Gå till innehåll

1100L Rumsavdelare


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

  • Svar 432
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Köpte cyanoclean och zeospur2

Har fått antingen brun cyano eller dinos på sanden så tänkte prova cyanoclean 20dr dagligen i nån vecka.

Prova även zeospur2 doserade igår 4 ml lite under halva dosen för mitt kar. För att prova lågt o öka vid var dosering

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Naturligt vis hade ena balling dunkens slang satt igen på calsiumet. Så va nere på 320 allt ser ut att må bra förutom min montipora rainbow som bara är blå och dom gröna polyperna är inne 24/7 och överlag lite sämmre polyp expansion.

Ska tillsätta totalt 300g calsiumclorid nu under några dar för att nå 420.

Höjer med 10 på morgon och 10 på kvällen.

Min grenväxande mintipora superman har även den ingen polypexpansion som min rainbow. Varigt dåligt på dessa 2 hela tiden tycker jag kanske beror på något annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du bild på den grenväxande superman? Låter som en häftig korall :)

Tråkigt och typiskt med ballingen och slangen. Ta det försiktigt med höjningen igen bara, men 10ppm morgon/kväll låter bra. Har läst att 20ppm är max vad man ska höja calcium per dag så uppdelat blir det nog inga problem :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har även laggt i lite fosfat remover i strumpa för att få ner fosfaten så zeoviten kan funka fullt ut när den komm7gt ner ska det bort.

Zeospur andra dos körde jag 6ml hände inget så kommer inte dosera föräns jag har fått ner po4.

Dock blev kanten grön på mina watermelon när jag doserat detta.

Mina rasta knappar växer på bra ska bli trevligt när dom växt till sig ordentligt så man får en maffig kolloni.

Dyra små rackare.

Har även 4 polyper av en annan orange/grön mindre knapp som personligen jag tycker är snyggare än rastan.

Grymma priser för så små saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den heter inte superman utan något annat hittar inte namnet men här är en liten bild.

Dock sämre polyp expansion nu. Ska göra ett 200l vattenbyte.

Tar en stor hink med blandat salt och kör en pump i o ut genom spannen o karet så slipper jag stanna systemet blir liten % nytt vatten som slängs men blir smidigare.

post-4956-14468933470214_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tyckt mina pocciloporor o milliporor sett ledsna ut från och till i 2 år. Kan ha hittat bovarna nu fårr ut 2 st håriga krabbor ena satt och friserade min stora blå millipora och ena min gröna luddiga sps. Ute är dom nu iallafall. Sjukt man ser detta först efter över 1-2 år

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite uppdatering.

Hittade fel på min skummare då jag tyckt den skummat dåligt sedan start. Där va gjutskägg i pumpen på enda delen där vattnet sugs in så skrapa bort 1-2mm. Första dygnet skumma den ur en hel kopp på som ivanliga fall aldrig blev full utan det satt sig som en kaka i stigar röret.

Sanden blir vitate o vitare tycker jag nu.

Kör "bara"

ZeoBak

Biomate

Zeozym

Amino

Iron

Jod

Vad triggar rosa koraller tex rosa millipora?

Funderar på phols extra då vissa koraller ser lite bleka ut tex red planet.

Lite värden som inte stämmer

Kh 6.7

Ca 400

Mg 1230

K+ 450

Po4 0.05

Nitrat 2

Dags att överväga ca reaktor då jag doserar 300ml balling om dagen. Och möjligen få med lite extra godis genom korallkrossen.

Funderar på att bygga en kopia på grotech hcr 110. Eller köpa en får se vad som blir av. Grön på ca reaktor men känns som väldigt enkelt att sköta och mindre jobb än att blanda dunkar stup i kvarten. Och blir nog även billigare i slutändan.

1 sps har dött 1 sort jag ALDRIG klarat hålla av någon anledning. http://www.reeflex.net/tiere/603_Acropora_suharsonoi.htm

Växer på i 2 månader fast blir Blir mörk sedan ramlar vävnaden av och den blir vit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdatering.

Hittade fel på min skummare då jag tyckt den skummat dåligt sedan start. Där va gjutskägg i pumpen på enda delen där vattnet sugs in så skrapa bort 1-2mm. Första dygnet skumma den ur en hel kopp på som ivanliga fall aldrig blev full utan det satt sig som en kaka i stigar röret.

Sanden blir vitate o vitare tycker jag nu.

Kör "bara"

ZeoBak

Biomate

Zeozym

Amino

Iron

Jod

Vad triggar rosa koraller tex rosa millipora?

Funderar på phols extra då vissa koraller ser lite bleka ut tex red planet.

Lite värden som inte stämmer

Kh 6.7

Ca 400

Mg 1230

K+ 450

Po4 0.05

Nitrat 2

Dags att överväga ca reaktor då jag doserar 300ml balling om dagen. Och möjligen få med lite extra godis genom korallkrossen.

Funderar på att bygga en kopia på grotech hcr 110. Eller köpa en får se vad som blir av. Grön på ca reaktor men känns som väldigt enkelt att sköta och mindre jobb än att blanda dunkar stup i kvarten. Och blir nog även billigare i slutändan.

1 sps har dött 1 sort jag ALDRIG klarat hålla av någon anledning. http://www.reeflex.net/tiere/603_Acropora_suharsonoi.htm

Växer på i 2 månader fast blir Blir mörk sedan ramlar vävnaden av och den blir vit.

ang. din dosering av Ca, har du dubbelkollat din salthalt mot referensvätska och 25grader? (jag hade 1.023, när jag trodde jag hade 1.025 pga temp och ej kalibrerad reflektorer)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...