Gå till innehåll

Fundering kring mh


dominique

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har tankar på att skaffa mig en MH istället för mina T5 rör i mitt deltecakvarium. Anledningen är att jag vill ha en mycket bättre ljuseffekt. Vad har ni för erfarenheter som har bytt från T5 till metallhalogen, upplevde ni någon stor skilllnad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något jag funderat på är effekten.

Normalt är ju lysrör energisnålare. Dvs att man får ut mer ljus per W jämfört med vanlig lampa och har både lägre driftkostnad och mindre värmeutvekling vid samma lumin/lux eller vad det nu är man mäter i.

Hur är det om man jämför T5 och MH. Om man har 250 W MH eller 250 w lysrör. Blir det inte mer ljuseffekt av 250 W lysrör eller är halogenlampor verkligen lika effektiva?

Jag bör nog skaffa mer ljus i mitt kar och står då för två alternativ.

Alternativ 1. Byta ut min 250 W MH till 400 W eller 2*250 W. Eller komplettera med halogen spotlights (finns i annan tråd)

Alternativ 2. Behålla min 250 W och komplettera med fler lysrör.

Då är frågan hur många W lysrör motsvarar säg 100 W MH?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Per watt så har jag för mig att mh ger mera ljus. Om du vill ha mera ljus än din 250w MH så kan du ju skaffa dig en 250w natrium lampa(har förmig att de heter något sånt). De ger mera ljus per watt än vad metall halogen ger, dock så tror jag inte att det finns lamper med högre K än 6500.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Per watt så har jag för mig att mh ger mera ljus. Om du vill ha mera ljus än din 250w MH så kan du ju skaffa dig en 250w natrium lampa(har förmig att de heter något sånt). De ger mera ljus per watt än vad metall halogen ger, dock så tror jag inte att det finns lamper med högre K än 6500.

Intressant. 6500 skall tydligen vara bättre för korallerna enligt Stig och då bör 250 W 6500K redan från början ge mer för korallerna än 10000K. Och om då ljuseffekten även ökar så....

Någon som vet hur mycket mer ljus man får från natrium lampa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa bilar har ju MH- ljus men då är det bara tillåtet med 18w halvljus för att verkningsgaden är högre.

T5 har en aning högre verkningsgrad än MH men MH reflektorn är bättre.

Det betyder att för akvarier under ungefär 40 höjd så fungerar T5 bättre och är det över 60 högt ger MH mer ljus per watt.

Men man kan packa mer watt per kvadratmeter med MH om man har råd.

Att 6500k egentligen är bättre för korallerna är ju en sak, men vill vi inte att det skall vara snyggt också. Jag tror det är Wrang som flera gånger länkat till en sajt där man kan se bilder av samma kar med olika MH-lampor. Det är klart större skillnad mellan olika MH med i stort sett samma färgtemperatur än vad jag väntat mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är Wrang som flera gånger länkat till en sajt där man kan se bilder av samma kar med olika MH-lampor. Det är klart större skillnad mellan olika MH med i stort sett samma färgtemperatur än vad jag väntat mig.

Stämmer bra kolla in denna sida.

250watts Mh lampor som visar olika ljus

http://metricksystem.com/chris/250wcolour/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sist men inte minst är ljusutbytet, lampans verkningsgrad som mäts i Lumen per watt viktig. En vanlig 100 W glödlampa ger ungefär 14 lm/W medan ett normalt 30 W lysrör ger ca 95 lm/W. Lysröret på 30 W ger alltså mer än dubbelt så högt ljusflöde som glödlampan på 100 W. Det är en av anledningarna till att vanliga glödlampor är usla som ljuskällor för plantor och därmed kommer de inte att nämnas vidare. En annan jämförelse som kan göras är att det krävs ca 25 st 36 W lysrör för att nå samma ljusflöde som en 400 W Högtrycksnatrium lampa.

En 250 W MH lampa ger 88 lm/W medan motsvarande Högtrycksnatrium ger 114 lm/W

Denna information hittade jag av en slump på en sida om orchide odling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa bilar har ju MH- ljus men då är det bara tillåtet med 18w halvljus för att verkningsgaden är högre.

T5 har en aning högre verkningsgrad än MH men MH reflektorn är bättre.

Det betyder att för akvarier under ungefär 40 höjd så fungerar T5 bättre och är det över 60 högt ger MH mer ljus per watt.

Men man kan packa mer watt per kvadratmeter med MH om man har råd.

Att 6500k egentligen är bättre för korallerna är ju en sak, men vill vi inte att det skall vara snyggt också. Jag tror det är Wrang som flera gånger länkat till en sajt där man kan se bilder av samma kar med olika MH-lampor. Det är klart större skillnad mellan olika MH med i stort sett samma färgtemperatur än vad jag väntat mig.

Man kan ju komplettera med blåa T5 typ osram 67.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sist men inte minst är ljusutbytet, lampans verkningsgrad som mäts i Lumen per watt viktig. En vanlig 100 W glödlampa ger ungefär 14 lm/W medan ett normalt 30 W lysrör ger ca 95 lm/W. Lysröret på 30 W ger alltså mer än dubbelt så högt ljusflöde som glödlampan på 100 W. Det är en av anledningarna till att vanliga glödlampor är usla som ljuskällor för plantor och därmed kommer de inte att nämnas vidare. En annan jämförelse som kan göras är att det krävs ca 25 st 36 W lysrör för att nå samma ljusflöde som en 400 W Högtrycksnatrium lampa.

En 250 W MH lampa ger 88 lm/W medan motsvarande Högtrycksnatrium ger 114 lm/W

Denna information hittade jag av en slump på en sida om orchide odling.

M a o skulle 250 W Högtrycksnatrium motsvara 324 W MH. Tara man då 6500K så tycker korallerna bättre om det vilket gör att man får mer ut av lampan. Och om man kompletterar med blåa T5 så får man "snyggare" ljus vilket gör att man på det viset kan ha mindre watt än om man skulle ha MH me lite högre Kelvin? Säg tex en 250 W på 10000K och en 250W på 13.000 k eller en 400W på 10000K som är de alternativen jag tittar på.

Är resonemanget rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det ju så att lumen är beräkat efter hur ljust vi människor tycker att det blir. För växter som arbetar med klorofyll i stället för stavar och tappar i ögat gäller PAR-värdet.

Och det är helt klart att högtrycksnatrium har det högsta PAR-värdet. Men ljuset är så fult att jag tror ingen försökt.

Dessutom finns en annan aspekt som vi inte tagit med här. Solbränna. Vi vet ju alla att damerna blir brunare av att ligga i solen medan vi snorklar eller dyker och kollar det viktiga här i världen. Och så är det med koraller också - många sorter blir ju snyggare i mer ljus.

(Men de växer antagligen långsammare då eftersom de använder en hel del av den energi de tar upp till att skydda sig mot för starkt ljus).

Tar man lampor med 6500k + actiniclysrör drar ju rören ström som inte kommer korallväxten tillgodo i någon högre grad. Det kan ju vara en kompromiss att ta MH med högre färgtemperatur och några watt eller timmar till. Det här är ju något vi aldrig kommer att bli eniga om och jag tycker det är skitskoj. Vissa koraller växer bra under det ena ljuset och får en bättre färg under ett annat ljus och andra tvärtom. Så jämför man fram och tillbaka så att man glömmer vattenvärden, cirkulation och temperatur som antagligen är lika viktiga.

Mitt exempel är skumningsgraden (mängden lösta organiska ämnen kvar i vattnet) som ändrar färg och form på knappar och skivanemoner på ett par veckor.

Men tyvärr finns inget bra test på detta ännu.

Här finns det mycket kvar att lära och vad jag begriper finns det bara ett sätt: Att skriva och läsa av andras erfarenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...