Gå till innehåll

Dags för ett till! - 120 l


MartinForsström

Rekommenderade inlägg

  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag köpte från www.dx.com kinagrejer med andra ord. Nu är ju jag en riktig klåpare på elektronik så jag ska ju inte gå i god för kvalitet och sådant men jag tycker att det ser väldigt bra ut när det lyser över karet i alla fall så jag har förtröstan. Som sagt så märkte jag en radikal förändring i tillväxten hos kiselalgerna i alla fall när jag drog igång det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Här händer det lite grejer. Första vattenbytet utfört. 25 liter tog jag. Jag tänkte att det var onödigt att snåla. Jag har börjat på en häftig röd macroalg på en av stenarna. Det ser ut som en bunt små röda hjärtan på stenen, riktigt häftig. Jag har slängt i en sten med lite snygga skivor på också och de lyser upp fint tycker jag. Nu stundar det akvarieflytt fast jag hade tänkt mig att bli kvar här i Uppsala till efter sommaren. Det verkar som att karet får ut och resa redan i mars eller så. Lite tråkigt att röra runt i ett så nytt kar men jag orkar nog inte veckopendla till Studsvik hur länge som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske en sån här? http://www.horta.uac.pt/species/algae/Rhodymenia_pseudopalmata/Rhodymenia_pseudopalmata.htm (om det är en sån får du skicka mig ett hörn när jag får igång mitt kar som tack ;))

Pendla är ett fruktansvärt ofog. tar så mycket tid från annat. Lika bar att flytta akvariet innan det hunnit vänja sig alltför mycketvid en stabil tillvaro... dvs. innan du hunnit fylla det till bredden med saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det här karet blivit ensamt. Stora karet åkte till sin nya ägare igårkväll. Lite tomt måste man ju säga att det blev men jag är sjukt glad över att slippa flytta det stora ket femton mil.

Tack så mycket Martin för en smidig affär och flytt! Nu står karet uppställt i vardagsrummet, vattennivåer och flöden verkar stabiliserat sig ungefär som jag vill. Skummaren blev ursliten för en rengöring deluxe tidigare idag och verkar nu skumma vettigt. I övrigt ser det mesta ut att må bra, Watchman'en har jag dock knappt sett till än, han är lite hemlig. Dessutom bestämde sig den ena BTA'n att dela på sig i tre delar i natt och har nu börjat vandra iväg. Huruvida detta är bra eller dåligt vet jag inte, tips från coachen mottages tacksamt ;-)

Nu ska jag inte stjäla din tråd mer, men ville bara meddela att det gått bra. Egen tråd kommer nog vad det lider.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag bytt 25 liter vatten. Jag tänkte sikta på att göra ett sånt byte i veckan. Så småningom skall jag också skaffa en skummare men det får vänta tills efter flytten. Nån som har bra tips på skummare till lido?

Hej Martin,

Kul att läsa din tråd då jag själv är nybliven saltvattensakvarist och likt dig även har ett Lido. Gillar din hemmabyggda LED-belysning, händigt! :smiley20:

Ang. skummare - vad jag förstår kör du utan sump och är således ute efter någon form av påhängsskummare? Jag har själv inköpt en modell som heter AquaC Remora S. Finns även en mindre modell som heter Nano, vilket även den bör fungera. Jag är som sagt en nybörjare och har inga andra skummare att jämföra med men efter att ha kört den en vecka kan jag väl säga att den känns effektiv och relativt tyst. Ett alternativ är väl Deltec MCE600 vilket verkar vara en populär påhängsskummare till Lidot. Förstår det dock som att denna kan föra lite oväsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Kul att man lyckas producera något läsvärt i alla fall. =) Jag är själv rätt nöjd med min belysning men jag skulle nog egentligen vilja brassa på med lite mer.

Jag kör också sumplöst men jag tror att jag så småningom kommer att skaffa sump. Men ditt tips verkar ju intressant ändå. Jag hade till mitt 300 liters (numera Mattes 300 liters) en MC 500 och av nån anledning hade de valt att montera en skördetröska i den istället för en pump och då jag antar att mce600 kan producera liknande ljudnivåer så är all tips roliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Här tuffar det på. Skivorna växer som ogräs men annars händer inte så mycket. Flytten går om en vecka så det har inte känts aktuellt att utveckla så mycket. Jag bytte salt till tropic marin bio actif och satfläsk vilken skillnad det blev. Alla fulalger försvann på en vecka och korallerna började växa bättre. Nån annan som har liknande erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...