Gå till innehåll

Aquacare 1000V skummare


Jocke

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Någon som vet vart jag kan få tag på en instruktionsbok till den här skummaren?.

Någon som har en sån, och som kan ge mej några råd och tips på hur man ställer in den för bästa resultat.

Fick den att fylla hela skummar koppen med vatten efter en stund,först skummaden helt ok med ca 5cm kvar upp till koppen sen så blev det vatten fyllt i koppen vad görde jag för fel.

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1, Stäng luftkranen

2, Stäng vattentillförseln

3, Skruva av skummarkoppen

4, Öppna vattentillförseln såpass mycket så att vattennivån "nästan" flödar över kanten på reaktionskammarens fläns/gängor

5, Skruva på koppen igen

6, öppna luftventilen såpass att det bildas bubblor som når ner nästan till botten på reaktionsröret, runt 30% öppning ungefär i mitt fall..

Sen är det bara att vänta, kan ta några dagar upp till ett par veckor tills dess att den skummar bra. Det är ingen idé att dra på med för mycket luft, skummet blir tunt och man riskerar att fylla koppen o svämma över den.

Så har jag gjort o den skummar svart o tjockt.

Här är en länk till manualen: http://www.aquacare.de/download/anleit/b-acfv3.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten aspekt. Hade all väldens problem med att ställa in skummaren så att den skummade tjockt fast färgat skum. Ständigt fylldes skummarkoppen med vatten. Skickade en fråga angående detta till AquaCare i Tyskland. Svaret som jag fick var att jag skulle strypa vatten genomströmningen så att nivån i skummaren, med avstängd luft tillförsel, precis når upp till den grå gängningen. Man skall nästan se vattenytan från sidan av skummaren. Med luft skall vatten nivån vara halvvägs upp på den gråa gängningen. Det största misstaget man kunde göra var att forcera för mycket vatten genom skummaren. Detta leder enligt AquaCare bara till att det blir för mycket oro i översta delen av skummare så produktionen av skum blir störd och att skummaren fungerar dåligt då. Om jag inte kommer ihåg fel så står detta också i manualen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Vill kasta in en fråga eftersom vi pratat 1000V, jag har aldrig riktigt tänkt på inställningen med min för den har fungerat hyggligt. Nu tänkte jag kolla inställningen enligt Gmert´s instruktioner och kunde konstatera att min vattennivå (med luften avstängd) åkte upp o ner så länge jag hade returen (som jag alltid haft) under vattenyten, först när jag lät vattnet flöda fritt ovan vattenytan i sumpen så stabiliserades vattennivån o den gick att ställa in lite mer precist. MEN nu skvalar ju det en hel del... hur gör ni? släpper ni ovan vattenytan eller har ni fixat nån smart ljudfälla för returvattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dra fast en kapad matplastpåse typ 1 liter runt utloppsröret. Använd en sånn där plast stripe att låsa fast den med. Det räcker att den slutar 2-3 cm under vattenytan. När vattnet rinner ut ur röret och genom påsen dras den ihop och du slipper plasket.

Det funkar även att sätta på returröret från akvariet till sumpen om det plaskar mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja så fort jag vrider på vattnet så börjar den snurra tills den tillslut välter å åker funt mot kanterna kan inte hitta nåt sätt att få fast den heller det är ju inte någon typ av bajonettfattning i botten utan bara ett rakt rör med en kant. Segt å stå med detta sent men men

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte bra, men prova att linda ett par varv med gängtape på röret i botten (eller på det som ska stickas ner om det ser ut så i botten) och tryck ner det andra röret med en skruvrörelse så kommer det att sitta kvar och samtidigt gå att demontera vid regöring. Ha lagom med tape så kommer det att fungera. Låt oss höra om resultatet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hänger på tråden med en fråga, kan man ha en 1000v i vilket vattendjup som helst? Funderar på hur min sump ska se ut, tänkte ha skummaren i första facket, runt 25cm tänkte jag ha, men kan man ha den i så djupt som runt 30-35cm eller strular man till nivån i skummaren då? Hur högt vatten har ni era i?

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...