

Efter mycket problem med bla prick, bäringsnivåer etc så börjar jag nu få kontroll. Passade på att göra om svapen i och med mitt andra 50% vb inom loppet av två veckor. Nu kan jag plötsligt hitta placeringar för korallerna.

Har dessutom gjort pluggar (läs jätteplattor) :)

En fragghylla har kag slöjdat också

post-6894-1446893007253_thumb.jpg

En vacker dag ska kag ta fram systemkameran och ta vettiga bilder, kanske när jag är nöjd med looken....

post-6894-14468930072417_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...