Gå till innehåll

Roberts 250


Blåbert

Rekommenderade inlägg

  • Svar 162
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tjusigt.

Jag hade nog oxå satt pumpen längre upp så den blåser lite mer längs ytan.

Typ 10 cm under ytan (eller precis såpas långt ner så pumpen inte suger ner en virvel från ytan), kanske riktad liiite snett neråt, men ändå så det blir fart på ytvattnet.

Det är allt ytvatten man vill ha ner i ytavrinningen, det är på ytan det samlas äggviteämnen mm... och lite krusningar på ytan ger bättre gasutbyte i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Min retur sitter högt, men deb för mår inte riktigt att röra om allt ytvatten.

Är orolig att jag ubte för bågi cirkulation i de lägre regionerna om jag sätter min enda pump högt.

Läs på om redoxpotentialen så förstår du mer vad jag menar. Du behöver inte vara orolig då en streampump är otroligt effektiv med sitt breda flöde. Dessutom bör du ha minst två.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska skaffa föer, men vill helst ha styrbara och dtar mig för att köpa sånt som blir liggade sen.

En 6015 ska jag dock stötta med som jag kan ta ur för saltblandning.

Ska kolla upp redox, men innan, spelar det verkligen roll om vattnet krusas av suget eller trycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs på om redoxpotentialen så förstår du mer vad jag menar. Du behöver inte vara orolig då en streampump är otroligt effektiv med sitt breda flöde. Dessutom bör du ha minst två.

Hälsningar Kjelle

Jag lånar tråden lite. Jag är hyfsat påläst om redox men förstår ändå inte vad det har med streamerpumpens placering att göra. Kan du inte förklara? Eller om någon annan är sugen. redox/orp är verkligen inte det lättaste att förstå sig på inom den här hobbyn, iallafall inte för mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lånar tråden lite. Jag är hyfsat påläst om redox men förstår ändå inte vad det har med streamerpumpens placering att göra. Kan du inte förklara? Eller om någon annan är sugen. redox/orp är verkligen inte det lättaste att förstå sig på inom den här hobbyn, iallafall inte för mig!

Om du har en hög redoxpotential utgör ju inte mättnaden av syre några problem och nedbrytningsprocesserna fortgår normalt. Dessutom om akvarievattnet blir stillastående höjs också koldioxidhalten och pH kommer sjunka. Därför är det viktigt och ha en kraftig ytvattenrörelse (luftning) som hjälper till och hålla pH högt. Givetvis kan du ju utrusta akvariet med allehanda pumpar i olika nivåer fast missar du det grundläggande med detta så hjälper inte det. Ett annat sätt som hjälper till och höja redoxpotentialen är och tillföra ozon. Tillför du ozon direkt via skummaren får du också en högre verkningsgrad på den.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan fortfarande inte få ihop det med höjdläge på pumpen. min pump blåser snett uppåt, ganska mycket. siktar på en sten så att det bryts av, men jag har en tydlig rörelse på ytan. I extremfallet kan man ju blåsa rakt upp, då blir det en fontän!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan fortfarande inte få ihop det med höjdläge på pumpen. min pump blåser snett uppåt, ganska mycket. siktar på en sten så att det bryts av, men jag har en tydlig rörelse på ytan. I extremfallet kan man ju blåsa rakt upp, då blir det en fontän!

Om du sätter dina streampumpar långt in på varje kortsida och har dem c.a 7 cm till magnetens mitt från vattenytan. Sedan riktar du dem lite uppåt så mycket att det inte skvätter och centrerar dem mot frontrutans mittpunkt (ungefår). Skillnaden med cirkulationspumpar och streampumpar är ju den att streampumpen klarar och cirkulera bra även i de nedersta regionerna i akvariet även fast den sitter högt upp. En cirkulationspump ger ju också en viss effekt även om den inte på långt när är lika effektiv.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har i helgen fixat min retur. Slangen nöarade inte riktigt den skarpa krök sen måste ha så jag kapade den och satte dit en 90-graders pvc-böj.

Innan så var det väldigt svårt att justera in avrinningen, även med gate valve, men nu verkar det funka.

Se bytte jag 20 l vatten i samband med att jag damsög gruset på dinos. Men det ser lika illa ut igen.

Fick tips om att coral snow tiölsammans med zeobak kunde ha effekt, vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...