Gå till innehåll

Po4 i nyblandat salt


Hoyt

Rekommenderade inlägg

Tjo.

Köpte en ny salt tunna, redsea coral pro.

Skulle blanda ca 20-30l till vattenbyte.

Blandar med osmos, temp 25

Salinitet 1,024

Lät stå dygn eller 2.

Men fick fällningar, vit hinna på hink, pump och div.

Så ja slängde i en filterpump för att ta bort ev grumlighet.

Men tänkte jag skulle mäta värdena och se om jag tappat nått. Men det såg rätt bra ut.

Förutom, att det visa 0,08ppm fosfat?

Är min mätning rätt, som jag är typ 100 på att de e. Är det normalt? Brukar ju va po4 no3 fritt?

Och varför får ja fällningar, har aldrig kört med det saltet innan, men jag skulle väl vilja säga att jag har blandat rätt.

Tacksam om nån har nått att komma me!

Mvh,/mackan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo.

Köpte en ny salt tunna, redsea coral pro.

Skulle blanda ca 20-30l till vattenbyte.

Blandar med osmos, temp 25

Salinitet 1,024

Lät stå dygn eller 2.

Men fick fällningar, vit hinna på hink, pump och div.

Så ja slängde i en filterpump för att ta bort ev grumlighet.

Men tänkte jag skulle mäta värdena och se om jag tappat nått. Men det såg rätt bra ut.

Förutom, att det visa 0,08ppm fosfat?

Är min mätning rätt, som jag är typ 100 på att de e. Är det normalt? Brukar ju va po4 no3 fritt?

Och varför får ja fällningar, har aldrig kört med det saltet innan, men jag skulle väl vilja säga att jag har blandat rätt.

Tacksam om nån har nått att komma me!

Mvh,/mackan

Många har klagat över att de får utfällningar av just detta salt. Även jag hade detta problem när jag använde Red Sea Coral Pro-saltet. Har därför åter igen gått över till Tropic Marin Pro Reef-saltet. Med detta har jag inte samma problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt alltid nyblandat salt cirkulera med en cirkulationpump i blandkärlet minst 1-2 dygn innan du använder det. Då kan du vara säker på att det löst ordentligt. Samt att vattnet håller temperatur. Så du behöver både en extra cirkulationpump + doppvärmare enbart för saltblandning.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har användt Coral pro tillsammans med kranvatten i GBG länge och har förut aldrig råkat ut för fällningar eller dimmigt vatten. Det normala sättet jag gör är att jag väger upp ca 770 gram salt och tillsätter 20 liter vatten. Stoppar i en cirk pump och låter det stå ett dygn innan jag använder det. När jag i går gjorde i ordning 120 liter vatten (6*20 liter) så hade jag inte min normala grenkontakt så jag körde med bara en pump under 3 tim i en hink och under ca 20 timmar i hink 2. Hink 3-6 fick stå utan cirkulation. I dag när jag skulle använda det så var de två hinkar som jag kört pumpen i helt klara medans de andra 4 var vitgrumliga. Jag letade fram en grenkontakt och lät de 4 stå i 5 timmar. Ingen ändring - fortfarande grumligt.

Det verkar som detta salt är väldigt känsligt vad gäller lösligheten och att man måste ha en cirkulationspump i vattnet för bra resultat.

Göteborgsvattnet är väldigt lågt i kalcium och alkalinitet vilket gör att det går att använda Pro-salterna här.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder osmosvatten.

Vattnet är 25 grader redan när jag blandar, och det håller den hela tiden tills det är färdigblandat, har även en pump i som cirkulerar. Så det är därför jag tycker det är konstigt. Gjort allt efter "böckerna"

Jag ska ge det en chans till och se om det är bättre. Funderar på om för klen cirkulation kan va orsaken, skulle va konstigt om de skulle bero på det!

Annars blir det tillbaks till affären för att reklamera!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har alltid fått grumligt vatten av D&Ds "H2Ocean", oavsett ny el gammal osmosanläggning. Detta salt har även alltid gett en tunn ytfilm under blandning med sötvattnet. Efter nån dag el två brukar det klarna lite. Aldrig märkt några problem när man väl spolat i det i akvarierna dock. Aldrig mätt några värden iofs.

Tropic Marin, Fauna Marin och även Red Sea har jag inte haft några grumlighetsproblem med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde en ny batch med 10l.

Var lite snällare när jag hällde i saltet.

Inga fällningar än. Dock så körde ja upp tempen till 28 istället för 25, och även starkare cirkulation.

Och det löste sig direkt, inget grumligt, inga fällningar. Får se hur de ser ut imon.

Men förmodligen var det en engångs företeelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant. Har själv brottats ett tag med hög fosfat som är svår att få ner. Nu kanske jag fick ett bra tips om källan till det för jag kör också Red Sea Coral Pro nu, utan osmos, och tidigare körde jag Instant Ocean. Och tänker jag efter kan fosfaten mycket väl ha börjat ungefär i samma veva som jag köpte RSCP-saltet. Har iofs inte haft några problem med grumlighet alls när jag blandat upp det, men har dock oftast använt det redan efter 6-24 timmar...

Får jag fosfat med i saltet kan jag ju hålla på med vattenbyten bäst jag vill här hemma för att försöka bli av med det :-/

Ska köpa en liten förpackning Instant Ocean i helgen och testa byta 25-30% vatten och se om fosfaten ger med sig. Har funderat mycket över källan till det nämligen, och senaste två veckorna har jag knappt matat alls, tidigare var jag säker på att det var min huvudkälla annars. Har provat sänka med Red Sea "NO3/PO4-" medel (typ vodkametoden) och har även köpt ytterfilter som jag kört new RowaPhos fosfatmedia i. Det sistnämnda gav en omedelbar rejäl sänkning från 0.50 till 0.12 på 3 dagar. Men efter ytterligare en vecka är det uppe på 0.26 (igår) igen. Slutade med "vodka"-medlet när jag drog igång ytterfiltret.

Bra tips på vad som kan spöka lite för även mig :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... Jo jag har läst lite om bundet och obundet fosfat och förstått lite grann att det behövs tålamod då det kan finnas "buffrat". Men som nybörjare blir man lite frustrerad när det först går ner bra och sedan vänder och går upp igen, haha. Men när en del av arbetet mot fosfat består i att göra tätare vattenbyten och man nu kan läsa att fosfat paradoxalt nog kanske även tillkommer genom just den saltsort man använder, blir man ju lite konfunderad :) Inte för att jag har några utfällningar såsom "Hoyt" (Mackan), men ändå... Men nu är osmosfilter på gång också iaf. Vet inte hur mycket det kommer göra skillnad men "greger" (Leffe) säger ju att just det saltet är avsett att blandas i osmosvatten, vilket jag inte hade en aning om...

Kanske en dum nybörjarfråga men visst är väl arbetsgången så här, för att blanda upp nytt salt?:

Kallt vatten genom osmos, ner i en blandtunna. Doppvärmare får värma upp det vattnet till 25-28 grader (eller iaf över rumstemperatur), sedan i med saltet och låta en cirkulationspump blanda det. Därefter låta det stå med värme och cirkulation igång, helst med lock på tunnan för att hindra avdunstning och därmed ändrad salthalt. Och helst ska det så minst ett par dagar innan man sedan använder det i akvariet. Eller ska man göra något annorlunda här?

Du får tänka på att när du får ner värdet Micke så släpper inredningen, dvs LS ifrån sig bunden fosfat.. Så det är alltid tålamod som häller ang po4.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag dunkar upp 4 25or som jag sen öser ner i en tunna på 100l. (Därav 100liters byten hos mig)

I med doppisen och en maxijet på 1000l sen i med uppvägd mängd salt. , dagen efter åker det i karet.ibland samma dag.

Blandar jag på tidig förmiddag så kan jag mycket väl göra bytet på kvällen när kidsen blivit laggda samma dag.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johan: Jag är nybörjare och har inte så mycket erfarenhet, men hur kraftig är cirkulationspumpen? Har du bra rörelse på allt vatten i tunnan (med tanke på att det ändå är 100 liter)? Själv blandar jag bara 20-30 liter i stöten till mitt lilla kar men har en jäkla rotation på blandvattnet, åtminstone.

Är vattnet uppe i temperatur INNAN du häller i saltet? Annars är det ju pga det, enligt Daniel Knopf-boken för nybörjare om jag förstod den rätt. Minns iaf att man skulle ha högre vattentemp än rumstemp i akvarievattnet i ett nytt kar, innan man hällde i salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johan: Jag är nybörjare och har inte så mycket erfarenhet, men hur kraftig är cirkulationspumpen? Har du bra rörelse på allt vatten i tunnan (med tanke på att det ändå är 100 liter)? Själv blandar jag bara 20-30 liter i stöten till mitt lilla kar men har en jäkla rotation på blandvattnet, åtminstone.

Är vattnet uppe i temperatur INNAN du häller i saltet? Annars är det ju pga det, enligt Daniel Knopf-boken för nybörjare om jag förstod den rätt. Minns iaf att man skulle ha högre vattentemp än rumstemp i akvarievattnet i ett nytt kar, innan man hällde i salt.

Jag hade en Eheim på 1200L/h o en Koralia på 1500L/h.

Vattnet 27grader när jag hällde i saltet. Har även provat med andra salt vid 25grader, samma sak.

Kanske skall investera i en större cirk pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick samma fällningar på coral pro nu första gången jag blanda.

Andra gången höjde jag tempen till 28 istället för runt 25-26. Sen skaffa ja kraftigare cirkulation, plus att jag "dumpa" inte i allt salt så direkt, utan strödde det lite mer försiktigt.

Då fick jag inga fällningar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick samma fällningar på coral pro nu första gången jag blanda.

Andra gången höjde jag tempen till 28 istället för runt 25-26. Sen skaffa ja kraftigare cirkulation, plus att jag "dumpa" inte i allt salt så direkt, utan strödde det lite mer försiktigt.

Då fick jag inga fällningar!

Hur mycket blandade du och hur mycket cirkulation har du?

Jag hällde sakta i saltet men skall prova o höja temp och cirkulationen ytterligare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ne jag blanda inte mycket mer än 10l då jag fick fällningar. Sen blanda ja typ 30l och ingen fällning.

Huuum, cirkulation ja, bra fråga, de e bara ett vanligt pumphuvud till ett filter, men ja ska se efter om de står.....

Stod inget, men den andra cirkulationen som var för klen va på 350l/h

Så skulle tippa på det andra är ca 900l kanske

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste precis att man skall blanda i saltet vid 20grader, höja tempen till 25 och inte låta det blandas längre än 4h. Det får jag prova.

Ni spann salt, Red Sea Coral Pro.

100L osmos, 27grader, 1.024, 28h med cirkulation.

Varenda saltsort jag köper får jag dessa utfällningar.

Vad gör jag för fel?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...