Gå till innehåll

Po4 i nyblandat salt


Hoyt

Rekommenderade inlägg

Intressant, nu har jag precis kört en blandning idag men det får jag också prova nästa gång.

Mackan: Jag kan bekräfta fosfathalt i nyblandat Red Sea Coral Pro. Hade nytt osmosvatten som fick stå över dagen och värmas upp till 26 grader. Då blandade jag i saltet igår kväll (1.025) som fick stå över natten. Idag på förmiddagen mätte jag fosfaten i det innan jag gjorde mitt vattenbyte - det innehöll 0.10 i fosfat (mätt med Hanna checker 5 ggr, där jag fick 0.10 3 ggr, 0.11 och 0.12).

Så för min del, som har problem med hög fosfat, blir det till att köpa nytt salt inför nästa vattenbyte - och då ska jag även blanda det enligt den instruktion Johan tipsar om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant' date=' nu har jag precis kört en blandning idag men det får jag också prova nästa gång.

Mackan: Jag kan bekräfta fosfathalt i nyblandat Red Sea Coral Pro. Hade nytt osmosvatten som fick stå över dagen och värmas upp till 26 grader. Då blandade jag i saltet igår kväll (1.025) som fick stå över natten. Idag på förmiddagen mätte jag fosfaten i det innan jag gjorde mitt vattenbyte - det innehöll 0.10 i fosfat (mätt med Hanna checker 5 ggr, där jag fick 0.10 3 ggr, 0.11 och 0.12).

Så för min del, som har problem med hög fosfat, blir det till att köpa nytt salt inför nästa vattenbyte - och då ska jag även blanda det enligt den instruktion Johan tipsar om.[/quote']

Shit pommes, du testa 5ggr oxå?! Snyggt! Jag ville testa flera ggr men orka inte :P men de e bra att du kunde styrka det, mätte själv med red sea :P så red sea kan ju inte skylla på mätinstrumenten! :)

Men oavsett. Kass! Inte konstigt att algerna hänger kvar fastän ja kör no3po4 - ( oxå från red sea)

Men visst, bra försäljnings trick. Behöver alltid en produkt till för att komplementera den andra! :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och då ska jag även blanda det enligt den instruktion Johan tipsar om.

Det är instruktionerna till Red Sea Coral Pro, kanske inte fungerar på andra salt.

Vilket skitsalt att det är 0.1 i fosfat. Dee är ju mer än rekommenderat. Kanske det man betalar extra för då saltet inte är det billigaste.

Kan man har en strumpa fostfatremover i det nyblandade saltvattnet? Om så är fallet hinner man ju knappt få bort något innan man får utfällningar, då man inte skall blanda det längre än 4h

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit pommes, du testa 5ggr oxå?! Snyggt! Jag ville testa flera ggr men orka inte :P men de e bra att du kunde styrka det, mätte själv med red sea :P så red sea kan ju inte skylla på mätinstrumenten! :)

Men oavsett. Kass! Inte konstigt att algerna hänger kvar fastän ja kör no3po4 - ( oxå från red sea)

Men visst, bra försäljnings trick. Behöver alltid en produkt till för att komplementera den andra! :P

Ja de fem gångerna var förvisso med samma reagens, som Fredrik ("nike83") tipsade om i en annan tråd. Första gången kalibrerar jag med kuvett #1 utan reagens, och mäter med kuvett #2 MED reagens. Gångerna 2 till 5 kalibrerar jag med kuvett #2 och mäter med kuvett #1. Alla mätningar brukar vara snarlika med endast enstaka hundradelars skillnad - men så får man fram en slags genomsnittligt värde. Dock är huvudsyftet (i mina ögon) att verkligen kontrollera så man får ett tillfälligt mätningsfel pga ett fingeravtryck på kuvetten eller något liknande (jag torkar kuvetterna noga inför varje kalibrering/mätning och ser även till att jag sätter i dom på så samma position som möjligt varje gång).

För övrigt har även jag kört exakt samma no3po4- som du. Den funkade lite grann men i mitt fall sänkte den mest nitraten ner till noll (från att oftast ligga mellan 10-20 vilket jag som icke nollabsolutist inte kände mig ha några problem med). Då körde jag 3ml dagligen i mitt 100-liters kar, i några veckor. Så eftersom jag inte uppnådde några större förändringar slutade jag också med den. Kanske den mest är till för mindre nerjusteringar - i mitt fall hade jag megahög fosfathalt på upp till 0.99.

Men för att återknyta till trådämnet igen, så tror jag (som jag nämnde i den andre tråden också) att även om det verkar konsigt att få fosfat med i nytt salt är det kanske inte jättedåligt ändå. Jag är nybörjare inom detta men har läst på några ställen att det inte är bra att ha absolut noll fosfat heller i sitt kar (!?). Så om man har det och gör 10% vattenbyte med detta salt vid 0.10 i fosfat så har man ju tillfört 0.01 i fosfat, och vad jag förstått är väl allt under iaf 0.03 helt okej. Men någon mer kunnig och erfaren får gärna utveckla lite mer runt det, om ni vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de fem gångerna var förvisso med samma reagens' date=' som Fredrik ("nike83") tipsade om i en annan tråd. Första gången kalibrerar jag med kuvett #1 utan reagens, och mäter med kuvett #2 MED reagens. Gångerna 2 till 5 kalibrerar jag med kuvett #2 och mäter med kuvett #1. Alla mätningar brukar vara snarlika med endast enstaka hundradelars skillnad - men så får man fram en slags genomsnittligt värde. Dock är huvudsyftet (i mina ögon) att verkligen kontrollera så man får ett tillfälligt mätningsfel pga ett fingeravtryck på kuvetten eller något liknande (jag torkar kuvetterna noga inför varje kalibrering/mätning och ser även till att jag sätter i dom på så samma position som möjligt varje gång).

För övrigt har även jag kört exakt samma no3po4- som du. Den funkade lite grann men i mitt fall sänkte den mest nitraten ner till noll (från att oftast ligga mellan 10-20 vilket jag som icke nollabsolutist inte kände mig ha några problem med). Då körde jag 3ml dagligen i mitt 100-liters kar, i några veckor. Så eftersom jag inte uppnådde några större förändringar slutade jag också med den. Kanske den mest är till för mindre nerjusteringar - i mitt fall hade jag megahög fosfathalt på upp till 0.99.

Men för att återknyta till trådämnet igen, så tror jag (som jag nämnde i den andre tråden också) att även om det verkar konsigt att få fosfat med i nytt salt är det kanske inte jättedåligt ändå. Jag är nybörjare inom detta men har läst på några ställen att det inte är bra att ha absolut noll fosfat heller i sitt kar (!?). Så om man har det och gör 10% vattenbyte med detta salt vid 0.10 i fosfat så har man ju tillfört 0.01 i fosfat, och vad jag förstått är väl allt under iaf 0.03 helt okej. Men någon mer kunnig och erfaren får gärna utveckla lite mer runt det, om ni vill.[/quote']

Ang det med no3po4.

Så har jag för mej att man inte ska ha fortare/större no3 sänkning än po4.

Men minns inte helt va de handla om, men de va nått där.

Då skulle man halvera dosen eller nått sånt för de va inte bra?

Jag körde 4ml till 250l sen gick jag ner till 3ml dagligen.

Jag kör fortfarande me den och tycker de funkar rätt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men för att återknyta till trådämnet igen, så tror jag (som jag nämnde i den andre tråden också) att även om det verkar konsigt att få fosfat med i nytt salt är det kanske inte jättedåligt ändå. Jag är nybörjare inom detta men har läst på några ställen att det inte är bra att ha absolut noll fosfat heller i sitt kar (!?). Så om man har det och gör 10% vattenbyte med detta salt vid 0.10 i fosfat så har man ju tillfört 0.01 i fosfat, och vad jag förstått är väl allt under iaf 0.03 helt okej.

Jag själv är inte orolig för låg fosfat, jag vill gärna nolla den, tror att även om vattenkolumnen visar 0.00 så finns det ändå i levande sten, samt när man matar med frystmat så kallas ju kuberna för "fosfatbomber" :)

Jag kör ständig alu remover i innerfilter och byter media var och varannan vecka.

Huvudsaken är att nitratet inte också blir noll, utan det tillsätter jag kontinuerligt så det ligger på cirka 5.

Funkar bra för mig, men det finns säkert andra åsikter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte på rekommendation nytt salt, KZ Reefers Best, och mätte fosfaten flera gånger på det vatten jag blandat till (osmosvatten 25 liter vid 26 grader och salinitet 1.026). Då producerade jag osmosvattnet på lördagen så det hann rumstemperera sig själv till söndag förmiddag då jag hällde i salt i rumstempat vatten, stoppade i doppvärmare och cirkulation och lät det stå över dagen för att göra vattenbytet sent på kvällen. Då var det absolut 0 i fosfat, så ur den aspekten är det saltet tydligen bra iaf.

Tyckte dock det hade en aning låga värden på Ca: 370 och Mg: 1200, mätt med Red Sea Reef Foundation Pro Test Kit. KH var lite lurigt, samma testkit visade 10.9 medan min Hanna för ändamålet visade 9.01, vilket iaf är inom normalgränserna men ändå anmärkningsvärt att två olika tester visar så pass stor differens. Men dock acceptabla värden allihopa, tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...