Gå till innehåll

Nytt akvarium - 200 L utan eurobracing?


herrGreen

Rekommenderade inlägg

Hej!

Ska uppgradera.

Kommer det fungera bra med ett akvarium på 200 L utan kantförstärkning? Jag börjar fundera lite på stress på glaset och annat...

Jag vill gärna bygga lite mer själv, men inte hela akvariet, och funderar därför på ett Hornbach akvarium som jag får borra mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om akvariet har en kantförstärkning så det troligtvis designat för det, då bör du inte avlägsna den.

Ska du ha ett kar utan sarg behöver du ha tjockare glas än man normalt använder. Annars kommer glaset bågna och kanske gå av och spricka om du har otur.

Majornas kanske kan göra ett enkelt 200 liters kar åt dig för en ok peng utan sarg? Om du inte har behov av att det ska vara jättehögt bara så behöver det inte bli så dyrt tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får du nog leva med sarg, jag rekommenderar absolut inte att köra utan på ett av Hornbachs kar. Det blir på tok för mycket rock'n roll :-) Sprick risken pga stressen glaset får är ej att leka med på den tjockleken av glasrutor i förhållande till hur mycket tryck vattnet innuti ger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...