Gå till innehåll

Hur mycket dentonitlera skall man hälla i egentiligen


jacs

Rekommenderade inlägg

Mina percula ligger huller om buller när dem sover i korallen man tror nästan dem är döda. En sak jag mästk är att dem blir extremt paralyserade när karet tänds ser halvdöda ut. Så att den har slagsida behöver inte betyda att något är jätte fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Observera att vad ni än har läst så är nitrit inte lika farligt i salt som sött. Jag tycker det är lite dumt att skriva att det inte finns ngt levande som tål nitrit. Vad gäller nitrit så blockeras upptaget hos gälandande individer av kloridjoner i låg koncentration (ca 50 ppm/l) Vårt saltvatten har en koncentration på ca 19 900 mg/l.

Sedan skall du inte använda Seras nitritmätare - den är inte riktigt tillförlitlig i salt vad jag märkt. Det stämmer att när nitrifikationen väl sparkat igång så brukar nitrit inte vara ett problem. Att du fått 2 nitritspikar på 3 veckor tyder snarare på otillförlitliga mätningar

Nitrivec är inte lera utan levande bakterier. Och därför heller inte ngt kemiskt medel. Använd dina 20 ml/dag och 100 liter. Mata inte så länge du har nitrit. Nitratvärdet får du högt pga av att nitrit påverkar mätningen. Seras nitratmätare till salt - frågsam (men det är jag till alla nitratmätare). Är du säker på att dina eremiter är döda, ibland verkar det så när de ömsar.

MVH Lasse

Dumt o Dumt........Lasse du vet mycket väl att det inte är bra för någe levande med för mycket nitrit i akvariet,(du som e halvt kemist o allt) Lika bra att inte chansa med levande. Om "Jacs" inte vet så e de väl lika bra att man berättar,alla ha vi varit nybörjare även du min käre vän. Börjar man exprimentera för mycket och tänja på de som funkar så brukar de alltid sluta väldigt illa,och det vil vi väl inte??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående att Clownen simmar snett:

Alla min fiskar (clowner kanske värst, kan ligga helt på sidan) vänder ryggen mer eller mindre mot frontrutan när dagsljus eller ljus i rummet kommer in där utan att akvarietsbylsning har tänt.

Eftersom akvariet är inbyggt så kommer ljuset verkligen bara in genom fronrutan innan akvarieljuset tänder så det är väldigt tydligt.

Det verkar lite som om det håll som ljuset kommer från tolkas av fiskarna som att det borde vara uppåt.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Idag så var nitriten nere igen så det är nog sera testet som inte e bra. Sedan att clownen simmar snett var helt nytt för mig då den bara gjort detta när nitriten varit hög.

Tack för all input ni har gett mig och det skall inte komma något mera levande i om det inte behövs eremiter av någon konstig anledning.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte lyckats fundera ut varför man har bentonit i saltvatten så någon kanske är sugen på att berätta?

Jag läste här i forumet i gamla inlägg där det snackades om bentonitlera och zeolit vilket det var.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leror fungerar som jonbytare. Inte så effektivt som syntetiska jonbytare men de fungerar. Det är därför det växer så bra i jord med en "lagom" lerhalt.

Det betyder att en lera som man slammar upp i vatten kan ta upp en hel del ämnen. Och att den flockar med andra ämnen. Man använder bentonit i vintillverkning för att fälla ut jästceller efter jäsningen och äggviteämnen. I Plantskolenäringen tillsätter man lera till torv i krukorna för att leran håller näring och torven fukt. Haken är att alla de ämnen som bentonit binder och fäller ut inte är hårt bundna så de avges sakta till vattnet igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...