Gå till innehåll

Akvariemål för 2013?


petnym

Rekommenderade inlägg

Såhär vid nyår brukar det vara kul att sammanfatta året som gått och planera för det kommande året. Jag postade en sådan här tråd förförra året och en del har givetvis uppnåtts annat inte...

Det vore kul att återigen få höra vad ni andra har för akvaristiska ambitioner och mål för detta år. Så...

Vad har ni för ambitioner och mål med ert akvarium under 2013?

Mina egna mål och ambitioner för akvarieåret 2013 är ganska blygsamma då vi numera har två små barn (båda under två år gamla)

* Att hålla i gång akvariet trots minskad tillgång till tid och pengar. Dvs undvika att behöva lägga ned.

* Utföra fler vattenbyten än under 2012.

* Upprätthålla låga näringsvärden så att startsträckan för att återgå från FOWLR till revtank blir kort när det är dags för det steget att återinföra koraller (helst SPS) någon gång i framtiden.

* Ge utlopp för mitt teknikintresse och bygga en egen akvariekontroller (baserad på en kraftfull ARM-processor). Detta är lite motsägelsefullt till första punkten, men är ett långtidsprojekt som påbörjades för någon månad sedan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina mål för året är att göra en omstart, detta kommer innebära att ner riva mitt nuvarande kar, karantänföra och förebyggande medicinera all min nuvarande fisk så att jag vet att all fisk i karet är fritt ifrån parasiter, karantänföra även alla koraller för att säkerställa att inga glasrosor följer med...

Omstarten kommer att ske med död sten (gammal LS som klorinbadats och doppats i syra!!), bakteriekulturer och några stycken levande sten ifrån bekantas etablerade kar utan problem med glasrosor eller annat otrevligt... Bitarna med levande sten kommer ändå att karantänföras utan fisk den med, för att svälta ut eventuella fiskparasiter (speciellt prick) och säkerställa att inget oönskat följer med...

Återuppbyggnaden av karet kommer bero lite på jobbläget och ekonomin under våren, jag hoppas innerligen att jag kan köpa ett större kar att starta upp men det får vi ta då..

Målet är att i slutet av 2013 ha ett välmående kar utan ovälkomna "party crashers" med friska och feta fiskar och koraller i underbara färger. Så det kommer bli ett tufft akvarieår, med massa saker man önskar man slapp göra, men som måste göras för att man slarvade med karantänföring och fick tag i dålig levande sten... Men ser fram emot att komma tillbaks och igen få ett kar som är lustfyllt igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt främsta mål blir att försöka rädda mitt kars forna stolthet, min gröna Trachyphyllia som har tappat vävnad och "plufsighet". Nu är den ca 1/3-4 del av vad den var =(

när mina blir trachphyllias blir kinkiga så brukar jag placera dem i en avsågad petflaska (ta "trattdelen") och mata dem... då blir de genast mycket piggare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...