Gå till innehåll

nån som vet nått om Tanea undulata (månsnigel)?


slarvid

Rekommenderade inlägg

  • 2 månader senare...
Mina månsniglar gled mest omkringi sanden när jag hade sand och höll den ren. Nu ser jag dem med jämna mellanrum på glaset (oftast) mumsandes på alger.

All info jag hittar om dom är att dom borrar hål på andra snäckor och äter up dom. Ska tydligen vara svåra att hålla i akvarium på grund av att dom helst äter maskar och snäckor. Har du någon bild på dina så jag kan jämföra med de jag just kom hem med från lokala handlaren?

Är i valet och kvalet att lämna tillbaka dom men eftersom dom är första innevånarna i karet har jag inget att förlora. Men dom såldes som städpatrul men det enda dom verkar städa undan är maskar och snäckor. Har du andra erfarenheter? Hur länge har du haft dina?

Edit: Anledningen till att jag vill ha dom kvar är att dom är väldigt häftiga :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Henrik: Får jag fråga vart du köpte dom? Blir lite sugen på att skaffa därav frågan :)

Marina: Akvariemiljö här i Uppsala. Dom hade 5 kvar efter att jag köpt 3. 81kr styck.

Tror det blir svårt att hålla andra snäckor med dom om man ska tro allt som skrivs. Får se om dom äter alger också.

Edit: det kan vara en babylonia lutosa. Men en månsnäcka är det i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åh vad tråkigt, hoppades lite på att det skulle vara någon affär här i stockholm eftersom Uppsala är lite långt att åka de här dagarna.. Får bli ett besök nån annan gång och hålla tummarna att de har inne!

Jo läste lite snabbt om det i en annan tråd du skrev i om dessa, men som tur e har jag inga andra sniglar förutom de som kommer med ls ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åh vad tråkigt, hoppades lite på att det skulle vara någon affär här i stockholm eftersom Uppsala är lite långt att åka de här dagarna.. Får bli ett besök nån annan gång och hålla tummarna att de har inne!

Jo läste lite snabbt om det i en annan tråd du skrev i om dessa, men som tur e har jag inga andra sniglar förutom de som kommer med ls ;)

Jag är mest orolig över att dom ska svälta. Vad kan man mata dom med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har försökt läsa på lite och tydligen äter olika typer av "Whelks" olika saker. På grund av deras "u-formade" tarmsystem så kan dom i princip bara ta upp någon slags slushy av blod och kött som dom maler i sig.

As no sorting of the food is necessary, whelks have lost the complicated primitive stomach and have replaced it with a simple "U" shaped bend with openings to the digestive glands. These animals cannot eat anything but slurries of flesh and blood.

Att dom skulle trycka i sig alger verkar vara önsketänkande.

Hade inte sett till dom i princip sen jag la ner dom i akvariet. Droppade ner en liten liten bit fryst torsk och plötsligt kommer 3 periskop upp ur vattnet. Den ena börjar gräva sig upp och får fnatt och flyger upp för frontglaset tills den når vattenytan och faller 60 cm ner på botten igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hahah de protesterade nog över ditt foderval till dom ;p Nej men jag hade provat med musslor, tror levande kan vara att föredra faktiskt eller köp några levande och några döda stoppa i två och se vilken de går till. Har du tur går de till den döda också och tycker den är minst lika god!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry jag har missat detta.Jag har haft mina i mer än ett år. Jag har bara en kvar och har inte märkt att den har mumsat i sig något som den inte borde. Hittade en länk på hur den ser ut, har tyvärr ingen egen bild.

http://www.google.se/search?hl=sv&safe=off&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1360&bih=632&q=babylonia+lutosa&oq=babylonia+lutosa&gs_l=img.3..0i19.3119.3119.0.3929.1.1.0.0.0.0.382.382.3-1.1.0...0.0...1ac..8.img.kmM0JLekbHQ#imgrc=9kI6Z7TDc00KqM%3A%3BnqXDJl96BcwGNM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.bms-meerwassershop.de%252Fimages%252Fproduct_images%252Fpopup_images%252Fimage_babylonia_lutosa_sm_1.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.bms-meerwassershop.de%252Fproduct_info.php%252Finfo%252Fp204_Babylonia-lutosa---Orangepunkt--Turbo--schnecke.html%3B500%3B333

Grymt häftig i sitt leopardmönstrade skal.

All info jag hittar om dom är att dom borrar hål på andra snäckor och äter up dom. Ska tydligen vara svåra att hålla i akvarium på grund av att dom helst äter maskar och snäckor. Har du någon bild på dina så jag kan jämföra med de jag just kom hem med från lokala handlaren?

Är i valet och kvalet att lämna tillbaka dom men eftersom dom är första innevånarna i karet har jag inget att förlora. Men dom såldes som städpatrul men det enda dom verkar städa undan är maskar och snäckor. Har du andra erfarenheter? Hur länge har du haft dina?

Edit: Anledningen till att jag vill ha dom kvar är att dom är väldigt häftiga :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska jag vara ärlig så vet jag inte, som sagt när jag hade sand så bökade de omkring i sanden mest hela tiden förmodligen i jakt på föda. Men nu ser jag den oftast på rutan när den väl kommer fram från revet. Har aldrig sett den döda ngn snäcka, jag har aldrig stödmatat den på ngt sätt då jag trodde att de mumsade i sig alger men så verkar ju inte vara fallet. Tyvärr så kan jag nog inte hjälpa dig då jag hade fel info från början om dessa sköna varelser.

Identisk med mina. Hur håller du dom vid liv? Vad äter dom?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...