Gå till innehåll

Tunze Wavebox


Jocke

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Räcker det att bara köra med en tunze wavebox + ca 3500liter från sumpen som cirkulation i ett 400 liters kar.

Är det någon här som kör med en Tunze wavebox?.

Berätta gärna vad du tycker om den?.

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Tunze Wavebox 6212

The Tunze Wavebox is a wave generator for aquariums from 200 to 1200 liters(52 to 517 gallons). It is especially suitable for reef biotopes as it generates an osciallating current. The current correspnds exactly to the wave structure and water movement in a reef top zones. The Tunze Wavebox 6212 applies this oscillating principle through the Wave Contoller 6091, which uses the intrinsic resonance of the tank. A very low power consumption generates ideal water movement in all areas of the aquarium, even the smallest section behind a decoration benifits from the wash. "

Vad jag förstår räcker det alldeles säkert och blir över till 400L men vänta gärna på svar eller skicka pm till de som har erfarenhet av produkten. Beror mycket på hur man ställer in vågorna också.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nog tycker jag att vattenrörelsen påverkas markant av de filmer jag har sett där folk har använt sig av en Wavebox. Har du någon länk där det framgår att det på intet sätt påverkar cirkulationen?

Trodde vågor var naturens naturliga cirkulation på grunt vatten men, men. Har själv simmat över ett rev när en kraftig våg slår in. Då är det mer än detrius som rörs runt (vilket ärret på mitt knä kan intyga :) ). Ok kanske en barnslig jämförelse men man tycker ju att detta även till viss del även borde stämma när samma fenomen simuleras i ett akvarium.

Därmed inte sagt att man enbart ska köra med en wavebox men visst tusan måste väl en massiv förflyttingen av vattenmassan även påverka cirkulationen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orkade inte leta upp så noga om det men det har skrivits en del om det på RC, här är ett par trådar som ex:

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=604709

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=556494

Som det står i trådarna så är Waveboxen bra för att hålla sediment flytande och få bort döda områden men ersätter inte vanlig cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är kanske en definitionsfråga där cirkulation och vattenrörelse inte stämmer helt överens. Men visst skapar en vattenrörelse som en våg en effekt där bla detrius förflyttas och vattnet syresätts vilket är samma som cirkulationspumpar?

Båda fenomenen finns på reven, vågor på grunt vatten och starka strömmar där revet blir djupare (ofta väldigt starkt vid revkanten). Så det är säkert sant att en wavebox inte per definition påverkar cirkulationen (havsströmmen) men visst påverkar det rörelsen i vattnet, syresätter vattnet och effektivt förflyttar skräp i hörn där det skulle vara svårt att komma åt med en cirkulationspump.

Därför tror jag att effekten av en wavebox är mer än bara att skapa en vacker effekt och att den sammanlagda effekten med våg + ström är större än med enbart ström (dvs att Jocke inte behöver lika mycket cirkulation som om han inte hade haft någon wavebox).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...