Gå till innehåll

Behöver hjälp från någon som vet


MonicaOB

Rekommenderade inlägg

Har ett RSM 250 och har skaffat en JAD L-075 kylare.

Undrar om kylaren har inbyggd pump eller jag skall koppla den till den ena pumpen.

Jag har fästet med slangkopplingarna och vet var det ska sitta :)

OM inte kylaren har pump måste ju slangen från OUT kopplas till pumpen men var fasen ska IN-slangen vara?

Stickas ner löst i samma fack?

Tacksam för svar från någon som vet

Vill dock inte ha spekulationer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har en in och en ut, mao 2 kopplingar.

MEN finns det inbyggd pump eller inte?

Om det inte finns så säger instruktionerna för RSM att man skall koppla utflödet på pumpen till höger.

Kolla detta

sidan 39-40 i manualen

Du behöver en extern pump från sumpen till IN på kylaren, sedan en slang från OUT till sumpen (alt direkt till akvariet) Står det inte IN/OUT på ovansidan av din? Jag har en själv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo visst så länge är jag med... IN-OUT men det står att man kan koppla OUT till den pump som redan finns men var ska jag lägga IN-slangen?

I samma fack som pumpen finns eller? kolla här sidan 39-40 i manualen på denna sida

http://www.marineandreef.com/v/vspfiles/pdf/MAX%20250%20%20User%20Manual_GB.pdf

hyperlänk-knappen funkar inte så klipp och klistra, tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo visst så länge är jag med... IN-OUT men det står att man kan koppla OUT till den pump som redan finns men var ska jag lägga IN-slangen?

I samma fack som pumpen finns eller? kolla här sidan 39-40 i manualen på denna sida

http://www.marineandreef.com/v/vspfiles/pdf/MAX%20250%20%20User%20Manual_GB.pdf

hyperlänk-knappen funkar inte så klipp och klistra, tack!

Ok. Kollade lite snabbt på de sidorna... verkar vara någon specialare med kopplingar klara på rsm 250. Jag har själv aldrig hanterat något sådant plugandplay akvarium så har lite svårt att säga något om det tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte riktigt här.

Du har ett RSM 250 och kylaren, kylaren har in och utgång. Dessa ska kopplas upp till ditt RSM akvarium, du har även kopplingar där uppe på akvariet som det står om i RSM manualen?(figur 37 sida 40).

Då kopplar du slangar från kylaren upp till kopplingarna på akvariet. På akvariet insida så kopplar du sedan på ytterligare två slangar som går ner under vattnet, på en av dessa slangar får du koppla på en pump som skickar vatten genom kylaren. Jag rekommenderar om du kan att du kopplar en pump på slangen ut från kylaren, dvs en som suger vatten genom kylaren istället för en som trycker vatten genom kylaren. Men det beror på vad du har för pump, en del pumpar har inte slanganslutning på sugsidan. I så fall får du sätta pumpens utlopp på "in" slangen till kylaren.

Har du inga av kopplingarna till kylaren manualen pratar om så dra bara slangarna och pumpen på ena slangen till sista delen i din interna sump, du vill ha kylaren efter all filtrering så att minimalt med bös åker ner i kylaren för det är nog mycket tråkigt att göra rent en kylare :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, ingen pump som ska suga upp vatten, det är nog ingen bra ide eftersom det lätt bildas luftfickor i systemet.

Pumpen ska trycka vattnet från akvariet , genom kylaren och upp igen.

Tänk på att det sällan är en bra ide att placera kylare i ett slutet skåp - mesta effekten går då för att kylaren ska kyla sig själv (den utvecklar mycket värme)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red sea själva rekommenderar ju att du skaffar en ny separat pump dedikerad åt kylaren.

Om du ska använda den nuvarande pumpen får du dra om en del. Den pumpar ut vattnet till akvariet igen. Då får du koppla loss pumpen, sätta den så att den pumpar vatten till kylaren, sedan får du koppla kylarens utgående vattenledning så att den pumpar tillbaka vattnet till akvariet igen. Det är en fulkoppling, hur lätt det är att göra vet jag inte då jag inte pillat ibak på ett RSM 250 men det borde gå. Men det kommer nog sänka flödet genom din sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...