Gå till innehåll

Wet/dry filter funderingar


Guest

Rekommenderade inlägg

Jag har ett lite störade problem en palett kirurg som får återkommande prick + någon enstaka mörkare parasit.

Jag funderar på om det är mitt filter som är boven. Har ett Wet/dry ytavrinning som runner över ca 10cm småbitar Ls efter det är det biobollar ca 10cm och på slutet kuber grovfiltermatta, LS och lite av biobollarna är övervattnet.

Efter detta har jag mitt UVC.

Alla värden är bra inga höga nitrat värden eller phosphat.

Jag funderar på att ta bort filtret men vad ska man ha istället? Ingen sump i detta kar.

Likaså förbaskat så får den lilla kirurgen prick det är en liten på ca 5-7cm. prickarna försvinner sedan efter några dagar kommer dem igen så håller det på. pigg och äter massor gör den. Kan detta ha med filtret att göra?

Tipps är mycket välkommet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det är filtret som är boven - om det nu finns en bov. IOFS kan man tänka sig att några parasiter cystar sig i flitret men det skulle i så fall vara ganska perfekt eftersom du har ditt UVC efter filtret - då får du effektivt död på de frisimmande larverna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är så jag tänkt med att ha UVC efter filtret. Jag får så rent vatten som möjligt in i UVC och om parasiter kläcks där så borde det åka rakavägen in i uvc och poff så dog dom. Har köpt ett nytt rör till UVC vart ett 45W Drivern tll denna UVC klarar 100W men känns lite overkill. Pumpen som drar detta är på 3000L/H skulle tippa på att det blir 2000L/H ium stigningen tillbaka i karet.

Ang den filter metoden jag kör är den bra eller ska man man ta väck det och byta media. Som det är nu har jag klart vatten och vattenyta. Vill ju inte få proteinhinnan åka rakt igenom.

När ska man medicinera hur länge skall man vänta ut detta kommer det ge sig av sig själv. Det är inte jätte mycket prickar men ium att fisken är liten ser det mycket ut med 10 prickar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Prickarna gav sig inte en prick kvar efter en putsarfisk anlände :)

Tänkte åter igen mitt kar fungerar ju väldigt bra med detta filter man får göra rent filtermattan efter några månader.

Man läser ju titt som tätt att filter ska man inte ha dessa är skitsamlare. Vad ska man annars ha filter till om dem ej ska samla på sig skit?

Varför skulle detta vara dåligt?

Avföring matrester osv bryts ju ner hur man en vrider och vänder på detta vart tar slagget vägen om man inte har något filter så måste det ju vara antingen i sanden eller ls ligga och gosa. Vad är det då som är så dåligt att ha nebrytningen i ett filter istället för att ha hela karet med samma skit som samlar sig i filtret som man vid rengöring av filtret får bort från karet?

Man läser på många ställen att filter är nitratfällor är det någon som funderat eller vet hur mycket nitrat phosphat som kommer ut ur filtret? I filtret där ska ju skiten vara för att sedan skölja ur och förflyttas från karet.

Vad är skillnaden mellan sött och salt när det gäller just filter? Man har ju en massa ls som ska agera filter + skummare. Borde då inte ls bli mättat med åren?

Mitt svar är nej då en massa små djur rensar stenen samt bakterier.

Har man en skummare i anslutning till ett filter så borde ju den ta upp det inte filtret gör.

Så man jag har det med en del som är över ytan så blir det ju en himla massa syre i vattnet vilket inte kan vara dåligt.

Det är en himla massa frågor detta är för att jag vill veta hur ni resonerar för ibland känns det som att det va en snubbe som sa biobollar är kass sedan har detta spunnit vidare??

Jag tycker iaf filter är bra och i mitt kar fungerar det en himla massa skit som man bryter ner och man får ut ur karet.

Nackdelen är väl vid längre strömavbrott men det är inte värre en att göra rent filtret. Klart allt har för och nackdelar.

Hur tycker ni och varför? ofta tror jag att nisse sa att det va si och så och han har rätt ofta inte så mycket funderingar runt detta.

Mitt filter agerar även ytavrinning på ett strålande sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang kirurgen så är det löst :) inte en prick :) Försvann samma dag som putsarfisken kom i karet. Dem liver väldigt inpå varandra trygghet? va vet jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror man inte kan överfiltrera vattnet utan mer filtrering är bara av godo, jag tror det är gamla fördomar och gjutna åsikter som ger dessa fördomar mot filtrering i saltvatten. I Amerika till exempel så verkar de använda mer filtrering än oss öht. Jag tycker du verkar ha en väldigt bra lösning, den hade jag inte ändrat på.

En skillnad mot sötvatten är att saltvatten är mindre syrerikt, men å andra sidan brukar vi ha starkare pumpar för att kompensera detta. Men jag tror det är viktigt att man gör sin filtrering så att det är lätt att göra rent filtret. Min erfarenhet här är att saltvattensfiltermattor kan sätta igen sig riktigt ordentligt ganska fort. Så ett förfilter i sin lösning man kan göra rent ofta och lätt är bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med ett grövre nät med 2 tampar så det är bara att dra upp hela kittet. Tiden för rengöring är ca 10minuter.

jag har rejäla krusningar på ytan + att vattnet strilar över filtret så syresatt ser jag till att det blir. Dock funderar jag på att skippa skummaren har jag tur för jag en dl med bös i koppen kan detta ha med filtret att göra att det inte finns så mycket att skumma ur? Har dock en ganska liten skummare.

Jag kör med vanlig grov blå filtermatta fungerar strålande. Jo det sätter igen sig betydligt snabbare en va det gör i sötvatten borde bero på mängden bakterier?

Nu la jag ner diskus burken nyligen men där vet jag inte exakt när jag fixade med filtret säkert mer en ett år sedan.

Man kan med lätthet ha en litenbit filtervadd eller liknande i anslutning till ytavrinningen som man gör rent ofta så.

Men som sagt jag gör rent mitt med ca 2 månaders mellanrum så tiden jag lägger på det är 10min varannan månad :) Dock om man råkar överdosera kolkälla så sätter det igen sig fort ser ut som död valenisia "sötvatten växt med långa blad". Då blir man snappt av med överflödet av bakterier som skulle orsakat grumligt vatten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med ett grövre nät med 2 tampar så det är bara att dra upp hela kittet. Tiden för rengöring är ca 10minuter.

jag har rejäla krusningar på ytan + att vattnet strilar över filtret så syresatt ser jag till att det blir. Dock funderar jag på att skippa skummaren har jag tur för jag en dl med bös i koppen kan detta ha med filtret att göra att det inte finns så mycket att skumma ur? Har dock en ganska liten skummare.

Jag kör med vanlig grov blå filtermatta fungerar strålande. Jo det sätter igen sig betydligt snabbare en va det gör i sötvatten borde bero på mängden bakterier?

Nu la jag ner diskus burken nyligen men där vet jag inte exakt när jag fixade med filtret säkert mer en ett år sedan.

Man kan med lätthet ha en litenbit filtervadd eller liknande i anslutning till ytavrinningen som man gör rent ofta så.

Men som sagt jag gör rent mitt med ca 2 månaders mellanrum så tiden jag lägger på det är 10min varannan månad :) Dock om man råkar överdosera kolkälla så sätter det igen sig fort ser ut som död valenisia "sötvatten växt med långa blad". Då blir man snappt av med överflödet av bakterier som skulle orsakat grumligt vatten :)

Jag har för mig att du använder NO3:PO4-X. Jag tror att det kan vara olämpligt att använda detta utan att ha en fungerande skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att du använder NO3:PO4-X. Jag tror att det kan vara olämpligt att använda detta utan att ha en fungerande skummare.

Så sant så. Men undra om inte syresättningen räcker ium filtret?

Skummar tar ju ingen plats. Frågan är om det är pga filtret som det blir så lite bös i koppen? det bubblar ju i skummaren och det är fina bubblor så den fungerar som den ska inget till täppt rengjorde den nyligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt wet-dry fungerar lite som en downstream skimmer vilket säkert påverkar din skummares skumning. Jag själv har ett biofilter bestående av biobollar och där ca 5/6 är ständigt i vatten. för närvarande har jag heller ingen skummarkopp utan kör skummaren som en ren luftningsmaskin.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det förklarar ju en hel del. Ska plocka bort min mod jag gjort på lilla rio skummaren. För det blir inte mer i koppan iaf. Nu får man väl ducka varför jag har så liten skummare hehe. hade en stor förut man den gav upp. Då vart det en tillfällig lösning och alla vet ju hur det är med sådana lösningar när det fungerar.

Vart inte mer i koppen på den stora skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...