Gå till innehåll

Mask!!!


Speedster

Rekommenderade inlägg

Har precis startat upp mitt saltvattensakvarium för ca 6 veckor sen. Ls las i för ca 3 veckor sen. Och sedan dess har det börjat kräla en massa maskar (röda och svarta) antar att dessa är borstmaskar?

Men idag så tittade det ut en grå mask 4-5 mm tjock, kan inte säga hur lång den var då den bara tittade ut en cm ungefär.

Vad kan det vara för något? Bra dåligt? Bilderna är inte de bästa tyvärr :(

Tacksam för svar.

mask.JPG

maskst%f6rrebild.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag släckte lyset nu och lös med minlampan så var den ute en 3-4 centimeter ur hålan och den är grålurvig med blå "självlysande" kropp.

Det enda jag har i karet är en nyinköpt sacraphyton som ser ut att må bra och även en knapp och stjärnpolyp än så länge.

Och nu då också en jättemask som säkert bara vill äta upp min nya sacraphyton :smiley17:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut som fireworms. Det fins ingen anldning till oro så länge du har ett begränsat antal. Dom kan i sällsyntafall bli ganska stora. >40cm. Börjar du att få väldigt många kan det vara ide att rensa ut bland dom. Var lite försiktig när du tar i dom för det fins en anledning till att dom heter fireworms, borsten på benen kan ge klåda.

Det fins lite gamla trårdar att läsa på ämnet.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=3966&highlight=%2Afireworm%2A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att de maskar som ger sig på koraller är ganska små och väldigt ovanliga i hobbyn (tror de främst kommer från karibien). Maskarna gör mycket nytta, de rensar din LS från detrius och annat överskott. De gräver runt i sanden och producerar ägg/mjölke som äts av korallerna.

När de blir alltför stora tror jag det finns det en risk att de bestämmer sig för att klättra på näringskedjan. Finns väl på att riktigt stora exemplar har börjat äta fiskar och andra invånare? Har själv märkt att antalet maskar minskar naturligt efter ett tag. Mina putsarräkor äter tyvärr dessa maskar och ev min pincett.

Tror detta djur är ett av de mest missförstådda inom hobbyn, titta bara på hur mycket maskar det finns per m2 på havsbottnen.

Är det någon här som har bevis på att deras maskar har ätit koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...